• robzick

Potta vid 6 månader??

Måste bara fråga...Jag läste i någon tråd igår/idag om en halvårs bebis som blev pottränad...Det är väl inte möjligt? Lät så knasigt bara så jag måste fråga.Har ju hört att barn först runt året lär känna sin kropps funktioner med kissning&bajsning.Hur kan man då sätta en liten bebbe på pottan,vet de vad de ska göra där eller är det bara ett "lucky shot" om barnet lissar/bajsar i pottan? Och vad händer om barnet inte vill/förstår?

• Svar på tråden Potta vid 6 månader??
  • robzick

Kissar ska det va, inte lissar,hehe...Sonen distraherar mig

• realhygglo

Jodå, det är tydligen helt möjligt enl EC (fick jag lära mig...)

• Tumbling down

Nova 4 månader kissar på pottan nästan varje gång. Jag ser på henne när hon är kissnödig och sätter henne på pottan och säger ksss och så kissar hon. Funkar jättebra! Men visst missar jag ju ibland och då kissar hon ju i blöjan.

• RonjaRovardotter

Fick lära mig i en barnpsykologi klass att hjärnan hos små barn inte är utvecklad nog att lära sig gå på pottan för mellan 1.5-2 års ålder. Du kan sätta dom på pottan, och dom kissar säkert, men kan inte vara utan blöja förrens vid den tiden.

• Gottegrisen

Jakob har "gått på potta" sen han var 5 månader, man börjar genom att vraje gång man märker att han kissar (lämpligtvis har man honom naken på en filt eller plastad frotte) så säger man ett "keyword" vi har valt kssssksssskssss hela tiden han kissar, så håller man på ett tag (en dag eller längre om det behövs) därefter så sätter man barnet på pottan (eller håller över lämplig uppsamlingsanordning) och säger sitt keyword, har barnet då något i blåsan så kommer barnet med största sannolikhet att kissa (man gör på samma sätt med bajs). Sedan upprepar man detta varje gång man vill att barnet ska kissa. Vissa gör detta från födseln och försöker pricka in varje kissning/bajsning de försöker då också se tecken på att barnet snart komer kissa/bajsa för att lättare kunna pricka rätt, andra gör som vi har valt och det innebär att Jakob erbjuds pottan vid varje blöjbye och när barnet gör tycliga signaler om att de behöver kissa/bajsa. Vill man läsa mer om detta så kan man söka på EC (elimination communication) eller IP (infant pottytraining) eller blöjfritt (som det lite felaktigt kallas på svenska). Tilläggas bör kanske att det är få som faktiskt är helt utan blöja utan de flesta använder tygblöjor som backupp om de missar någon kissning.

Hade jag kännt till detta när Jakob föddes så hade jag utan tvekan börjat tidigare och då även försökt hitta hans signaler så han hade sluppit kissa/bajsa i blöjan så ofta det hade gått, men eftersom det blir mycket svårare att lyckas efter 3 månaders ålder då barnet slutar ge lika tycliga signaler så valde vi att bara erbjuda potta vid blöjbytena.

• Gottegrisen

EC handlar ju inte om att barnen ska bli torra (så att de själva klarar av att gå på pottan/toan) utan att erbjuda dem ett (trevligare) alternativ till blöjan.

• robzick

Ja, just det, det var den tråden.Låter otroligt! Men går det så är det ju toppen.Känns bara som om man inte skulle ha tid att göra något annat än att bevaka barnet hela tiden....Nja, blöja är nog vår melodi....

• Jefa

Säker bra på något sätt. Men det finns så mycket annat barnet lär sig i dne åldern, varför inte ta en sak i taget?

• RonjaRovardotter

Jag kommer nog låta min ha blöja tills han/hon är två, sen ut till sambons mamma eller mormors stuga, sen är det bara att springa runt utan blöja med potta tillgänglig. Det gjorde jag o syrran när vi va små. Funkade hur bra som helst, efter sommaren var vi torra båda två.

Fast vi var ju inte hos min sambos mamma eller hos hans mormor.

Svar på tråden Potta vid 6 månader??