• LivetsUnderbaraStunder

Tips till att undvika bristningar :D

Hej allihoppa!
    Väntar mitt första barn och undrar om ni har några tips/trix till hur man kan undvika att få bristningar:D.
    Tack på förhand!:D

• Svar på tråden Tips till att undvika bristningar :D
  • EJai

Det e hormonelt så inget man kan göra kommer dem så kommer dem

• Lina 1987

Det finns som sagt inte mycket att göra åt dem. Kommer de som kommer de :)

• hemlis

Tyvärr så kan man inte göra så mycket, det är även hormonellt.
    När jag väntade mitt första barn så smörjde jag mig med en speciell olja morgon och kväll och så som ett brev på posten ett par veckor före förlossning så fick jag massa bristningar på alla ställen man kunde få.

Andra och tredje smörjde jag aldrig magen och fick inte heller några nya bristningar, konstigt!

• mollo

jag har hört att det har mycket med hormoner att göra om man får bristningar eller ej..
    min första graviditet fick jag jätte mycket bristningar på magen, trotts att jag smörjde mig. Under denna graviditeten har jag inte fått några alls. (jag är mycket större om magen denna gången.)
    vet dock inte om det kan finnas någon salva eller creme som hjälper eller ger mindre bristningar.

• camave

i min första graviditet smörjde jag magen jätte noga, fick inte en enda bristning.
    nästa gång trodde jag att jag va säker så jag struntade i att smörja, men då fick jag bristningar :(

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • miaelund

Hålla tummarna på att dina hormoner är snälla mot dig, finns inget du kan göra, kommer de så kommer de tyvärr....

Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07 o lill* fröet i magen m bf 7/10
  • EJai
    camave skrev 2009-09-15 22:06:51 följande:
    i min första graviditet smörjde jag magen jätte noga, fick inte en enda bristning.nästa gång trodde jag att jag va säker så jag struntade i att smörja, men då fick jag bristningar :(
    VA hjälp ahha jag e gravid igen så det innebär att jag har en chans att bli flame girl denna gången då. hoppas inte..
  • carola1977

Har fått för mig (inte helt statiskt men grundar det ändå på rätt många kvinnor jag träffat på) att man lättare får bristningar ju yngre man är. Typ under 25. Som sagt baserat på folk jag träffat.

Smorde magen och på slutet även underlivet med Mandelolja från Apoteket och jag fick inte en bristning någonstans trots bebis på nästan 4 kg . Kanske bara tur men vet vet...

• lovelylocks

jag smorde sporadiskt, fick inte en enda bristning, dvs fram tom förlossningen. bebsien ploppade ut o fram kom strecken. eeeew. på mållinjen! helt sjukt irriterande.

ska man smörja tror jag kallpressad ekologisk olivolja är det som knäcker bäst.

• Gaytjej

Troligen hade alla ni som smorde in er klarat er från bristningarna även utan alla smörjor och oljor...

TS - det finns nog inte så mkt annat att göra än att vänta och se.

• hemlis
    carola1977 skrev 2009-09-15 22:11:29 följande:
    Har fått för mig (inte helt statiskt men grundar det ändå på rätt många kvinnor jag träffat på) att man lättare får bristningar ju yngre man är. Typ under 25. Som sagt baserat på folk jag träffat.Smorde magen och på slutet även underlivet med Mandelolja från Apoteket och jag fick inte en bristning någonstans trots bebis på nästan 4 kg . Kanske bara tur men vet vet...
    Det har jag aldrig hört, men jag fick ju också bristningar när jag var som yngst, 22 år och när jag fick tredje var jag 35 år och gick upp mer än tidigare och fick inte en enda ny bristning.
    Man kanske har mera såna hormoner som orsakar det när man är yngre eller som har man lättare för att bli uttöjd senare
  • Neko

alltså, en gång för alla, det finns 2 typer av bristningar man kan få. De som man får pga hormoner som inte går att göra något åt, och de som man får pga att huden sträcks ut för snabbt, eftersom man går upp i vikt och magen/brösten etc blir större fort. Dessa bristningar är samma typ som man kan få när man går upp i vikt snabbt av andra orsaker (och har inget med hormoner att göra) och de går att minska/undvika genom att smörja in sig regelbunden med en mjukgörande kräm, tex body butter eller liknande.

Jag smorde magen regelbundet och fick inte en enda bristning där. Smorde inte in brösten och fick bristningar där.

• Elwa

Dricka mycket vatten och smörja med body butter varje dag har jag hört. Testar själv och än så länge inga bristningar i v. 33. peppar peppar...

• latina

fick mina bristningar v38 med min son, jag smörjde mig morgon o kväll

Svar på tråden Tips till att undvika bristningar :D