• sophiie

Salva för bröstvårtorna

Såg en tråd för ett tag sedan (hittar den inte längre...) om en salva man kan använda för att underlätta såriga bröstvårtor. Denna salva kunde man börja använda innan förlossningen samt att salva inte behövdes tvättas bort innan amningen.

Någon som vet vad denna salva heter??

• Svar på tråden Salva för bröstvårtorna
  • Elli47

Minns tyvärr inte vad den hette men jag köpte sånt på Apoteket, fråga där, de borde veta!

• saviar

Det finns en salva som man kan köpa på apoteket som man inte behöver tvätta bort, den heter bröstvårtskräm. Vet ej om den fungerar i förebyggande syfte men den fungerar iaf mot såriga bröstvårtor.

• sophiie

googlade... att jag inte tänkte på det.. men men..
    Lansinoh heter salvan

• starlet

Medela har en salva som heter Purelan. En superbra kräm som består av 100 % ullfett och inte behöver tvättas bort innan man ska amma.

• saviar
    Sousafon skrev 2009-09-15 13:36:40 följande:
    tror den heter bepanthen, men fråga för säkerhets skull.
    Är inte det en salva till bebisen eller går det att använda på mamman också?
  • Sousafon

Den går att använda på båda - ganska säker på att det är så den heter. Men de andra är säkert också bra.

• Ledilnaan

Bethapen har jag använt när jag ammat, behöver inte tvättas bort innan amning.

• Skruttensmamma

Jag behövde ingen bröstvårtkräm alls. Bara smörjde med bröstmjölk, det räckte bra.
    De första dagarna blir nog bröstvårtorna lite såriga oavsett vad man gör, de är ju inte vana vid friktionen som uppstår när barnet suger. Men det går över snabbt för de flesta.

• sophiie

Jag hade problem med amningen förra gången, så denna gång tar jag inga chanser... Köper hellre en salva för mycket än en för lite!

• Asereht
    starlet skrev 2009-09-15 13:38:13 följande:
    Medela har en salva som heter Purelan. En superbra kräm som består av 100 % ullfett och inte behöver tvättas bort innan man ska amma.
    Den är super även på fnasiga små kinder då den inte innehåller vatten och på läpparna. Kan varmt rekommenderas.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Ragnar

Lansinoh hade jag och den fungerar verkligen på allt. Inte bara ömma bröstvårtor. Använder den bla. till torra läppar och liknande. Det är rent lanolin (ullfett).

• 2 ska bli 3 är nu 4

jag anv inte heller någon kräm till bröstvårtorna utan smörjde m bröst mjölk och lät dom luftas.. Köp inget sådant nu. se om behovet finns sen ist. onödiga pengar om det bara blir liggande.

• sophiie

2 ska bli 3 skrev 2009-09-16 18:55:13 följande:

jag anv inte heller någon kräm till bröstvårtorna utan smörjde m bröst mjölk och lät dom luftas.. Köp inget sådant nu. se om behovet finns sen ist. onödiga pengar om det bara blir liggande.
    Kommer absolut köpa salvan innan bebben är ute. Vågar inte chansa, vill inte chans. Kan jag spendera några tusen på en vagn kan jag lägga 100 kr på en salva.
  • Lini M

Lansinoh ar TOPPEN

Den raddade amningen for mig & den lille - utan att overdriva! Hade omma, sariga, blodande brostvartor & det enda som hjalpte att laka huden & lindra smartan var just Lansinoh. Rekommenderar den till alla jag kanner som vantar barn

Svar på tråden Salva för bröstvårtorna