• Callina

Om Er tik är skendräktig, vad gör ni?

Min tik är skendräktig. Hon bäddar och krafsar på precis allting, väldigt mycket, är extra gnällig och beroende av kel och hennes juvrar är lite svullna. Hon är också extremt rastlös och har börjat med massa konstiga nya saker. När jag läser om detta så finns det hjälpmedel man kan ge hunden om hon verkar ha det jobbigt, finns det något som är receptfritt som funkar bra?

Hon är 3 år och en omplacering så jag har bara haft henne i 2,5 månad.

• Svar på tråden Om Er tik är skendräktig, vad gör ni?
  • dogcatbird

Inget receptfritt tror jag,men om hon har mycket mjölk kan man stoppa det med Galastop. Annars är det nog bara naturligt, de flesta tikar blir ju det.

Ge lite mindre mat, gå ut mer, är väl traditionella tips. Är du säker på att hon inte är parad? Dräktigheten är 63 dygn...

• Callina
    dogcatbird skrev 2009-09-15 23:53:48 följande:
    Inget receptfritt tror jag,men om hon har mycket mjölk kan man stoppa det med Galastop. Annars är det nog bara naturligt, de flesta tikar blir ju det.Ge lite mindre mat, gå ut mer, är väl traditionella tips. Är du säker på att hon inte är parad? Dräktigheten är 63 dygn...
    Hmm dagen efter jag hämtade hem henne så började hon löpa och det är ju inte i början dom höglöper och själva vill para sig så hon borde ju inte kunnat bli parad innan... hemska tanke i sådana fall... då blir det en blandning av bichon havanaise och chiahua (hur det nu stavas).. Fast det kan ju inte ens vara möjligt efterson hon inte börjat löpa när hon var kvar där och här hos oss har hon inte träffat några hanhundar utan uppsyn och koppel.
  • Callina

En annan sak som hände härom natten var att hon hade kissat i hallen vilket gjorde oss jätteförvånade. Antar att även det har med skendräktigheten att göra, att hon blir lite konstig..

• dogcatbird

Ja, jag ville bara kolla. Då kan du räkna ut att hennes skenvalpning blir ca 63 dagar från höglöpet, det brukar ju inte märkan så mycket. De kan sno runt och bädda osv. Sen kan mjölken komma, men det brukar inte vara så mycket om de inte haft en kullvalpar. man kan försöka hindra henne att slicka fram mer mjölk om hon slickar som en tokig. Tvätta sig är väl ok.

Om en tik börjar dricka och kissa myckey efter löpet KAN det vara livmodernflammation. Då måste den opereras antagligen. Då brukar löpet inte riktigt sluta helt kan man ha sett. Äldre tikar brukar vara de som får det.

Annars ta emot den extra kärleken från hunden nu, ta inte så allvarligt på symtomen, det går snart bort.

• Callina

Tack för alla tips. Frågan är, den 25/9 ska hon sövas och ta bort tandsten och klippa ned klorna rejält, spelar skendräktigheten någon roll där tror du? Bör man vänta?

• husfru

Är det inte jobbigt för hunden att vara skendräktig?

( jag är ingen hundmänniska så)

Kan man inte sterilisera hunden för att det ska vara lungt?

Om man nu inte ska avla hundar i en kennel.

• Callina

Jo man kan sterilisera för att hunden ska slippa löp och skendräktighet och vi funderar på att göra det. Men vi väntar nog till nästa sommar och semester med det eftersom hon får gå med krage i ca 10 dagar efteråt. Jag har henne på jobbet på dagarna vilket är bra men kanske blir jobbigt för henne att vara där med kragen (och för mig också om hon är lite strulig just då kanske) {#lang_emotions_smile}

• dogcatbird

Tänk bara på viktuppgång och problem med att hålla tätt. Rätt så jobbiga biverkningar om du frågar mig, men jag tycker inte att det är så omständigt med skendräktighet eller att hundarna verkar lida så värst. De är ju skapta så!

Jag skulle aldrig orka medicinera för inkontinens varje dag och evighetsbanta en hund i tio år bara pga en operation då hunden inte ens varit sjuk i sin livmoder. Men det kanske passar bra med kastrering för er tik. Jag bara berättar vad just jag gör/tycker.

Callina skrev 2009-09-16 10:47:04 följande:
    Jo man kan sterilisera för att hunden ska slippa löp och skendräktighet och vi funderar på att göra det. Men vi väntar nog till nästa sommar och semester med det eftersom hon får gå med krage i ca 10 dagar efteråt. Jag har henne på jobbet på dagarna vilket är bra men kanske blir jobbigt för henne att vara där med kragen (och för mig också om hon är lite strulig just då kanske)
  • Mrs Winter
    Callina skrev 2009-09-16 10:20:02 följande:
    Tack för alla tips. Frågan är, den 25/9 ska hon sövas och ta bort tandsten och klippa ned klorna rejält, spelar skendräktigheten någon roll där tror du? Bör man vänta?
    Nej.Min tik var likadan.Vi fick medicin direkt när vi kontaktade veterinären.Ett tips:Ta bort att leksaker som hon brukar ha/bära omkring på.
Svar på tråden Om Er tik är skendräktig, vad gör ni?