• Elwa

Bärsjal vs Bärsele

Sitter och funderar kring vad vi ska köpa av dessa två ting. Sambon är fast besluten om att en traditionell bärsele från BabyBjörn skall inhandlas medan jag tycker det ser otroligt mysigt ut med en bärsjal.

Vad har ni för erfarenheter av dessa bärting? Hur länge kan man använda bärsjalen? Är den svår att knyta?

Fördelar/nackdelar med bägge?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bärsjal vs Bärsele
  • MrsLi

Jag skulle tipsa om ett mellanting.
    Själv har jag både sjal och en babybjörn active sele.
    Provade min systers ergobaby och den var superskön!!
    Av min erfarenhet tycker jag sjalen är lite bökig. Den är lång och selen är helt klart lättare att knäppa på sig. Men där känner jag direkt att axlar och rygg blir mer belastad.
    Med ergobaby vilar barnet på höften och man kan gå grymt mycket längre.
    Kan bäras på mage, sidan och ryggen.

http://www.mammabarn.se/visa_produkt.asp?id=1468

• Anna Sui

Fördelen med en bärsjal är att det är så otroligt mysigt. När man knytit den några gånger är det jättelätt att få det bra. Till en nyfödd tycker jag det absolut är bästa alternativet. Det finns olika bärselar. Till en nyfödd passar ofta en elastisk bra, medan till lite äldre barn passar ofta en som har "stumt" tyg.

Sen när barnet är några månader gammal tycker jag att bärsele är bättre. Fördelen med Babybjörns är att deras bärselar är ganska lätta att sätta på och tar liten plats. nackdelen är att de inte är lika ergonomiska som tex Ergo, Manduca mfl. Ergo är väldigt bekväm att bära och man orkar ofta bära länge, men de är lite krångligare att sätta på sig (men inte svårt) vilket gör att man kanske inte "orkar" använda den lika mycket.

• Morbid Mistress

Att lära sig snyta en sjal är en vanesak. Det är bökigt i början men använder du den ofta lär du dig snabbt. Hur länge du kan använda den beror på. Köper du en trikåsjal så är det fram till barnet väger omkring 8-9 kg men även det är en smaksak. En vävd sjal kan du använda längre med de är svårare att lära sig knyta och inte lika mjuka.

Det finns även ergonomiska selar som du kan använda från nyfödd fram till barnet är 3-4 år. Som exempel finns beco och manduca. Ergonomiska selar och sjalar finns begagnat att köpa på www.sjalbarn.se om man vill komma lite billigare undan.

• Flickan och kråkan

Trikåsjal första månaderna är helt oslagbart. Finns ingen bärsele i världen som kan slå sjalens mysfaktor eller suveräna avlastning för bäraren. Sedan när barnet blir tyngre behöver man gå över till vävd långsjal eller bärsele. OBS!!! Ingen babybjör, utan en ERGONOMISK bärsele. Vävd långsjal är oerhört mycket skönare att bära i men är krångligare i och ur.

Mitt tips är att du går in och titta på eden babys hemsida. De har det mesta vad gäller sjalar och ergonomiska bärselar. Framför allt har de bra jämförelser mellan dem och förklaringar till det här med bärandet. Lycka till önskar en med två "helburna" barn. vagnar är bara till besvär

www.edenbaby.se

• Elfva

Jag är superförtjust i bärsjal, det är verkligen hur mysigt som helst och om du väljer en lång sjal (det är inte svårt att lära sig knyta, det lär man sig jätte fort) så spar du på ryggen, det blir inte tungt fastän barnet blir större och tyngre så känns det fortfarande inte tungt... (bärsele har mkt vikt på axlarna och gör att det blir tungt på ett annat sätt en sjal, det finns dock bärsele såsom ergo som liksom sjalen lägger vikten mer på höfterna...)

Ofta finns det sjalar att prova på "sjal affärerna" och ibland på vissa öppna förskolor...

• Elfva

En sak till, begagnat marknaden för bärsjalar är ganska bra, du kan göra fynd på t ex tradera när det gäller sjalar och även sälja dina egna när ni vuxit ur dem

• Johanna S

Jag hade en bärsele till sonen och jag kunde bara bära honom några månader och endast någon timme innan jag fick ont i axlar och rygg. Till dottern köpte vi en trikåsjal och det köpet har jag aldrig ångrat. Barnet sitter nära, man bär över hela ryggen och höften, man kan bära i timmar innan det blir jobbigt. Det kan vara lite krångligt att knyta den i början, men man lär sig. Dottern är nu snart 1 år och vi använder den fortfarande nästan dagligen.

