• Ledilnaan

Frågor ang dräktig hund

I förra veckan var min tik villig, grannen är hundvakt åt en hanhund, som smiter hit så fort han får tillfälle, och samma gäller vår tik.
    Iallafall så smet min tik dit förra veckan, hanhunden smet ut, trots att hundvakten höll hårt i pälsen (=päls kvar i näven), båda hundarna var borta en stund och kom sen tillbaka och såg väldigt skyldiga ut.

Så nu vet vi inte om det hände nåt eller inte. Om det nu har hänt nåt, så undrar jag följande:

Vår tik är en blandning Shih-tzu/Bichon Frisé, hanen är en Finsk lapphund, kan vår tik föda ev valpar från honom?
    Om inte, vad kostar det att göra kejsarsnitt och går det på försäkringen? (är ju en tjuvparning isåfall)
    När kan man ge hunden en abortspruta och vad kostar det?
    Vad kostar ultraljud, om det nu skulle vara så att hon är med valpar och vi väljer att behålla!?

• Svar på tråden Frågor ang dräktig hund
  • Ledilnaan
    hallongodis skrev 2009-09-28 12:30:08 följande:
    TS hur har det gått med hunden?
    Vet inte än om hon är dräktig eller inte, vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
    Det har nu gått ca 2 veckor sen ev betäckning.
  • hmcc

...varför gav ni ingen abortspruta?

• Euphoria
    hmcc skrev 2009-09-28 15:22:40 följande:
    ...varför gav ni ingen abortspruta?
    Det är inte försent än.

Riskerna med en så mycket större hanhund är ju stora. Antar att shih tzu valpar väger runt 150 g eller dyl när de föds, och lapphundsvalpar borde ligga runt 400 g. Alltså kan valparna väga mer än tre gånger normalt för tikens storlek (vill man själv föda en unge i tio kilos klassen, går det ens?)
    Har föräldrarna gått igenom de hälsoundersökningar som fodras för raserna de är? Annars är det väldigt oseriöst att låta tiken få dessa valpar.
    Ett planerat kejsarsnitt betalas knappast av försäkringen, du har ju valet att ge tiken abortspruta, eller chansa och hoppas att förlossningen går bra, se till att ha en erfaren uppfödare med dig bara, som kan se om det blir komplikationer, det är inte alldeles lätt för en nybörjare att se innan det är alldeles för sent.

Jag skulle aldrig offra min tiks liv för en oplanerad valpkull.

Två veckor efter förmodad parning kan du hur som helst inte se några säkra tecken på om hon är dräktig. Men vänta inte på säkra tecken innan du handlar. Helt säkert vet du inte om hon är dräktig förrens du kan känna fosterrörelser de sista två veckorna. Om en-två veckor kan en veterinär palpera tiken och känna om hon är dräktig, efter ca 25 dagar kan det ses på ultraljud också.

Jag hoppas verkligen att du tar ditt förnuft tillfånga, är en ansvarsfull och seriös hundägare, och ringer veterinären IDAG och ber om tid för abortspruta. Allt annat vore förkastligt oansvarigt beteende.
  • kimsi
    Euphoria skrev 2009-09-28 16:58:42 följande:
    Det är inte försent än. Riskerna med en så mycket större hanhund är ju stora. Antar att shih tzu valpar väger runt 150 g eller dyl när de föds, och lapphundsvalpar borde ligga runt 400 g. Alltså kan valparna väga mer än tre gånger normalt för tikens storlek (vill man själv föda en unge i tio kilos klassen, går det ens?)Har föräldrarna gått igenom de hälsoundersökningar som fodras för raserna de är? Annars är det väldigt oseriöst att låta tiken få dessa valpar.Ett planerat kejsarsnitt betalas knappast av försäkringen, du har ju valet att ge tiken abortspruta, eller chansa och hoppas att förlossningen går bra, se till att ha en erfaren uppfödare med dig bara, som kan se om det blir komplikationer, det är inte alldeles lätt för en nybörjare att se innan det är alldeles för sent.Jag skulle aldrig offra min tiks liv för en oplanerad valpkull.Två veckor efter förmodad parning kan du hur som helst inte se några säkra tecken på om hon är dräktig. Men vänta inte på säkra tecken innan du handlar. Helt säkert vet du inte om hon är dräktig förrens du kan känna fosterrörelser de sista två veckorna. Om en-två veckor kan en veterinär palpera tiken och känna om hon är dräktig, efter ca 25 dagar kan det ses på ultraljud också.Jag hoppas verkligen att du tar ditt förnuft tillfånga, är en ansvarsfull och seriös hundägare, och ringer veterinären IDAG och ber om tid för abortspruta. Allt annat vore förkastligt oansvarigt beteende.
    WORD!
  • kokulan

Folksams försäkring täcker ett kejsarsnitt. Även om det är blandrashundar. Försäkringsbolag och veterinärer har inte samma fördomar mot blandningar som skk folk har.

• kimsi
    kokulan skrev 2009-09-28 17:46:51 följande:
    Folksams försäkring täcker ett kejsarsnitt. Även om det är blandrashundar. Försäkringsbolag och veterinärer har inte samma fördomar mot blandningar som skk folk har.
    Är du verkligen säker på det? Känner en uppfödare som körde folksam och hon bytte försäkringsbolag eftersom de har slutat ersätta kejsarsnitt (och det är det fler och fler bolag som börjar med)

Även OM de täcker det så har man självrisk + % så räkningen kan ändå sluta på 6000-8000 med försäkring
  • kokulan
    kimsi skrev 2009-09-28 17:49:19 följande:
    Är du verkligen säker på det? Känner en uppfödare som körde folksam och hon bytte försäkringsbolag eftersom de har slutat ersätta kejsarsnitt (och det är det fler och fler bolag som börjar med) Även OM de täcker det så har man självrisk + % så räkningen kan ändå sluta på 6000-8000 med försäkring
    Vet inte hur det är idag, men två år sedan ersattes kejsarsnittet.
  • kimsi
    kokulan skrev 2009-09-28 17:53:19 följande:
    Vet inte hur det är idag, men två år sedan ersattes kejsarsnittet.
    Ja så här sa hon i våras i alla fall för då bytte hon bolag pga detta
Svar på tråden Frågor ang dräktig hund