• SCSI

Hårdare uppfostran?

Det är samma här - jag känner ofta att jag är strängare mot bonusen än vad min sambo, som är föräldern, är.

Men man måste försöka hitta nån slags balans mellan dina och förälderns önskemål. Här är det självklart att jag får sätta gränser när det gäller saker som påverkar våra gemensamma utrymmen, medan saker som inte gör nån stor skillnad för mig och mitt lägger jag mig inte i. Jag kräver t.ex att barnet respekterar alla familjemedlemmars sömn - det är inte ok att skrika på pappa mitt i natten för att man vill bli ombäddad, eller att komma in femton gånger på helgmorgonen före kl8 för att man har tråkigt. Saker som ligger i gemensamma utrymmen ska plockas undan, sysslor som påverkar resten av familjen ska utföras, leksaker ska hållas i barnets rum (annars är soffan snart mer full av leksaksbilar än kuddar och det blir en massa gråt och skrik när en speciell bil inte hittas). Däremot lägger jag mig inte i hur barnet beter sig utanför vårt hem, det är pappans ansvar.

Ni måste helt enkelt prata igenom vad ni bägge två behöver för att trivas i ert hem. Det är inte bara dina behov, hennes eller ens barnens behov som räknas när man bor ihop allesammans - ALLA ska känna sig bekväma med tillvaron, vilket innebär en del jämkande och kompromissande ibland...
    Risken om man inte är överens med regler är ju att hon själv kommer tumma på dem när du inte är i närheten, vilket lär barnen att det är ok att fuska så länge man inte blir påkommen...

Min bonus har säkert väldigt olika regler hos mamma och hos pappa - det är inget vi i detalj diskuterar med mamman men det framgår ju emellanåt att hon accepterar saker vi aldrig skulle tycka var ok, och hon har en olycklig tendens att lösa situationer genom mutor. :-I Jag tror inte att bonusen tycker att det är bättre eller sämre hos mamma eller pappa för det, bara olika. Och föräldrarna har en överenskommelse i grunden att aldrig låta barnet komma undan en konflikt hos en förälder genom att fly till den andra. Nu är det inte aktuellt än, eftersom barnet är 4år, så det återstår att se hur det funkar i verkligheten, men men. Han undrar ibland varför han måste göra en viss sak här när han slipper hos mamma (som att ta undan sin tallrik och ställa den i diskmaskinen) men köper än så länge förklaringen att det helt enkelt ÄR så, att vi bestämmer vad han ska göra här och mamma bestämmer hos sig.

Svar på tråden Hårdare uppfostran?