• AnnaMaria78

Rättvist behandlad på jobbet?

Jag har genom åren på min arbetsplats känt mig illa behandlad många gånger. Orättvis lönesättning, att inte bli tillfrågad saker, ingen uppskattning, dålig information mm. Två gånger har jag fått dra in facket för att inte bli helt trampad på. Som person kan jag vara för snäll många gånger. Har alltid anpassat mig efter omständigheterna. Det låter som jag borde bytt jobb för längesen men allt har inte varit dåligt. Jag trivs bra periodvis.

Vad jag undrar är: Är det vanligt att det är så här? Eller är chansen stor att få det bättre någon annanstans? Seriösa svar, tack.

• Svar på tråden Rättvist behandlad på jobbet?
  • Menhir

Lite förenklat beror det på om det är du eller arbetsplatsen som är problemet.

Nu menar jag inget illa men en del personer "bjuder in" till att bli trampade på. Givetvis ska de inte trampas på för det och det krävs fortfarande en dysfunktionell arbetsplats men OM du är en sådan "lättrampad" person är risken att du tar med dig samma attityd till nästa arbetsplats och att samma historia upprepar sig.

Men mest sannolikt blir det bättre om du byter! Fast du kankse ändå tjänar på att itne alltid vara snäll?

Sedan kan man fråga sig hur ofta man själv ger medarbetare och chefer sin uppskattning för ger man andra får man oftare själv.

Lycka till i vilket fall! Jag har själc gått från att vantrivas på jobbet till att nu tycka det är roligt (fast det berodde mer på arbetsuppgifterna).

• AnnaMaria78

Tycker nog inte att jag är en "lättrampad" person. När jag jobbar försöker jag alltid se till att allt går så smidigt så möjligt. Det kan ibland innebära att hjälpa någon annan som har det stressigt. Tycker det är självklart att försöka få allt att flyta och tar för givet att få det tillbaka också. Det är det jag menar med att anpassa mig.

När jag säger snäll menar jag inte att jag inte säger ifrån. Det har jag lärt mig genom åren. Jag har nu kommit tillbaka efter en tids sjukskrivning och blivit omplacerad utan att varken bli tillfrågad eller informerad. Jag mår fortfarande inte riktigt bra efter att ha förlorat mitt barn. Vad jag kräver är bara respekt och förståelse. Men chefen har ett sätt som får mig att känna mig minst sagt överkörd. Har fullt upp med att orka med mig själv just nu och vill så gärna att vardagen ska fungera igen.

Vad jag hoppades på att få höra här var att det inte är så här överallt. Jag behöver känna hopp om att kunna få det bättre. Men jag är rädd för att många har det på det här viset och bara accepterar.

Menhir skrev 2009-09-16 20:23:49 följande:
    Lite förenklat beror det på om det är du eller arbetsplatsen som är problemet.Nu menar jag inget illa men en del personer "bjuder in" till att bli trampade på. Givetvis ska de inte trampas på för det och det krävs fortfarande en dysfunktionell arbetsplats men OM du är en sådan "lättrampad" person är risken att du tar med dig samma attityd till nästa arbetsplats och att samma historia upprepar sig.Men mest sannolikt blir det bättre om du byter! Fast du kankse ändå tjänar på att itne alltid vara snäll?Sedan kan man fråga sig hur ofta man själv ger medarbetare och chefer sin uppskattning för ger man andra får man oftare själv.Lycka till i vilket fall! Jag har själc gått från att vantrivas på jobbet till att nu tycka det är roligt (fast det berodde mer på arbetsuppgifterna).
    Det är verkligen inte jag som är problemet!
  • Kjell2

För det första en arbetplats och en chef är inte till för att vara 100% rättvisa, snälla, omhändertagande och inte köra över folk. Kanske låter hårt men till och från blir det orättvist och hårt. Inte önskvärt eller bra men så är det till och från.

Har jobbat som chef under ett antal år och upptäckta tt de finns ett fåtal männsikor som alltid känner sig orättvist behandlade, kränkta, missförståda, utnyttjade mm oavsett chef och arbetplats. I så fall är det inte mycket att göra.

Sen finns det de som på en specifik arbetsplats och chef känner sig orättvist behandlade, kränkta, missförståda, utnyttjade mm. Alla andra i gruppen tycker det är ok och bra eller i alla fall hyfsat bra. Det är bara att konstatera att ibland stämmer inte personkemin och de värderingar mm som finns. Då bör man nog leta sig vidare och inte bränna ut sig.

Till siste finns de självklart de arbetplatser och chefer som är genuint dåliga. Där de flesta inte trivs och mår dåligt. Bara att dra vidare i så fall.

De flesta arbetsplatser jag stöt på har en bra syn på värderingar, peronalhantering mm, visst blir det fel och tokigt ibland men det är inga generella fel.

Svar på tråden Rättvist behandlad på jobbet?