• Girly

Bänkskiva i betong

Undrar om någon har en köksbänkskiva gjord av betong?

Har ni gjort den själva eller beställt?

Berätta gärna för och nackdelar!
    Vore jättetacksam!

• Svar på tråden Bänkskiva i betong
  • Kjell2

Vi ha en hallmöbel med en betongskiva. Snygg och hård men inte fläckbeständig.

Sk man ha en köksskiva av betong bör den nog ytbehandlas ordentligt.

• Girly
    Kjell2 skrev 2009-09-14 12:42:30 följande:
    Vi ha en hallmöbel med en betongskiva. Snygg och hård men inte fläckbeständig.Sk man ha en köksskiva av betong bör den nog ytbehandlas ordentligt.
    Jag har läst att dom som tillverkar skivor i betong, bland annat Betongdesign, behandlar dom så pass väl att dom ska stå emot en rödvinsfläck upp mot 12 timmar. Och det låter ju lovande

Anledningen till min fråga är att det finns många byggbeskrivningar på hur man gör en egen, bl.a. Finja Betong. Gubben min är händig så kanske att man kan klara av det själv?
  • elvinaOstefan

Såg ett inredningsprogram där dem hade betong bänksskiva, riktig snyggt! Men måste vara väl behandlat. Dessutom var den extremt tung som dom hade på tv, 6 starka karlar fick kämpa med en skiva på ca 3,5-4meter >

• Kjell2

Klarar han att ytbehandla så kör på. Tror inte att vare sig tillverka en snygg och ytbehandla är helt lätt. Svårt att få en helt plan och slät yta.

Själv är jag inte störtförtjust i hårda kökskivor. Skramlar mycket och lätt att ha sönder sköra saker.

• Girly
    elvinaOstefan skrev 2009-09-14 13:00:01 följande:
    Såg ett inredningsprogram där dem hade betong bänksskiva, riktig snyggt! Men måste vara väl behandlat. Dessutom var den extremt tung som dom hade på tv, 6 starka karlar fick kämpa med en skiva på ca 3,5-4meter >
    Ja just det, dom gjorde en på tv en gång ja.
    Våran skiva blir i två delar, en på 2.50 och en på 2.30 så man lär nog få kalla in ett gäng karlar

Tycker dock att det vore kul o prova, det kanske blir hur snyggt som helst och desto roligare att man gjort den själv!
  • Girly
    Kjell2 skrev 2009-09-14 13:01:03 följande:
    Klarar han att ytbehandla så kör på. Tror inte att vare sig tillverka en snygg och ytbehandla är helt lätt. Svårt att få en helt plan och slät yta.Själv är jag inte störtförtjust i hårda kökskivor. Skramlar mycket och lätt att ha sönder sköra saker.
    Vi hade trä tidigare men i detta köket matchar det inte. Laminat känns inte som ett bra alternativ när man har barn. Och granit har vi kollat upp, pris på 38.000kr. Färdig betongskiva ligger på 4000kr/lpm.
    Tänkte göra en prototyp o se

Håller dock med dig om att det är lätt att ha sönder saker på den men det får vi nog ta eftersom det står mellan sten och sten
  • elvinaOstefan

Ts, ska ni ha vanlig diskho, eller gjuta en i betong? :)

• LillaÄlskadePyret
    Girly skrev 2009-09-14 12:39:47 följande:
    Undrar om någon har en köksbänkskiva gjord av betong?Har ni gjort den själva eller beställt?Berätta gärna för och nackdelar!Vore jättetacksam!
    Vi beställde vårt handfat till badrummet från Betongdesign. De var superduktiga. Vi designade själva med hjälp av dem. Vårat var ca 1,70 långt och ganska djupt (ca 8 cm tror jag) eftersom vi har själva "handfatet" i skivan, alltså också i betong ,allt i ett stycke. Tungt som attan, ca 150 kg.

Vi är supernöjda med vårt! Vi hade blivit varnade att det inte var så fläcktåligt etc men vi har inga fläckar alls på vårat, och vi har haft det ett år nu. Bra ytbehandlat från början och att man torkar bort lite efter sig så håller det sig toppenbra!

Dock är det ganska dyrt, vårt gick på ca 20 000:-...

Men vill gärna ha betong när det är dags att göra om i köket också! =)
  • Girly
    elvinaOstefan skrev 2009-09-14 13:07:05 följande:
    Ts, ska ni ha vanlig diskho, eller gjuta en i betong? :)
    Snyggast hade ju varit en i betong förstås
    Men annars blir det en rektangulär (inga rundade kanter) från Franke.
  • Girly

Ytbehandlar man den på rätt sätt så bör det väl inte vara några problem. Även en skiva i granit måste ju behandlas för att klara syror som rödvin, citron etc.

Nä, gubben får helt enkelt ge sig på det. Funkar det inte så funkar det inte. Roligare att lägga krut på andra saker, vi ska t.ex. ha en rätt udda blandare som sticker ut.

• Me2

Vi har gjort själva. Det tar dock tid....
    Våra är runt 10cm tjocka och för att få ner vikten lade vi figolit i mitten under. Så den är inte 10cm tjock överallt, men ändå väääääldigt tungt. Vår längsta är väl runt 1,5m och sen har vi en stor hörnbit som är 1x1m, otympliga och svåra att hantera, men snygga. Helst hade jag inte velat behandla dem alls för jag tycker bättre om färgen när de är obehandlade, men det är ett måste. Våra är lackade och man bör lägga på nytt lack lite då och då.

• Girly
    Me2 skrev 2009-09-14 23:03:30 följande:
    Vi har gjort själva. Det tar dock tid....Våra är runt 10cm tjocka och för att få ner vikten lade vi figolit i mitten under. Så den är inte 10cm tjock överallt, men ändå väääääldigt tungt. Vår längsta är väl runt 1,5m och sen har vi en stor hörnbit som är 1x1m, otympliga och svåra att hantera, men snygga. Helst hade jag inte velat behandla dem alls för jag tycker bättre om färgen när de är obehandlade, men det är ett måste. Våra är lackade och man bör lägga på nytt lack lite då och då.
    Spännande! Berätta gärna mer hur ni gick tillväga!
    Har läst beskrivningen på Finja betong men andras erfarenheter väger ju tyngre.

Våran skiva blir nog 6cm tjock. Hur länge härdade eran?

Ja, berätta allt
  • Me2

Ska höra med maken ikväll när han kommer hem, jag gjorde inte så jätte mycket mer än bestämma hur det skulle vara

Svar på tråden Bänkskiva i betong