• Anonym (pinsamt)

Hur lång tid innan effekt av pevaryl???

Jag är gravid och har haft oturen att få en svampinfektion (tror jag) efter en pencilinkur. Fick tipset av bm att köpa pevaryl och nu har jag använt enbart krämen utanpå i 2 dagar men jag känner ingen skillnad.

Hur lång tid ska det ta innan det ger effekt?

Jag känner mig dessutom helt stel/bedövad i blygdläpparna - är detta något som är normalt?

• Svar på tråden Hur lång tid innan effekt av pevaryl???
  • Anonym

Har du provat att köpa pevarylen som man för in i slidan?
    De funkar bra i kombination med krämen.

• Anonym (pinsamt)

På apoteket sa de åt mig att inte använda supp utan bara hålla mig till krämen eftersom jag är med barn, särskilt eftersom det inte klias inne, utan enbart på utsidan.

• hönamor

Aldrig funkat med bara kräm för mig, jag måste ha pillren oxå. Kör en 3 dagarskur o det känns faktiskt bättre efter de 3 dagarna o så krämen minst en vecka till eller nåt. Funkade under första graviditeten o under denna grav. Andra graviditeten hade jag svamp i 20 veckor - det var inte roligt

• Anonym (pinsamt)
    hönamor skrev 2009-09-15 21:15:44 följande:
    Aldrig funkat med bara kräm för mig, jag måste ha pillren oxå. Kör en 3 dagarskur o det känns faktiskt bättre efter de 3 dagarna o så krämen minst en vecka till eller nåt. Funkade under första graviditeten o under denna grav. Andra graviditeten hade jag svamp i 20 veckor - det var inte roligt
    Oj! 20 veckor!!! Det låter fruktansvärt... Men ska jag inte följa rekommendationen från apoteket då? Att jag ska undvika supp?
  • hönamor

Anonym (pinsamt) skrev 2009-09-15 21:19:14 följande:

Oj! 20 veckor!!! Det låter fruktansvärt... Men ska jag inte följa rekommendationen från apoteket då? Att jag ska undvika supp?
    Varför tyckte de att du skulle undvika supp? Här tycker dom tvärtom, att det är bättre o behandla helt istället för att det skulle ligga kvar högre upp eller krypa upp o orsaka mer besvär. Det var fruktansvärt hemskt o ha svamp så länge men tack o lov försvann det av sig själv 2 dar efter förlossningen typ så jag kunde nog inte göra så mycket åt det, var väl hormoner
  • Anonym

Jag motar alltid Olle i grind om jag känner att det är på g så jag har alltid en tub kräm hemma. Det brukar räcka fint om man är lite snabb. Men om det blir en rejäl svampinfektion får man ju fixa supp också. Men med kräm brukar det försvinna på ett par dagar för mig om jag börjat behandla i tid alltså, annars nån dag till.
    Anledningen till att du är stel/bedövad vet jag inte, men det kanske är att det är irriterat? Tänk också på luft, sov utan trosor och och använd bara bomull och naturliga material, inte syntet... och drick citronvatten i massor! :)

Jag har förövrigt klarat mig helt från svamt under graviditeten, helt otroligt, brukar annars få lite nu och då.

Lycka till!

• Anonym (pinsamt)
    Anonym skrev 2009-09-15 21:53:38 följande:
    Jag motar alltid Olle i grind om jag känner att det är på g så jag har alltid en tub kräm hemma. Det brukar räcka fint om man är lite snabb. Men om det blir en rejäl svampinfektion får man ju fixa supp också. Men med kräm brukar det försvinna på ett par dagar för mig om jag börjat behandla i tid alltså, annars nån dag till.Anledningen till att du är stel/bedövad vet jag inte, men det kanske är att det är irriterat? Tänk också på luft, sov utan trosor och och använd bara bomull och naturliga material, inte syntet... och drick citronvatten i massor! :)Jag har förövrigt klarat mig helt från svamt under graviditeten, helt otroligt, brukar annars få lite nu och då.Lycka till!
    Tack för ditt svar!!! Jag fortsätter några dagar till så får jag se om det blir bättre. Trots allt så började jag med krämen igårkväll, så jag kanske inte ska ha någon jättepanik heller... Men det är jobbigt när det klias så man inte kan låta bli ens när man sitter på jobbet. Blir otroligt jobbigt att röra sig i stolen så det ska bli skönare att sitta...

