• dendertina

Ni som inte äter kakor/godis osv - vad bjuder ni på till kaffet?

Ja, jag funderar lite över detta då vi snart ska ha bebis och det kommer förmodligen komma en hel del personer på fika. Jag själv äter inte godis eller liknande och fikabröd har jag reducerat till en gång i veckan.
    Frågan är då vad jag ska bjuda på till alla som vill komma?
    Har ni några bra tips?
    Frallor och liknande är ju inte så nyttigt det heller, kör nån slags hemsnickrad variant av GI (lightversion då jag är gravid!) och kommer INTE börja med skräp och vitt socker efter förlossningen heller. Förhoppningsvis :)

Så, vad bjuda på till kaffet? Jag kan ju visserligen bjuda på kakor och ta något annat själv, vad har ni då för tips?
    Banan känns ju sådär kul efter fyra fikor på raken... ;)

• Svar på tråden Ni som inte äter kakor/godis osv - vad bjuder ni på till kaffet?
  • lilltrollet83

när jag kom till min granne förra sommaren så bjöd hon på melon till kaffet, det var iof sommar och varmt, men jag tänkte inte konstigt för att det bjöds på det istället för fika, hon sa ´bara glatt att det gäller att tänka på figuren:)

Mörk choklad är ju GI vänlig och hade vi till kaffet när vi gick på GI ett tag. Marabou Premium heter dom väl, finns i små singelförp, man kan köpa i en ask, om man äter enl. GI tror ja 2 såna bitar motsvarar en fika. Tycker det är alldeles lagom

• dendertina

Nja, jag har ju hållit mig från allt godis - även mörk choklad under fem månader ungefär så jag har inga planer på att börja med det igen...
    Smörgås kan man ju absolut bjuda på men då är jag såndär som helst vill ha fram fem olika röror, skinka, ost och annat pålägg och sanningen är att det är rätt mycket dyrare än att baka en kaka :( Tyvärr.
    Jag kan ju iofs sätta fram båe frukt och kaka och så får man ta det man vill... Det vill säga jag tuggar apelsin och den som vill får käka Ballerina :P
    Har inga planer på att hålla på med massa storbak precis när bebis kommit, det får bli som det blir :)

• Pochahontas

Jag köper en påse kanelbullar eller nåt om jag ska få folk på fika. Jag behöver ju inte äta bara för att jag bjuder på det. 

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Themis

Ett gott nybakt bröd med solrosfrön funkar väl alltid? Ost och grönt för dem som vägrar sött och cream cheese och en himmelsk marmelad för övriga-alla nöjda.

• noconwood

ibland tröttnar man på all kakor o sånt... så vet ja att ja har planerat besök så köper ja gott bröd o pålägg över disk :) o grönsaker, det uppskattas :)

just me
  • isisisis
    dendertina skrev 2009-09-15 11:25:10 följande:
    Nja, jag har ju hållit mig från allt godis - även mörk choklad under fem månader ungefär så jag har inga planer på att börja med det igen... Smörgås kan man ju absolut bjuda på men då är jag såndär som helst vill ha fram fem olika röror, skinka, ost och annat pålägg och sanningen är att det är rätt mycket dyrare än att baka en kaka :( Tyvärr. Jag kan ju iofs sätta fram båe frukt och kaka och så får man ta det man vill... Det vill säga jag tuggar apelsin och den som vill får käka Ballerina :P Har inga planer på att hålla på med massa storbak precis när bebis kommit, det får bli som det blir :)
    Det räcker väl med ett gott GI bröd och ost och skinka och tomat i skivor?
  • Danitra

Vi bjuder på trevligt sällskap!

Ärligt talat så brukar jag glömma bort att vanligt folk vill ha fikabröd till kaffet så antingen rotar vi fram något eller så ringer vi och ber dom som ska komma att köpa något dom gillar på vägen (vi betalar sen såklart).
    Bara för att det dukas fram behöver man ju inte äta av det.
  • isisisis

Vill man krydda till det lite extra är det väl valfritt?
    Men de flelsta har väl pålägg hemma?
    Vill man kan man ju köpa lite hamburgerkött och lite pepparrotsvisp kanske?
    Det är väl inte så dyrt?

• skriva

Jag bjuder på fruktsallad, knäckebröd med ost och en bit mörk choklad. De flesta verkar uppskatta att man inte drar fram fikabröd. Dessutom är det väl den som besöker som ska ha med sig ngt att äta när man kommer för at titta på en ny bebis? De utmattade föräldrarna ska inte ordna sådant.

• Themis

Haha, men vad knäppt-namnet på sidan är inte den kakan som finns på den...kolla själv...

• skriva

Bimsan: Men mmmmmm, de verkar också jättegoda!

• Karolina

Brieost, finncrisp och lite frukt? Fast kanske inte flera gånger per dag :)
    Jag bjuder oftast på nåt fikabröd men avstår själv från att äta. För mig fungerar det bra.

• Växjömamma1976

gi-scones med mörk choklad i!!! Brukar jag göra... mumma!!!!!!!!!!!!!!

• MajaLarsson

sussie29: har du recept?

• Qarina

Sitter just nu å äter hårt tunnbröd med olivpasta å oliver till.
    ...å kaffe
    Skulle jag helt klart kunna bjuda på!

Svar på tråden Ni som inte äter kakor/godis osv - vad bjuder ni på till kaffet?