• Jenni80

Ni som fött för tidigt , hur har det gått?Snälla, känner en enorm oro.

Hej!
    Bär på två små gryn i magen och min tapp har bara 1.2 cm kvar, sammadragningarna kommer var tionede minut tydligen enl ctg men jag känner det inte eftersom de har varit så mkt värre innan.

Hemma och vilar nu hela tiden.

Är i v 32+4 idag och känner ju såklrat en oro att de ska titta ut snart.De väger normalt enl tilväxt men ändå.

ni som har erfarenhet, när kom era?Hur gick det?Fick ni ligga inne?Hur länge?

• Svar på tråden Ni som fött för tidigt , hur har det gått?Snälla, känner en enorm oro.
  • Kalles mams

Hej!

Min son föddes i vecka 31 + 1. Det gick hur bra som helst. Han vägde 1580 gram. Jag låg kvar bara några dagar på BB, medans sonen låg kvar på neonatalavdelningen 1 ½ månad.

• mammaNena

jag födde min dotter i v 32+5. allt gick super. hon vägde 1785g och va 43 cm. vi stannade i 3 veckor. hon va sjuk 1 dag under sitt första år, hon hade feber den dagen. så prematur barn klarar sig super! Lycka till!

• Spicy Women

Min son föddes i v28+3 och vägde bara 915g
    Låg inne i 3 månader. Det har gått bra. Är nu förkyld.

• Jenni80

Låter ju hila bvra, men 3 nveckors inneliggande...hoppas hoppas det håller sig lite til.

• mammaNena

men behöver du inte ligga inne då? en kompis fick tvillingar i v 35 hon låg inne från v 18 pga sammandragningar. Har du inte ens fått bricanyl för att stoppa??

• Jenni80
    mammaNena skrev 2009-09-14 15:58:38 följande:
    men behöver du inte ligga inne då? en kompis fick tvillingar i v 35 hon låg inne från v 18 pga sammandragningar. Har du inte ens fått bricanyl för att stoppa??
    Jag låg inne v 26-28, sen hemskriven, sen blev  allt bättre och fick komma hem.Nu på återkontroll hade det förvärrats...Man man kan inte göra mer än att vila och Bricanyl har jag fått.
  • Piff o Puff

Mina småttingar stannade lite längre än vad du är nu, nämligen till 34+5, men de var små för sin vecka (1818g och 2062g). Vi fick vara på neo 10 dagar där de fick ha det varmt och skönt i en vattensäng och de fick sondmatning. Sonderna hade vi kvar i en månad men efter 10 dagar fick vi komma hem med hemsjukvård. Allt har gått jättebra och det var aldrig någon fara för dem. Nu är de ikapp sina jämnåriga på längd, vikt och utveckling.

Att ligga några dagar på neo var på ett sätt ganska bra när man får två småttingar på en gång. Man hinner hitta lite rutiner och får superbra hjälp med allt. Eftersom det hela tiden finns duktig personal i närheten behöver man inte oroa sig om något känns konstigt, utan det är bara att fråga.

Försök att inte oroa dig, du har uppenbarligen kämpat för att komma så här långt. Vid 32+4 har barnen jättebra chanser så tillåt dig att slappna av lite om du kan (samtidigt som man självklart hoppas de stannar lite till)!

Kram och lycka till!

• Dessie

Vår pojke är född i v 32+6 (okt -00).
    Han vägde då 2196 g & var 45, 5 cm lång - nu väger han 27 kg & är 129 cm lång.
    Finns en bild på honom i mitt bildgalleri när han egentligen inte skulle vara född

Det enda som är "fel", eller vad man ska säga, är att han har astma & allergi - men det har han tyvärr ärvt efter mig.
    Han har oxå ADHD & Tourette som BUP säger att det beror på att han är prematur.

• tjejligan

Mina tvillingar föddes 34+2 vägde 1720g & 2080g båda var 43cm långa. De behövde inte ligga i kuvös, de låg brevid varandra i sin plastbalja. De fick sondmatas i 5 -6 dagar, när de var 2 dgr började jag dubbelamma dem (har ett barn innan som jag ammat). När de var 10dgr blev de utskrivna & fick komma hem. Vi hade ingen hemvård. Jag ser dem inte som prematurer. De är helt "normala" 2-åringar som båda gick innan de fyllde 1år. När de var 10månader så var båda på normalkurvan vikt & längd okorrigerat.  Har hört att tvillingar är lite mer utvecklade i magen pga att de ofta kommer lite tidigare som om naturen förbereder dem.
    Lycka till!

• annakohler
    Jenni80 skrev 2009-09-14 15:02:06 följande:
    Låter ju hila bvra, men 3 nveckors inneliggande...hoppas hoppas det håller sig lite til.
    hej jag fick min yngsta son i v35 han vägde 2800gram och var 50centimeter lång...vi låg inne i 3dygn
Svar på tråden Ni som fött för tidigt , hur har det gått?Snälla, känner en enorm oro.