Har sovit utan trosor en natt och ska fortsätta med det nu. Försöker lufta så mycket som möjligt när jag är hemma. Citronvatten, det måste jag verkligen ta tag i!!!

Hur är det med socker? Är det sant att man ska undvika socker när man har en svampinfektion?
  • Anonym

Anonym (pinsamt) skrev 2009-09-15 21:58:31 följande:

Tack för ditt svar!!! Jag fortsätter några dagar till så får jag se om det blir bättre. Trots allt så började jag med krämen igårkväll, så jag kanske inte ska ha någon jättepanik heller... Men det är jobbigt när det klias så man inte kan låta bli ens när man sitter på jobbet. Blir otroligt jobbigt att röra sig i stolen så det ska bli skönare att sitta...Har sovit utan trosor en natt och ska fortsätta med det nu. Försöker lufta så mycket som möjligt när jag är hemma. Citronvatten, det måste jag verkligen ta tag i!!!Hur är det med socker? Är det sant att man ska undvika socker när man har en svampinfektion?
    Inga problemas vettu :) Svamp är superdrygt att dras med så kan man komma med nåt tips som underlättar är det ju bara bra.
    Citronvatten brukar jag dricka för det ska tydligen vara bra med c-vitaminer. Och ja, undvik socker just nu. Jag känner en tjej som får svampinfektioner bara av att käka godis så det har nog ett samband, fast hon är extremt känslig.
    Om du började igår kväll så får du ha lite tålamod ett par dagar till, jag vet att det är obekvämt men det är bara att vänta ut.
  • Anonym (=()

Bara jag som inte tål pevaryl? =(

Härdade ut i tre dagar med supparna fick på köpet. OLIDLIG klåda runt hela underlivet+baken+en bit ut på låren. Knall röd hela underlivet. Nu känns det bara värre än när jag prövade att behandla.

Normalt sett brukar jag aldrig behandla, har svamp i underlivet typ jämt och nästan så man blivit van... Tänkte att efterssom jag nu är gravid så kanske man måste behandla? Mina två andra graviditeter har jag sluppit ha svamp under hela tiden och ett par månader efter förlossningen.
    HÄRLIGT!! Då jag annars har svamp minst 1g/mån..

• hönamor

Ja, undvik socker o söta saker om du kan o hinka citronvatten, det har jag oxå gjort. Det höll iaf min 20 veckors i schack men inte helt bra om man säger så men då använde jag inte medel för det kändes dumt o pevaryla i 20 veckor, då hade jag väl haft motståndsantikroppar för hela livet framöver eller nåt. För mig har det dessutom blivit värre om jag sovit utan trosor o luftat, tvärtemot vad alla säger jag vet. Kanske för att jag har extra flytningar som gravid o det blir kladdigt o då frodas svampen (på mig iaf) så trosskydd dygnet runt har funkat bäst för mig annars har det börjat klia på nolltid

• Anonym (pinsamt)

Usch, låter så hemskt med återkommande svamp... Jag har bara haft det en gång förut och det var flera år sedan. Nu har jag som sagt troligast fått det till följd av en pencilinkur, men jag hoppas verkligen att den tänker ge med sig...

Ska proppa mig full med c-vitamin och försöka undvika socker så långt det är möjligt. Och jag måste säga att inatt var det bättre än det varit på ett tag... Kunde åtminstone somna om igen utan större problem efter att ha varit upp o kissat.

Får man använda krämen mer än 2-3 gånger om dagen? Blir så nojjig efter man varit på toa att man har torkat bort krämen...

• Anonym (22122)

Anonym (=() skrev 2009-09-15 22:07:47 följande:

Bara jag som inte tål pevaryl? =( Härdade ut i tre dagar med supparna fick på köpet. OLIDLIG klåda runt hela underlivet+baken+en bit ut på låren. Knall röd hela underlivet. Nu känns det bara värre än när jag prövade att behandla. Normalt sett brukar jag aldrig behandla, har svamp i underlivet typ jämt och nästan så man blivit van... Tänkte att efterssom jag nu är gravid så kanske man måste behandla? Mina två andra graviditeter har jag sluppit ha svamp under hela tiden och ett par månader efter förlossningen. HÄRLIGT!! Då jag annars har svamp minst 1g/mån..
    jepp Canesten använder jag istället funkar mycket bättre
  • Anonym (pinsamt)

Är det oxå en salva?

