• E l l a

Backa mätarinställningen på bilen, för att kunna sälja dyrare...

Har haft en liten diskussion med en vän angående det här med mätarinställningen på bilar.
    Denne påstår att det är helt ok - inte schysst kanske men helt ok lagligt sett på saken - att backa en mätarinställning på en bil för att man inte ska kunna se, när denne ska sälja bilen, att bilen i själva verket gått så lång som den har, vilket denne då kan tjäna några tusenlappar på... Han funderar på att sälja sin bil, men eftersom han använt den i sitt jobb och den verkligen gått långt så kommer han få ut mindre för den med det milantalet den har nu...
    Men får man verkligen göra det? Jag kan knappast tänka mig att det är tillåtet, för då hade väl var och varannan person gjort det. Samtidigt, om det ej skulle vara tillåtet så kan man väl ej kunna komma undan med det så lätt väl - bilbesiktningen brukar ju anteckna milantalet varje gång man besiktigar bilen - då kommer det ju att märkas, eller?

Jag bara undrar om någon vet något om detta, eftersom min vän påstår att det är en bagatellsak... Tycker det verkar konstigt i så fall...

• Svar på tråden Backa mätarinställningen på bilen, för att kunna sälja dyrare...
  • gosmamma

har oxå hört att folk har gjort så, men vet inte hur d har kommit undan me d..

• E l l a

Jag har bara fått för mig att det ej är tillåtet, men många gör ju det, det borde ju synas på något sätt, för backar man så backar man väl ordentligt inte några km inte...

• Pallas

Ellaz: hmmm undrar om det inte kan falla under bedrägeri eller något sådant?

• E l l a

Jo jag trodde det också, men jag kan inte hitta något om det...

• Trynträ

Jag tror inte det är lagligt att backa en mätarinställning. Däremot inbillar nog folk sig det för att slippa dåligt samvete. Du kan ju fråga din vän om han själv skulle vilja köpa en bil där nån mixtrat med mätarställningen. Själv anser jag att det är att lura folk. Man kan säkert åka dit för bedrägligt beteende eller nåt sånt om det skulle komma fram.

• E l l a

De argumenten biter tyvärr inte på honom... men jag fattar ej hur folk kan komma undan med det? Som sagt, det borde ju bla synas på besiktningen om man tex år 2004 hade kört 19000 och år 2005 plötsligt bara har 17000 - det är väl mysko?

• Pallas

"Och för övrigt är det precis hur lagligt som helst att backa mätare, man får dock inte göra det för att lura/tjäna pengar på det."
    vsc.nu/forum/viewtopic.php&sid=8ca1508ffc486ae4810b60452d6e4863

• E l l a

Då verkar han ju nästan ha rätt... Tack Pallas för länken!

• felicia6

Ellaz, NÄSTAN ha rätt ja
    För han ska ju backa den för att just tjäna pengar på det, alltså är det inte längre lagligt omjag förstod pallas rätt

• Pallas

Ja, alltså jag vet ju inte hur säker källan är, men visst låter det logiskt?

Och som en av människorna i länken skriver: vad finns det eg för andra anledningar att backa mätaren än att tjäna pengar på det? Även om man bytt motor så har ju alla de andra delarna gått så många mil som de har...

• E l l a

Fast jag kan fa*en ej förstå hur han kan ha ( nästan ) rätt... Ska nog ta och fråga bilprovningen om detta...

* Är en besserwisser, vill ha rätt!!*

• E l l a

Ja, just det Pallas - varför skulle man annars backa den...

• E l l a

Inte nödvändigtvis skryta, bara poängtera hehe...

• Pallas

Anspelade på anledning till att skruva mätaren utöver pengaargumetet Men jag tycker självklart att du ska poäntera ordentligt att du hade rätt!

Svar på tråden Backa mätarinställningen på bilen, för att kunna sälja dyrare...