Backa mätarinställningen på bilen, för att kunna sälja dyrare...
Har haft en liten diskussion med en vän angående det här med mätarinställningen på bilar.
Denne påstår att det är helt ok - inte schysst kanske men helt ok lagligt sett på saken - att backa en mätarinställning på en bil för att man inte ska kunna se, när denne ska sälja bilen, att bilen i själva verket gått så lång som den har, vilket denne då kan tjäna några tusenlappar på... Han funderar på att sälja sin bil, men eftersom han använt den i sitt jobb och den verkligen gått långt så kommer han få ut mindre för den med det milantalet den har nu...
Men får man verkligen göra det? Jag kan knappast tänka mig att det är tillåtet, för då hade väl var och varannan person gjort det. Samtidigt, om det ej skulle vara tillåtet så kan man väl ej kunna komma undan med det så lätt väl - bilbesiktningen brukar ju anteckna milantalet varje gång man besiktigar bilen - då kommer det ju att märkas, eller?
Jag bara undrar om någon vet något om detta, eftersom min vän påstår att det är en bagatellsak... Tycker det verkar konstigt i så fall...