• LAV0LINA

Snutten i ansiktet

Dottern har en "spöket Laban-snutte" eller vad det nu kan heta. En mjuk mjuk liten fyrkantig tygbit med spöket laban på. Hon har den gärna uppe i ansiktet och gosar med den när hon somnar. Ska man plocka bort den sen då hon somnat? Hon ligger annars gärna och sover med den "upp i näsan" så att säga. Risk att hon kväver sig?

• Svar på tråden Snutten i ansiktet
  • Superhero

har inge svar annat än att min tjej alltid gjort likadant med sitt snuttegosedjur. alltid ska den ligga över/vid ansiktet. det är nå magiskt med den hon vet alltid var den är om nätterna. och när hon va mindre och småvaknade på natten var det bara att lägga den intill ansiktet igen så somna hon om...
    hon är två och hittade den när hon var tre månader, inget vi har initierat. sen den dagen har det varit hon, tummen och "kompisen" som gosedjuret heter.

• lillabebis

så gör min dotter oxå. men jag tar bort filten när hon somnat o lägger den vid fötterna. annars kanske hon drar den över ansikten på natten när jag sover.. o det vill jag inte

• Sandrisen80

har min 2 månaders kille oxå. jag lyfter upp den från näsan så det bara täcker ögon å pannan när han somnat...

• skånemamma73

Hej

Mina fyra har alla haft/har snutte.
    Och av någon anledning hamnade den alltid över huvudet när de sov.
    Tror det känns tryggt för dom att veta att snutten finns där om de skulle vakna under natten.
    Mitt tips är att se till att den inte är stor nog att sno runt halsen, så slipper man oroa sig för stryp risk.
    Jag har klippt mina i typ 15 gånger 15 cm.
    Men gör det innan dottern vant sig vid större (om den nu är det) så hon inte vänjer sig vid större storlek, då det kan vara svårt att få henne att ta snutten sedan....

• LAV0LINA
    skånemamma73 skrev 2009-09-15 21:17:41 följande:
    Hej Mina fyra har alla haft/har snutte. Och av någon anledning hamnade den alltid över huvudet när de sov. Tror det känns tryggt för dom att veta att snutten finns där om de skulle vakna under natten. Mitt tips är att se till att den inte är stor nog att sno runt halsen, så slipper man oroa sig för stryp risk. Jag har klippt mina i typ 15 gånger 15 cm. Men gör det innan dottern vant sig vid större (om den nu är det) så hon inte vänjer sig vid större storlek, då det kan vara svårt att få henne att ta snutten sedan....
    Alltså den är ju väldigt liten, 15-12 cm x 15-20 cm bara.
    Det är en sånhär hon har: www.dunderbutiken.se/se/art/laban-snuttefilt.php
  • Hemlighet

Vi tar bort dotterns snutte filt( dinglis) från ansiktet och lägger den bredvid henne, hon blir tok svettig annars

• skånemamma73
    LAV0LINA skrev 2009-09-15 21:32:28 följande:
    Alltså den är ju väldigt liten, 15-12 cm x 15-20 cm bara. Det är en sånhär hon har: www.dunderbutiken.se/se/art/laban-snuttefilt....
    Aaa oki men då är det väl inga problem.
    Tror inte snutten åker in i näsan och täpper till, så att säga.
  • JANniela

Hej,
    vi har en likadan snuttefilt fast med en kanin istället för laban.
    Två gånger har jag upptäckt tt den hamnat över min dotters ansikte och båda gångerna skrek hon hysteriskt. Jag vet inte om det var för att hon tyckte det var läskigt, för att hon inte fick luft men vi har tagit undan den och nu har hon en mycket lättare liten filt som hon använder.
    Jag antar att om hon inte fått luft hade hon inte kunnat skrika, men jag ville inte ta några risker. Vi ger den tillbaka till henne när hon lärt sig att ta undan den själv från ansiktet.

• goabarn77

Visst är snutten underbar? =) Min dotter har en likadan. Och hon sover ofta med den över huvudet. Hon blir tio månader.

Svar på tråden Snutten i ansiktet