• Hoppaloppan

Budgetrenovera ett badrum

Ja, hur ska man göra det?
    Vi har illgröna våtrtumpstapeter och golvet är oxå grönt, möblerna funkar som är där inne, det köpte vi nytt när vi flyttade in.
    Kan man måla väggar och golv? Kan man lägga klinkers rätt på golvet?

• Svar på tråden Budgetrenovera ett badrum
  • Annamamma 83

Jag måla mina fruktansvärda aprikosa väggar. Det var våtrumstapet på väggarna o de har fungerat toppen!

golvet måla ja dock aldrig, men vi la in golvtrall, sånt man kan ha på altaner

• Åsa Lund

om det inte finns nån golvbrunn så kan man lägga klinker på. Dock måste man kolla så att det är betong under plastmattan, är det trä så kommer fogarna i klinkern att spricka.
    Är det bara en toa och handfat i rummet behöver man inte ha fuktskydd på väggarna. Då kan man riva ner våtrumstapeter, spackla och måla väggarna. Kanske kan man leva med golvet om man målar om väggarna? Annars är altangolv ganska smart!

• Hoppaloppan

Det är ett badkar oxå, men vi tänkte ta bort det och slänga in duschväggar.

• Åsa Lund

finns det golvbrunn till badkaret?

• Åsa Lund

ska ni ha dusch så måste ni ha bra fuktspärr. Då duger nog inte våtrumstapeten, ej heller att lägga klinker på golvet.

Kolla med ert försäkringsbolag om det är OK att sätta in duschkabin med bottenkar och avlopp. Isf slipper ni kanske att fuktspärra hela rummet.

Finns det golvbrunn är det tyvärr ett krav på fuktspärr iallafall. Det är inte värt att fuska, blir det en skada så gäller inte försäkringen...

• Mooki

Är mattan gammal ska man inte lägga klinker på, detta eftersom fixet förstör mjukgörarna i mattan. Finns mattor man kan lägga klinker på, men jag gissar att så inte är fallet för er - tyvärr (har för mig de kom på marknaden strax före millenieskiftet).

Vi gjorde om vårt badrum för några år sedan (strax innan det nya regelverket kom) och kunde göra allt utom mattläggningen själv - gick loss på ca 40.000kr inkl. inredningen (6kvm). Nu är det dock andra krav på väggmaterial och tätskikt, så man får nog lägga på några kronor även om man är händig nog att göra det mesta jobbet själv.

• fjonkan

Åsa Lund skrev 2009-09-16 11:16:57 följande:

finns det golvbrunn till badkaret?
    Finns det dom som inte har golvbrunn till badkar? Hur gör man då när man tappar ut vattnet (fniss).
  • Hoppaloppan

Japp, golvbrunn finns

• Samsmamma

ett problem är ju att man i princip inte för göra någonting själv om det ska sättas upp klinkers etc pga våtspärrar osv. Om du bara ska måla över befintlig tapet borde det gå bra, se till att köpa rätt sorts färg bara ;)

• Åsa Lund
    Finns det dom som inte har golvbrunn till badkar? Hur gör man då när man tappar ut vattnet (fniss).
    på samma sätt som när man tappar ut vatten ur handfatet, hört talas om nåt som heter avloppsrör?
  • fjonkan

Åsa Lund skrev 2009-09-16 11:39:26 följande:

på samma sätt som när man tappar ut vatten ur handfatet, hört talas om nåt som heter avloppsrör?
    Och avloppsröret går väl ut i en golvbrunn? Jag har aldrig sett någon annan variant så därför tyckte jag att det var lite komiskt men ber om ursäkt om du tyckte jag var näsvis,det var inte tanken.
  • Åsa Lund

Visst låter det tokigt, men jag har sett badkar som varit anslutna med ett avloppsrör rakt ner i ett annat rör i golvet, precis som ett handfat är anslutet.
    Ursäkten godtagen!

Golvbrunnen gör att hela rummet klassas som våtrum, därför är den en väsentlig faktor i sammanhanget. Gör man en renovering måste man följa gällande byggregler, då är målning av våtrumstapet eller klinker på plastmatta inte godkänt.

• johandra

Hur mycket vill ni lägga ut??

Vi satte in ny våtrumsmatta på både väggar och golv och ink arbete gav vi ca 9000kr för ett badrum på ca 8kvm...Kolla upp vad det kostar,det behöver inte vara så dyrt och dagens mattor är riktigt snygga. Med lite fantasi kan man få det mycket snyggt!

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
Svar på tråden Budgetrenovera ett badrum