• LAV0LINA

Snutten i ansiktet

Dottern har en "spöket Laban-snutte" eller vad det nu kan heta. En mjuk mjuk liten fyrkantig tygbit med spöket laban på. Hon har den gärna uppe i ansiktet och gosar med den när hon somnar. Ska man plocka bort den sen då hon somnat? Hon ligger annars gärna och sover med den "upp i näsan" så att säga. Risk att hon kväver sig?

• Svar på tråden Snutten i ansiktet
  • LAV0LINA
    goabarn77 skrev 2009-09-17 19:27:32 följande:
    Visst är snutten underbar? =) Min dotter har en likadan. Och hon sover ofta med den över huvudet. Hon blir tio månader.
    Den är helt fantastisk. Dottern fick den i doppresent av mina småkusiner (11 och 13 år). Hon älskade den på en gång, ligger och stryker den mot näsan när hon ska somna
    Vi ska fara och köpa minst en till att ha som extra om den skulel råka försvinna.
  • goabarn77
    LAV0LINA skrev 2009-09-17 19:32:05 följande:
    Den är helt fantastisk. Dottern fick den i doppresent av mina småkusiner (11 och 13 år). Hon älskade den på en gång, ligger och stryker den mot näsan när hon ska somna Vi ska fara och köpa minst en till att ha som extra om den skulel råka försvinna.
    Vi har köpte en extra, ifall olyckan är framme. Hörde ryktas om att de ska sluta göra dem, men är inte säker.
  • LAV0LINA
    goabarn77 skrev 2009-09-17 19:33:07 följande:
    Vi har köpte en extra, ifall olyckan är framme. Hörde ryktas om att de ska sluta göra dem, men är inte säker.
    Nä? Kan ju vara bra att gardera sig med ett par extra då utifall.
  • Solisrosis

jag var också jätteorolig för det, så från början plockade jag bort den så fort hon somnade.. men nu låter jag den ligga kvar, jag har märkt att hon tar bort den själv nu om den hamnar över hela ansiktet under natten, hon är snart 8 månader.

däremot har jag andningslarm, och har haft hela tiden.. annars hade jag nog inte låtit henne ha den på nätterna efter att hon somnat.

• Snart vår tur

Vår tjej på 4 månader har oxå en sån. Den vill hon ha i ansiktet o gosa med när hon somnar. Flera gånger har man gått in till henne o då har hon haft den över heeela ansiktet. Ser lite läskigt ut. Jag tror inte hon får bort den själv heller än..så nu lägger jag bort den när hon somnat för natten.

• Viggo 090730

Vår son älskar med att ha snuttefilten över ansiktet då han somnar.. Gnäller han till/vaknar till, så äre bara att lägga över den så somnar han om.. Men han drar bort den själv i sömnen...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Mamma till Viggo 090730 ♥¸.?°´¯) ♥
  • jason

Min dotter ska alltid ha sin snuttefilt i ansiktet när hon sover, men den är så tunn att den går att andas genom (www.snutten.se). Vi har köpt 2st 3-pack med snuttetrasor ifall dom kommer bort och så hon alltid har en nytvättad, otvättade snuttetrasor är bra läbbiga *rys*.

• vickan1982

Min son på 7 mån har gjort likadant sen han var mindre. Han vill hålla i filten och drar den över ansiktet när han ska sova. Jag fråga på bvc för jag var också orolig att han kanske inte får luft. Hon sa bara att kanske vill han ha mörkt precis som vi vuxna. Jag brukar ta bort filten från ansiktet när han har somnat.
    Vi hade även en kudde i hans säng och den tog han över ansiktet hela tiden, så vi tog bort den för den är ju tjockare. Så nu har han bara filten.

• Sandrisen80
    LAV0LINA skrev 2009-09-17 19:48:10 följande:
    Nä? Kan ju vara bra att gardera sig med ett par extra då utifall.
    känner en mamma som köpte 8 (!) likadana snuttar för att det inte skulle bli liv i luckan om dom försvann med åren!
  • Tegu

Snuttefiltarna är ju så tunna så det kommer ju massor med luft igenom, prova själv :)

• Snart vår tur
    Tegu skrev 2009-09-18 18:42:33 följande:
    Snuttefiltarna är ju så tunna så det kommer ju massor med luft igenom, prova själv :)
    Nja..jag tycker inte de är så tunna. Två lager tjock tyg. Jag är iof inte rädd för att det inte kommer syre igenom, för det gör det nog. Jag är rädd för att det blir varmt och att de ska glömma bort att andas. Det är ju därför man inte låta dem ligga på mage i början för att de inte ska bli varmt i tätt för då kommer andningsreflexen ur spel (ökad risk för psd) ..det är väl därför man inte heller ska använda täcken på små bebisar, för de lätt kan komma över huvudet.

Det är vad jag tror..har såklart inga vetenskapliga studier på det.. men det låter väl rimligt?
  • jason
    Tegu skrev 2009-09-18 18:42:33 följande:
    Det beror väl på vad för snuttefilt man har köpt?
  • LAV0LINA
    Sandrisen80 skrev 2009-09-18 17:53:09 följande:
    känner en mamma som köpte 8 (!) likadana snuttar för att det inte skulle bli liv i luckan om dom försvann med åren!
    Hahaha, oj det är väl kanske att ta i
  • Sandrisen80
    LAV0LINA skrev 2009-09-19 10:27:52 följande:
    Hahaha, oj det är väl kanske att ta i
    jo, det är extremt men ja va bara tvungen att berätta det... hahaha
Svar på tråden Snutten i ansiktet