• AnnelieTyresö

Dactakort är en bra salva oxå, klådstillande med.

• Neko

Dactakort och canesten brukar vara lite bättre än pevaryl, men för många så fungerar inte pevaryl alls utan man måste få ett svamp-piller. Då tar man det och sedan några dagar senare är det helt borta. Kolla om man kan ta det då man är gravid för det är verkligen underbart vid svamp =P Slippa allt krångel med salva och vagitorier.

• hönamor
    Neko skrev 2009-09-16 07:45:26 följande:
    Dactakort och canesten brukar vara lite bättre än pevaryl, men för många så fungerar inte pevaryl alls utan man måste få ett svamp-piller. Då tar man det och sedan några dagar senare är det helt borta. Kolla om man kan ta det då man är gravid för det är verkligen underbart vid svamp =P Slippa allt krångel med salva och vagitorier.
    Man får inte ta piller när man e gravid tyvärr. Inte ammar heller om ja minns rätt
  • Anonym (inlägg 6 och 8)

Anonym (pinsamt) skrev 2009-09-16 07:10:18 följande:

Usch, låter så hemskt med återkommande svamp... Jag har bara haft det en gång förut och det var flera år sedan. Nu har jag som sagt troligast fått det till följd av en pencilinkur, men jag hoppas verkligen att den tänker ge med sig...Ska proppa mig full med c-vitamin och försöka undvika socker så långt det är möjligt. Och jag måste säga att inatt var det bättre än det varit på ett tag... Kunde åtminstone somna om igen utan större problem efter att ha varit upp o kissat.Får man använda krämen mer än 2-3 gånger om dagen? Blir så nojjig efter man varit på toa att man har torkat bort krämen...
    Gott att det är lite bättre! :) Jo, det var efter en penicilinkur jag fick min första svampinfektion också, det slår väl ut allt liskom...
    Angående hur många gånger man får ta på krämen så vet jag faktiskt inte, jag tar på varje gång jag torkat av den vilket ju är varje gång man är på toan i regel. Säkert ska man inte göra det men jag torkar alltid väldigt noga för jag känner mig faktsikt väldigt ofräsch när jag har svamp (är väl det att man ständigt blir påmind om sitt underliv kanske :) ). Men läs på förpackningen, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon fara, det är ju liksom bara några dagar.
  • SiCaBoo

Anonym (22122) skrev 2009-09-16 07:16:49 följande:

Anonym (=() skrev 2009-09-15 22:07:47 följande: jepp Canesten använder jag istället funkar mycket bättre
    Cenasten är det enda som fungerat på mig under graviditeten.. och den står som fotsvampskräm.. men funkar klockrent i underlivet!
    Som sagt, det enda som funkat då jag inte fick använda vagiatorier.
  • Anonym (beenthere...)

hade svamp under hela min graviditet
    min bm däremot rekomenderade inte alls svampkrämer o suppar...enligt henne skulle man inte använda dessa starka medel mer än 1 gång per år typ

jaag hade som sagt ett hell med svampen...kli kli kli hela tiden men min bm tyckte jag skulle tvätta o smörja hela underredet med olivolja....det gjorde jag, inte för att svampen helt försvann med det värsta kliandet o det röda lindrades..efter förlossningn försvann svampen...smörjer i förebyggande o tvättar aldrig mej med vanliga tvålar o tvättkrämer utan vatten o olivolja eller vetegroddsolja fr ME

olja( vanlig jungfruolja) skadar inte att prova...det blir inte sämre av det iaf

tips på att dricka lingon el tranbärsdryck också, men se till att det inte är en av de sötare varianterna...har en mamma som älskar att springa i skogen så hon kokar egen som inte är så söt...funkar bra vid början till urinvägsinfektion också...man sköljer ur kroppen känns det som ;)

Svar på tråden Hur lång tid innan effekt av pevaryl???