• Flippen

Hjälp mig komma på vilken tv-serie/film!!

Fick höra detta stycke, skrivet av Eric Satie, och känner ju såå väl igen det.

Tror absolut att den brukar spelas i (eller som signaturmelodi) till någon film eller tv-serie.
    Någon som känner igen var denna brukar spelas?

• Svar på tråden Hjälp mig komma på vilken tv-serie/film!!
  • Taggtroden

Den brukar spelas när svt visar testbild

• Flippen
    Taggtroden skrev 2009-09-15 16:31:03 följande:
    Den brukar spelas när svt visar testbild
    Hahaha! Ja, just det!
    Tusen tack för att du kom på det! Visste i alla fall att jag hört den många gånger på tv, men snöade mest in mig på Beck och Svenska hjärtan som har liknande stycke.
  • Anna Sui

Åh det är någon svensk tv-serie. Typ skärgårdsdoktorn eller nåt. Nej, jag tror det är någon annan.

• Taggtroden
    Flippen skrev 2009-09-15 16:34:01 följande:
    Hahaha! Ja, just det! Tusen tack för att du kom på det! Visste i alla fall att jag hört den många gånger på tv, men snöade mest in mig på Beck och Svenska hjärtan som har liknande stycke.
    Ja, det är ibland jättesvårt att komma på vart man hört en låt tidigare! Just signaturmelodier kan också vara så lika varandra
  • Anna Sui

Nej det är nog någon film jag tänker på. För övrigt tror jag att det stycket är med i ganska många filmer och tv-serier. Förutom att det spelas under testbilden då också.

• Anna Sui

Men tack för den ...
    Nu kan jag ju inte släppa det här. Tror stycket var med i en film från 90-talet med en överklasstjej och en färgad kille och nu kan jag inte ens komma på vad den filmen heter, baserat på någon bok. Men det är ändå inte den filmen som jag tänker mest på när jag tänker på stycket, det är någon annan film som det är med i också, får fram hela känslan, men där tar det stopp.

Arghhhhhhhhhhh .....

• Vårsolen

10november...?eller var det oktober? tror inte det var den iaf...
    Anna Sui skrev 2009-09-15 16:45:00 följande:

Men tack för den ... Nu kan jag ju inte släppa det här. Tror stycket var med i en film från 90-talet med en överklasstjej och en färgad kille och nu kan jag inte ens komma på vad den filmen heter, baserat på någon bok. Men det är ändå inte den filmen som jag tänker mest på när jag tänker på stycket, det är någon annan film som det är med i också, får fram hela känslan, men där tar det stopp. Arghhhhhhhhhhh .....
  • Vafan dåh
    Vårsolen skrev 2009-09-15 16:53:30 följande:
    nej 30e nånting var det kanse...äsch jag vet inte
    30e november heter den.. Eller Vinterviken är typ likadan
  • Anna Sui

Nu kom jag på det, Vinterviken hette filmen. Men det stycket verkar ju inte vara med där. Blandade ihop med ett annat av Satie.

• Molson Canadian

Googlade och Gymnopedie har enligt IMDB spelats i 53 filmer/tv-serier.

Du blandar inte ihop Gymnopedie med introt till Forrest Gump?

• Anna Sui

Åh fanns det en lista på de 53 filmerna? Googlade, men fick ingen bra träff.

• Flippen

Molson Canadian skrev 2009-09-15 16:58:37 följande:

Googlade och Gymnopedie har enligt IMDB spelats i 53 filmer/tv-serier. Du blandar inte ihop Gymnopedie med introt till Forrest Gump?
    Nej, vet att detta är ett stycke som jag hört typ 100 gånger. Forrest Gump har jag bara sett en gång för länge länge sedan.

Först trodde jag att det var introt till Svenska hjärtan. Det är det inte men är väldigt likt:

Det är säkert så som Taggtroden sa, att den spelas till svt's testbild.
    Men på något sätt vill jag få det till att den även brukar spelas i Beck-filmerna, typ när ett mord är uppklarat och löst. Hittar dock inget klipp på detta.
  • SimplyTheBest

Började tänka på Dårfinkar och Dönickar som gick när jag var barn, eller Ebba och Dirdik fanns det not något som hette.

Säkert helt fel men det var det som dök upp i minnet

Svar på tråden Hjälp mig komma på vilken tv-serie/film!!