• Little Ms Chatterbox

Hej du som jobbar på radion:-) Får jag fråga...

Jag har en skada i min hand och är arbetslös, utsämplad. Men min kontakt med Af-rehab är god och vi försöker komma på något jobb som jag kan göra utan att skada handen mer.
    Flera gånger under de gångna åren har jag tänkt att det skulle vara intressant att jobba på radion men det har inte passat riktigt med mitt liv att ställa om sig så mycket. Har ingen utbildning som ens skulle komma i närheten av radio men är en glad och lite lagom pratsam typ.

VAD gör man egentligen på radion? Ja mer än pratar i en microfon.
    Kan man utbilda sig till "radiopratare"?
    Går det att slinka i på ett bananskal i branschen, alltså jobba inom radio utan någon utbildning?
    Är det så kul som det verkar?
    Jag har säkert mer frågor sen, men nu allt för den här gången.

Hoppas någon kan svara mig!

• Svar på tråden Hej du som jobbar på radion:-) Får jag fråga...
  • x karin76

Jag jobbar förvisso inte på radion, men en av mina bästa vänner har gjort det i ca 6-8 år (numera har hon vidareutbildat sig till lärare dock).

Hon gick utbildning på Högskolan i Kalmar inom diverse mediaämnen, där fick man även lära sig massor inom radio osv.

Huruvida det går att komma in på bananskal vet jag däremot inte, det kan säkert någon annan som jobbar inom branschen svara på.

Lycka till!

• Videli

Jag är inte heller någon radiopratare, men vet att många har utbildade sig på Akademi Båstad.

• Little Ms Chatterbox
    Videli skrev 2009-09-16 10:17:40 följande:
    Jag är inte heller någon radiopratare, men vet att många har utbildade sig på Akademi Båstad.
    Båstad känns väldigt långt bort i detta läget, har 4 barn. Äldsta är 7 år och har ADHD och Autismliknande tillstånd. De 3 andra är 3 och 2x² år. Vill inte lägga massa tid på resor som håller mig borta från barnen.
    x karin76 skrev 2009-09-16 10:12:04 följande:
    Hon gick utbildning på Högskolan i Kalmar inom diverse mediaämnen, där fick man även lära sig massor inom radio osv. Huruvida det går att komma in på bananskal vet jag däremot inte, det kan säkert någon annan som jobbar inom branschen svara på. Lycka till!
    Närmsta stad med lokalradio för mig är Växjö, men har nästan lika långt till Kalmar men är ett annat län än vad jag bor i. Kronoberg.

Fast det spelar nog ingen roll om jag ska utblida mig, till vad som helst. Jag kommer nog i så fall behöva vistas mycket borta från hemmet. Känner inte att det är rätt i livet just nu för att utbilda mig. Sonen har fått dignos ganska nyligen och måste lägga massa tid och ork på att utbilda mig på honom.
  • Lottis77

Bara en tanke. Hur pass svårt skada är din hand? Kan du sköta ett kontrollbord? I dagens radioprogram är ofta programledaren även teknikern. Du kanske måste kunna sköta reglar på kontrollbordet för att starta musik, tona ut etc.

Gå in på en station och kolla praktikplats i första hand. Reporter under sommaren kanske?

(Jag jobbar inte på radion, men min mamma har jobbat som producent likaså min bonuspappa som arbetat som ljudtekniker.)

• Little Ms Chatterbox
    Lottis77 skrev 2009-09-23 14:34:37 följande:
    Bara en tanke. Hur pass svårt skada är din hand? Kan du sköta ett kontrollbord? I dagens radioprogram är ofta programledaren även teknikern. Du kanske måste kunna sköta reglar på kontrollbordet för att starta musik, tona ut etc. Gå in på en station och kolla praktikplats i första hand. Reporter under sommaren kanske? (Jag jobbar inte på radion, men min mamma har jobbat som producent likaså min bonuspappa som arbetat som ljudtekniker.)
    Högerhande är ju helt OK, eller ja den har jag oprerar den med men den är det inga problem med om jag sköter den. Att vinkla den i ytterläge väldigt lång tid går inte men det är ingen nervskada i den.
    Vänsterhanden kan jag använda till att skriva pekfingervalsen på datorn och så men kan inte vrida upp konservburkar som sitter minsta fast. Så någonstans där emellan
  • joppe28

I lördags kväll så läste jag den här tråden och när jag hade gjort det så ville jag bli medlem här och kunna skriva ett inlägg i tråden. Anledningen är att jag själv har autismliknande tillstånd som jag fick ungefär vid 4-5 år. Två av mina intressen är radio och tv och i framtiden så vill jag jobba med radio helst då. Jag ska börja mitt 3:e av 4:a i höst på gymnasiet. Jag går fel i och för sig fel linje om jag vill jobba inom media. Cafe och resturanglinjen går jag på där vi får baka,laga mat och såna saker och det är ju bra med materfarenhet i framtiden när jag flyttar hemifrån. Men jag ska ändå satsa på ett jobb inom radio eller tv i framtiden. Jag har även en fråga. Om man har någon diagnos får man söka till högskola,universitet eller liknande då?

Svar på tråden Hej du som jobbar på radion:-) Får jag fråga...