Inlägg från: matyukhina |Visa alla inlägg
  • matyukhina

13 månader - vaknar 10 ggr per natt!

Nu måste vi få råd av föräldrar som haft det så!!

Alina är 13 månader och sover väldigt dåligt på natten och det är inte bara ngn period utan det har varit så i flera månader nu...

Hon somnar kl. 21 inför natten, mätt efter gröt/välling. Sedan börjar hon vakna vid 23 och vaknar en gång i halvtimmen. Då får hon vatten att dricka och napp så somnar hon om igen, men vaknar inom en timme igen och så håller det på fram till 7-8. Ibland i bästa fall kan hon vakna 2-3 gånger och då tycker vi att natten varit bra!

Vad e det som e fel? Varför sover hon så? Hon sover 2 ggr per dag, på förmiddagen och eftermiddagen. Ngn dag hade hon bara sovit 1 gång och då trodde vi att hon kanske skulle vara trött och sova bra på natten men INTE! Hon sov ännu sämre..

Vad ska vi göra????

• Svar på tråden 13 månader - vaknar 10 ggr per natt!
  • matyukhina

Jag ammar inte, slutade amma när lillan var 3 månader.
    Hon äter väldigt bra på dagen, hon älskar mat så hon äter en stor portion gröt på morgonen, lite senare ett mellanmål typ yoghurt eller frukt, sen lunch vid kl 1, lagad mat med efterrätt som är fruktsallad, sen mellanmål frukt eller fil, sen middag samma som lunch och så inför natten gröt/välling. Så jag tycker absolut att hon ska vara mätt. Jag testade faktiskt att ge henne välling på natten idag men det hjälpte inte, hon sov lika dåligt, ännu sämre t.o.m. för att hon är förkyld.

Sen det här med napp.. Jag läste någonstans att barn som somnar med napp sover sämre än dom som somnar utan napp. Kan det vara dags att vänja henne att somna utan napp? Hon somnar alltid av sig själv utan att vi är i rummet, vi lägger henne i sängen och går så somnar hon inom 15 min.

Svar på tråden 13 månader - vaknar 10 ggr per natt!