• Moster apa

din ditt legitimation

Insprirerad av ett annat inlägg kommer en liknande fråga. Jag har dagligen att göra med legitimationer ;) tillsammans med kollegor. Vi har en liten "tvist" om man säger Din legitimation eller ditt legitimation.

Enligt mig känns det självklart att säga din legitimation, samtidigt som jag säger ditt leg när jag förkortar det.

Vad säger ni?

• Svar på tråden din ditt legitimation
  • kokulan

Din legitimation, ditt leg.

• adrift

Moster apa skrev 2009-09-14 19:28:50 följande:

Insprirerad av ett annat inlägg kommer en liknande fråga. Jag har dagligen att göra med legitimationer ;) tillsammans med kollegor. Vi har en liten "tvist" om man säger Din legitimation eller ditt legitimation. Enligt mig känns det självklart att säga din legitimation, samtidigt som jag säger ditt leg när jag förkortar det. Vad säger ni?
    din legitimation och ditt leg , det anser ja vara rätt :D
  • microsoft

Konstigt att det ändras.

• Moster apa
    microsoft skrev 2009-09-14 19:30:43 följande:
    Konstigt att det ändras.
    Ja, för leg är ju en förkortning av legitimation
  • kokulan
    microsoft skrev 2009-09-14 19:30:43 följande:
    Konstigt att det ändras.
    Det har med böjformerna att göra.
    Din legitimation, den legitimationen.
    Ditt leg, Det legget.
    Man kan ju inte säga den leggen...
  • Mandragora

Jag säger din legitimation, ditt leg, och har aldrig hört någonting annat. Jag är trettio och får frågan varje vecka.

• Moster apa
    Mandragora skrev 2009-09-14 19:34:22 följande:
    Jag säger din legitimation, ditt leg, och har aldrig hört någonting annat. Jag är trettio och får frågan varje vecka.
    Av oss kollegor säger hälften "Ditt legitimation" och hälften "Din legitimation"
  • microsoft
    kokulan skrev 2009-09-14 19:32:59 följande:
    Det har med böjformerna att göra. Din legitimation, den legitimationen.Ditt leg, Det legget.Man kan ju inte säga den leggen...
    Ehmm....klart man kan. Varför skulle man inte kunna det?
    Det är snarare vi som säger "det legget" som säger fel.
  • kokulan

Moster apa skrev 2009-09-14 19:35:36 följande:

Av oss kollegor säger hälften "Ditt legitimation" och hälften "Din legitimation"
    Man kan inte sätta ditt öre ett ord som slutar på bokstaven n.
Svar på tråden din ditt legitimation