Inlägg från: Anonym (tvåbarnsmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvåbarnsmor)

Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?

Vi är en familj bestående av min man 40 år, jag 34 år, två små tjejer på 3,5 år och 1 år.

Dagen före midsommar fick vi det hemska beskedet att min man har bukspottkörtelcancer som spridit sig till levern. Tumören är 4x4 cm. Det går inte att operera eller stråla. Läkaren sa att han är glad om min man lever om ett år.

Just denna typ av cancer har mycket hög dödlighet eftersom symptomen oftast upptäcks i ett sent skede av sjukdomen. För att överleva krävs förstås operation. Tvåårsöverlevnaden är endast 2 procent, och femårsöverlevnaden är 0 procent.

Just nu har min man gått igenom två behandlingsperioder med bromsande cellgifter. Han ska påbörja sin tredje period nu och när den är klar är det dags för röntgen för att se om tumören växt något mer. Röntgen ska göras 2 oktober.

Det är fruktansvärt jobbigt att leva i denna situation och att man inte vet hur lång tid han har kvar. Vi har sjukhusansluten hemsjukvård (SAH) som kommer hit en gång i veckan med tabletter osv.

Just nu mår min man rätt bra och lever nästan som vanligt. Han har slutat med näringsdrycker och äter nu vanlig mat igen. Han är oxå näst intill smärtfri. Hoppas detta håller i sig.

Jag ska delta i en anhöriggrupp till cancersjuka med obotlig cancer på onkologen på KS. Vi ska träffas en gång i veckan under sex veckors tid. Ålder och cancertyp varierar i gruppen. Vi ska diskutera krisreaktion, en av gångerna deltar en cancerläkare som kan kan ställa frågor till, en annan av gångerna deltar sjukgymnast och dietist osv. Skönt att få träffa andra i liknande situation.

Ska också få träffa barnpsykologen på bvc för att få tips på hur mycket man ska berätta för barnen.

Så varför har jag startat denna tråd? Det måste ju finnas fler där ute som är i samma situation som oss, dvs ung familj med småbarn där ena föräldern drabbats av obotlig cancer. Skulle vara intressant att veta hur ni hanterar vardagen, barnens frågor osv.

• Svar på tråden Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?
  • Anonym (tvåbarnsmor)

Puff

• Anonym (tvåbarnsmor)

Puff puff

• Anonym (tvåbarnsmor)
    Anonym (förstår) skrev 2009-09-14 21:45:00 följande:
    Jag beklagar din sitution och förstår allt för väl vad du går igenom. Min man drabbades av cancer vid 29 års ålder, vi hade då inga barn. Han levde 2 år och 1 dag efter det att han fick diagnosen och hann uppleva 8 fantastiska månader med vår lilla dotter. Det är nu 6 månader sedan han gick bort. Några tips till er: Be din man skriva dagbok till barnen. Nu menar jag inte att det är självklart att han kommer att gå bort men man måste ta det säkra före det osäkra, då mår alla parter bättre, i all kaos. Gå till en terapeut - brukar finnas knutet till onkologen på sjukhuset. Känns jobbigt och konstigt i början men gör att man tar itu med frågor i ett tidigt skede som annars blir jobbiga när/om tiden blir knapp.Njut av alla dagar och fyll dom med liv!
    Tack för ditt svar.

Vi har redan tagit tag i några viktiga saker, t ex skrivit upp lösenord till bankonton, mobiler osv, vi har sålt båten, har låneskydd, tack och lov tecknade vi livförsäkringar förra sommaren.

Hemsjukvårdens kurator har varit hemma hos oss två gånger, men varken min man eller jag känner något behov av att prata av oss för tillfället. Däremot har kuratorn hjälpt till med en del praktiska saker, t ex fixat färdtjänstkort.

Känns mer som man är i behov av att prata med andra i samma situation.
  • Anonym (tvåbarnsmor)

Tack för alla tips! Kom gärna med fler.

I dag när man surfade in på Aftonbladet fick jag en stor klump i magen. Patrick Swayze har förlorat kampen mot sin bukspottkörtelcancer efter 20 månaders sjukdom. Som sagt, tvåårsöverlevnaden är endast 2 procent när det gäller denna hemska sjukdom.

• Anonym (tvåbarnsmor)

Finns det verkligen inga fler där ute som befinner sig i samma situation som vi just nu?

• Anonym (tvåbarnsmor)

Tog förrresten upp det där med att skriva brev till barnen i dag, men min man tycker det känns konstigt, så jag vet inte om han kommer göra det. Han vill inte riktigt prata om döden än, han är ju trots allt hoppfull att han kommer leva ett bra tag till, han hoppas nog kanske på ett litet mirakel. Fast samtidigt vet han nog innerst inne att han inte kommer bli av med sin cancer.

Han har varit lite nedstämd i dag p g a Patrick Swayze´s bortgång i samma hemska sjukdom.

• Anonym (tvåbarnsmor)
    Anonym skrev 2009-09-15 20:10:05 följande:
    Sitter med tårade ögon. Usch vilket jobbig situation. Jag har tyvärr flera bekanta samt nära vänner som har haft samma diagnos. Cancer i bkuspottkörteln. Min vän, förlorade kampen efter 3 år, men min andra vän VANN! De sa att han inte kommer att vinna, men det gjorde han. Detta var 6 år sedan. Ge inte upp hoppet. Men ta tillvara på varenda dag som finns. Lev livet nu,Ta hand om varnadravarma lyckönskningar
    Då blir jag förstås nyfiken på din vän som VANN! Hade vännen spridd cancer? Antar att så inte var fallet. Då måste väl tumören ha upptäckts i tid eftersom det gick att operera? För det är ju det som krävs för att bli botad och VINNA!

Är oxå nyfiken på din vän som det inte gick så bra för. Hade den vännen oxå spridd cancer?
  • Anonym (tvåbarnsmor)
    Anonym (M) skrev 2009-09-28 13:11:53 följande:
    För tre veckor sen fick vi reda på att min sambo (26 år gammal) har en hjärntumör.. och i fredags fick vi besked om att den är grad 4 och 90-95% chans att den kommer tillbaka inom två år. Vi har en dotter på 4 månader. Jag vet inte vad jag ska skriva...men.. jag vet hur du mår och vi måste försöka kämpa!! Jag kan inte skriva mer just nu...tårarna bara sprutar..
    Kram och kämpa på!
  • Anonym (tvåbarnsmor)

Det går upp och ner. Mest har det varit upp faktiskt.

Jag har börjar jobba halvtid. Tycker det är alldeles lagom.

För en månad sedan fick vi positiva röntgenbesked. Metastaserna i levern hade krympt i storlek och minskat i antal. Primärtumören var oförändrad, vilket är positivt eftersom behandlingen då har funkat och bromsat upp så den inte fortsätter växa. Har med andra ord köpt lite mer tid att leva.

För två veckor sedan fick min man akut ont i magen och SAH var här med morfinsprutor och det slutade med att han blev inlagd på sjukhuset för att få hjälp med smärtlindring. Efter två dagar fick han komma hem, då var smärtorna borta. De satte in kortison. Förmodligen var det en inflammation som gjorde att tumören svullnade upp och tryckte på nerver.

I samband med detta bestämde läkaren att han skulle avbryta sin cellgiftsbehandling så kroppen fick återhämta sig.

I torsdags var vi hos läkaren igen och hans blodvärden såg bättre ut än någonsin, så på måndag återupptar han sin behandling igen.

En ny röntgen är inplanerad v 47, och röntgensvar får vi veckan efter, dvs 26 november.

Svar på tråden Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?