• goldfish

garanti & kvitto på ny/bytt vara

Har en diskussion med sambon här som har hållt på till och från hela dan.

Vi köpte en x-box till barnen i julklapp som fick något fel och har varit inlämnad otaliga gånger.
    Sist nu så fick vi en ny x-box som även denna börjat krångla nu.

Då till saken, jag frågar sambon om garantin och då säger han att han fick inget kvitto på att han hade fått en ny x-box, och de sagt att garantin gällde för den gamla x-boxen.

Men inte kan det väl vara så galet, att om man får en ny vara så gäller den gamla garantin, det är ju inte samma x-box, och dessutom inget kvitto.
    Då har man helt plötsligt ett kvitto sen dec -08 men en x-box från maj-09.

Sambon bryr sig inte i detta och anser detta korrekt, men det gör inte jag!

Någon som vet hur detta fungerar?

• Svar på tråden garanti & kvitto på ny/bytt vara
  • längtan09

Din sambo har rätt, garantin gäller från att ni köpte det första xBoxet. Tyvärr...

• goldfish

Får man inte ens ett kvitto på att man fått en ny vara?
    För mig låter det helt snurrigt!

• längtan09

Ni ska ju ha fått ett papper på att den är utbytt, men det spelar ingen roll vad gäller garantin.

• goldfish

Ok!

Jag får ge mig

Tackar för hjälpen

• skorpionen80
    goldfish skrev 2009-09-14 23:32:50 följande:
    Får man inte ens ett kvitto på att man fått en ny vara? För mig låter det helt snurrigt!
    Ofta så brukar de bara ändra serienr på kvittot, men något nytt får man inte.

Oavsett hur ny X-Boxen är så har ni ju faktiskt köpt den 08 och har garanti från det datumet. Ni har två års garanti från och med då ni KÖPTE X-boxen.
  • fia87
    skorpionen80 skrev 2009-09-15 08:03:12 följande:
    Ofta så brukar de bara ändra serienr på kvittot, men något nytt får man inte. Oavsett hur ny X-Boxen är så har ni ju faktiskt köpt den 08 och har garanti från det datumet. Ni har två års garanti från och med då ni KÖPTE X-boxen.
    Fast så länge tillverkaren inte anger annat så är det ett års garanti, sen ytterligare två års reklamationsrätt.
  • SVejsan
    fia87 skrev 2009-09-15 10:10:19 följande:
    Fast så länge tillverkaren inte anger annat så är det ett års garanti, sen ytterligare två års reklamationsrätt.
    Lite korrigering bara:
    Anger INTE tillverkaren att det är ett års garanti någonstans så har de INTE erbjudit någon garanti alls. Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna oavsett längd! Det finns alltså inte något som säger att om tillverkaren inte anger något så är det 1 års garanti!

Det är reklamationer som är lagstadgat! (3 år från inköpsdatum)

(www.konsumentverket.se)
  • fia87
    SVejsan skrev 2009-09-15 12:49:29 följande:
    Lite korrigering bara:Anger INTE tillverkaren att det är ett års garanti någonstans så har de INTE erbjudit någon garanti alls. Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna oavsett längd! Det finns alltså inte något som säger att om tillverkaren inte anger något så är det 1 års garanti!Det är reklamationer som är lagstadgat! (3 år från inköpsdatum)(www.konsumentverket.se)
    Yes, fel från mig!

Jobbar med vitvaror, och där har alla produkter vi säljer minst ett års garanti, men du har helt rätt..
  • jassikan

Det finns en del butiker som erbjuder 6 månaders reklamationsrätt/garanti efter det att varan bytts ut eller likn. Men det är upp till var och en.

www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp

"Garantitid
    Vad händer med garantitiden om jag får en trasig produkt ersatt med en ny? Förlängs garantitiden eller gäller den från inköpstillfället?

Garantin förlängs normalt inte utan man utgår från inköpsdagen."

• jassikan

Å andra sidan kan det handla om en reklamation. Beroende på vad som är fel.

Info. om det hittar du här:
    www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=129

Utdrag:
    "Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen. "

Svar på tråden garanti & kvitto på ny/bytt vara