• SuzR

Varför får jag blåmärken så lätt?

någon sa till mig att det kan vara brist på D vitamin! Man kan få en spruta för sådant tydligen.

• SuzR
    071001 skrev 2009-09-14 10:09:31 följande:
    D-vitamin? I vad finns det D-vitaminer? *korkad*Hallonmun, nej så fult det är att alltid ha en stor blaffa nånstans. Ser ju fasiken ut som en misshandlad kvinna!
    ingen aning!hittade detta på wikipedia

Vitamin D3 bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus, särskilt UV-strålning, men kan även fås med maten. Naturliga källor är bland annat fiskleverolja, fet fisk, lever, äggula och mejeriprodukter.

Eftersom D-vitamin är fettlösligt försvinner det i lättmjölk och mellanmjölk, där det mesta av grädden tagits bort. Dessa mjölkslag berikas därför med D-vitamin vid mejerihanteringen. Samma motiv gäller för D-vitaminberikning av margarin, som ju i matlagningen ersätter det smör, som annars skulle ge tillskott av det D-vitamin som smör naturligen innehåller.

Vitamin D2 kan endast fås via maten, och då främst från grönsaker.

Rekommenderat dagligt intag (RDI): 5-10 μg. Se vidare RDI-tabell.

Ibland anges RDI i Internationella enheter (IE). Omräkningstal mellan IE och vikt är olika för varje slag av vitamin. För D-vitamin gäller: [1]

1 µg = 40 IE
    1 IE = 0,025 µg
  • SuzR

men som sagt det var en kollega till mig som sa att man får lättare blåmärken pga av brist på d vitamin men jag vet inte alls om detta är sant

• SuzR
    071001 skrev 2009-09-14 10:15:49 följande:
    SuzR, wow, det var information det! Tack
    älskar wikipedia:)
Svar på tråden Varför får jag blåmärken så lätt?