• Soya

Jag har en BabyHawk jag är väldigt nöjd med! Den knyts, men påminner om en sele (man slipper en massa tyg :)) Elliot väger 11,5 kg och kan bära honom i över 1 timma utan att det blir jobbit. Längre än så vet jag inte för då brukar HAN ledsna :D

www.babyhawk.com

• honeybee78

Jag hade en knytsjal från början, men jag tyckte den var lite svår att få till. Jag köpte därefter en babybjörn...blä! Den var inte bekväm för bäraren och dessutom växte vår lillkille snabbt ur den, rekommenderas inte.

Jag köpte till sist en bära-barn-sjal på babyland för ca 800 kr och det var det absolut bästa köpet. Det var en ringsjal som man alltså inte behöver knyta. Det var bara att hänga på sig den och stoppa i barnet! Perfekt! Med en sån kan man bära på ryggen, på magen, på höften och den kan användas från nyfödd upp till barnet är 3-4 år har jag för mig.

• Miss Lau

Jag har aldrig testat sjal så det kan jag inte uttala mig om. Men jag har haft Babybjörn till mina äldre barn och rekomenderar inte en sån!

Till min 2,5 mån har vi köpt en Manduca-bärsele och vi är supernöjda. Enkel att få på (inte ett dugg krångligare än en Babybjörn), skön att bära i och min bebis sitter jättebra. Och min 3,5 åring har på skoj fått testa och han satt också bra

• Plutteli

Skulle aldrig få för mig att bära i en baby björn, de är helt fel ergonomiskt för barnet.

Långsjal är kanon men tar lite längre tid att få till.

Själv älskar jag Mei Tai, det är som ett mellanting mellan sele och sjal, den avlastar lika bra som en sjal (iaf de med utbredbara axelband, de är de som är bäst!) men är lätt att få på sig. Jag har även tillverkat "baby" mei tai i trikå som blir mjuk och mysig precis som en trikåsjal men är lättare att fixa om man är nybörjare, sen när min dotter blev större har jag sytt upp mer stabila mei tai istället, hon är ett nu och jag bär henne utan problem lååånga stunder i någon av mina mei tais. Med en met tai kan man bära barnet på magen, på magen tittandes utåt (som i en BB) , på höften eller på ryggen! Helt klart det bästa i bärväg! :)

• Elwa

Åh tack för alla svar! Ringde just sambon som efter era svar nu tycker det verkar helt okej med bärsjal! :) Ska kika runt på de rekomenderade hemsidorna, innan vi bestämmer oss helt. Men era svar har gjort susen! :)

• Noblesse

Håller med Plutteli om att en Mei tai är jättebra! Vi har en babybjörn som vi använde först men den var urusel, bebisen sitter inte bra och man själv får ont i ryggen jättefort. Vi har en Mei tai bb-tai och är supernöjda. Lätt att knyta och man kan bära jättelänge utan att att det känns det minsta jobbigt i rygg och axlar. Den kan användas från nyfödd till 20 kg har jag för mig

♥Hugo 2/10-2008♥~♥bebis i magen bf 29/3-2010♥~sandrasj.blogg.se
  • Machapuchare

Jag rekommenderar en ergonomisk sele typ Manduca. Enkelt att ta på och att få i barnet rätt och mycket skönt att bära i både på magen när de är små och på ryggen när de blir större. Hade inte velat vara utan min Manduca!!

• DariaM

Jag och min lilla tös älskar att bära i sjal (tricåsjal). Hon mår som en prinsessa i den. Nackdelen är att det är svårt att komma in i själva knytandet men skam den som ger sig.
    Jag har även en så kallad Mei Tai (sjal/sele). Det är som en beco men man knyter den. Ergonomisk och bra. Den använder vi när hon ska bära korta stunder t.ex. när vi ska gå till garaget en bit bort.

Hur du än gör tänk på att välja ett ergonomiskt alternativ för dig och bebisen. En vanlig sele t.ex. Baby Björn ger ett högt tryck på bebisens bäcken och mammas axlar och rygg får en ganska gålig belastning.

www.sjalbarn.se har listat bra alternativ (och där finns inte baby björn med)

Lycka till!

Svar på tråden Bärsjal vs Bärsele