• FamBroberg

Hårdare uppfostran?

Hej,

Jag kan ju försöka svara utifrån din sambos perspektiv, då det är jag som har en son, och sedan lever med en "ny" kille.

Ni lever tillsammans, och då får hon acceptera att du vill ha tydliga regler, MEN, det är hennes barn, och då får du inte köra en metod som inte känns bra för henne. Tycker hon att du är för sträng och hård, försök köra lite mjukare stil, men ändå ha kvar reglerna.
    Förklara för din sambo att du mår dåligt av att inte ha regler och ordning,  och be henne komma med förslag hur ni ska göra. Fel väg är att säga att hon gör fel, att hennes barn aldrig kommer lyssna på lärare o.s.v, utan som sagt, försökt förklara din syn på saken. Förklara också att du också tycker om hennes barn, och om ni ska leva tillsammans måste hon släppa in dig.
    Jag tror att hon kanske är lite rädd för att barnen får göra lite som de vill hos pappa, och hos mamma är det tuffa regler, kommer barnen trivas mer hos pappa och inte vilja vara hos henne.

Hur pappan gör, tror jag kommer bli väldigt svårt för dig att ändra på.

Jag håller inte med dig, men det beror nog mer på dig än på mig
  • FamBroberg
    CombatZone skrev 2009-09-14 21:58:44 följande:
    Hejsan!Jag har läst igenom ditt inlägg och tänkt lite på det, och du har nog rätt i mycket av det du säger, jag måste nog backa lite här, och försöka låta det komma "naturligare" än att tvinga in barnen i ett system dem inte är Vana vid. Har tagit ett snack med min Sambo ikväll och förklarat hur jag känner för regler och avgränsningar. Mycket kommer ju ifrån mitt yrkesliv vilket hon redan vet (är militär) och det var ju även mycket av dessa karaktärsdrag i mig som hon fastnade för från första början. Har dock klargjort att mina regler alltid kommer att finnas här, om än jag kan tänka mig att försöka vara lite slappare med dom tills jag har ett mer avslappnat och naturligt förhållande till hennes barn och kan styra dem lite mer passivt, snarare än att ge dem Order bara.
    Super! Jag hoppas din sambo släpper in dig, för som sagt, du lever också med barnen, och måste också känna att du får säga ifrån och sätta regler. Och barn BEHÖVER regler.

Lycka till! Och i min värld, alla hederspris till alla er "bonusföräldrar" som tar ansvar och tar till er barnen.
    Jag håller inte med dig, men det beror nog mer på dig än på mig
Svar på tråden Hårdare uppfostran?