• Ledilnaan

Frågor ang dräktig hund

I förra veckan var min tik villig, grannen är hundvakt åt en hanhund, som smiter hit så fort han får tillfälle, och samma gäller vår tik.
    Iallafall så smet min tik dit förra veckan, hanhunden smet ut, trots att hundvakten höll hårt i pälsen (=päls kvar i näven), båda hundarna var borta en stund och kom sen tillbaka och såg väldigt skyldiga ut.

Så nu vet vi inte om det hände nåt eller inte. Om det nu har hänt nåt, så undrar jag följande:

Vår tik är en blandning Shih-tzu/Bichon Frisé, hanen är en Finsk lapphund, kan vår tik föda ev valpar från honom?
    Om inte, vad kostar det att göra kejsarsnitt och går det på försäkringen? (är ju en tjuvparning isåfall)
    När kan man ge hunden en abortspruta och vad kostar det?
    Vad kostar ultraljud, om det nu skulle vara så att hon är med valpar och vi väljer att behålla!?

• Svar på tråden Frågor ang dräktig hund
  • Kinya

Ja, det kan mycket väl ha blivit valpar.

De andra frågorna får du kontakta en veterinär för att få svar på. Gör det snabbt då hundar bara är dräktiga i ungefär 2 månader.

• Ledilnaan
    Kinya skrev 2009-09-15 12:57:40 följande:
    Ja, det kan mycket väl ha blivit valpar. De andra frågorna får du kontakta en veterinär för att få svar på. Gör det snabbt då hundar bara är dräktiga i ungefär 2 månader.
    Har ringt vetrinär idag, de skulle ringa upp, men ingen har ringt än. Tänkte försöka få lite svar härifrån så länge.
  • Kinya

Ok, jag hoppas att hon inte blev dräktig och att allt löser sig.

• Ledilnaan
    Kinya skrev 2009-09-15 13:01:46 följande:
    Ok, jag hoppas att hon inte blev dräktig och att allt löser sig.
    Hoppas jag med, för hennes skull. Hon är egentligen för gammal för att få sin första kull.
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Kan ju vara olika på olika raser.

Men på vår hund kostade iallafall ett ultraljud 700 kr. Och det går tidigast att göra från dag 25-27 om jag inte minns fel. (kanske några dagar senare tillomed).

Beroende på vad man har för försäkring och hur stor vetrinärsförsäkring man har....men 2 snitt är rätt vanligt att dom ersätter.

• bigmomma

Om det går att få ut kejsarsnittet på försäkringen eller inte är ju beroende på vilken försäkring ni har till henne, alltså, om ni har en försäkrning som går in och täcker ett eventuellt kejsarsnitt. Det kan du ju kolla upp i försäkrningsbrevet alt. om du går in på hemsidan till försäkrningsbolaget och kollar upp det där.

• vivi85

hur länge var de borta då?? har parat vår tax nu i dagarna o de sitter ju ändå i hop i i ca 15-20min...

• Ledilnaan
    vivi85 skrev 2009-09-15 18:24:54 följande:
    hur länge var de borta då?? har parat vår tax nu i dagarna o de sitter ju ändå i hop i i ca 15-20min...
    Enligt grannen som såg när hundarna stack iväg och när de kom tillbaka, så var de borta nästan en halvtimme.
  • kimsi

Tvivlar på att försäkringen täcker ett kejsarsnitt, då bör man nästan ha hunden försäkrad som avelshund. Varför inte ge en abortspruta? Och innan någon kommer med argumentetet, JA det finns vissa risker med sprutan men de riskerna är fan så mycket mindre än vad en dräktighet, valpning och första tiden efter en valpning är!

• kimsi

Glömde svara på, vad allt kostar vaierar STORT från djursjukhus till djursjukhus. Rimligt pris ultra = mellan 500-1000 kr. Sprutan 1000 - 1500, kejsarsnitt ligger runt 20 000

Svar på tråden Frågor ang dräktig hund