• mama d

Har en treåring och ska skaffa chihuahua!

Jag har tänkt skaffa en chihuahua valp. När jag har berättat det för vänner och bekanta säger dom flesta att det aldrig kommer fungera pga att jag har en treåring. Jag förstår inte varför det inte skulle gå, det är ju mitt ansvar att se till att min dotter är försiktig och rädd om valpen.
    Är det någon som har en chihuahau och småbarn?

• Svar på tråden Har en treåring och ska skaffa chihuahua!
  • hmcc

Jag har papillon och en 2 månades så än så länge kan hon inte fåp tag i dom

Jag skulle säga att der beror HELT på hur barnet är, vissa barn jagar och klämmer på hundar och då passar det inte med NÅN hund.

Jag litar inte på hundar och barn, dom få ALDRG vara ensamma så det blir ett väldigt passande.

Dom historier jag hört då hundar bitit barn är barnets fel, eller förälderns rättare sagt...

Det är passning 24 timmar om dygnet.

Om dina vänner säger att du inte ska skaffa hund så kanske dom vet hur din 3-åring är och bara menar väl.

• hmcc

Shit vad jag stavar...man kan tro att JAG är 3 år

• Mynta

Jag skulle personligen inte skaffa en Chihuahua om jag hade små barn. En tre-fyra-åring har inte alltid så stor koll, även om barnet gosar fint och försiktigt så händer en olycka så lätt. Treåringen leker, snubblar, välter en stol av misstag och hunden är ivägen. Jag skulle antingen vänta, eller satsa på en inte fullt så liten och ömtålig ras.

• Sofiero

Hmm, varför skulle det inte fungera?? Jag ser väl hellre att småbarnsföräldrar skaffar småhundar istället för leonberger, st bernhard, dobbermann osv. Men givetvis under uppsikt!! Jag vet många chihuahuauppfödare som inte säljer valpar till familjer med barn under en viss ålder, men jag tycker man får känna sej för, hur verkar familjen osv? Min hunds uppfödare hade en 2-åring och en nyfödd när min valp föddes och ofta kunde ju 2-åringen komma och bära en valp i benet och vara skitstolt (det gick snorfort, medan uppfödaren torkade upp en kiss-pöl typ, så man kan inte vända ryggen till många sekunder!). Men i mitt fall kände jag väl mest att jag "räddade" min valp... Men har man bara koll på både hunden och barnet så ska det väl inte vara några problem??

Däremot så måste jag berätta; jag har en ytlig kompis som hade lovat sin 2-åring ett djur. Först var en katt på tal, men då karln inte gillade katter så skulle de ha en chihuahua istället, för "det är ju i princip samma sak!"... *mooooorr*

• mama d
    hmcc skrev 2009-09-16 13:25:22 följande:
    Jag har papillon och en 2 månades så än så länge kan hon inte fåp tag i dom Jag skulle säga att der beror HELT på hur barnet är, vissa barn jagar och klämmer på hundar och då passar det inte med NÅN hund.Jag litar inte på hundar och barn, dom få ALDRG vara ensamma så det blir ett väldigt passande.Dom historier jag hört då hundar bitit barn är barnets fel, eller förälderns rättare sagt...Det är passning 24 timmar om dygnet.Om dina vänner säger att du inte ska skaffa hund så kanske dom vet hur din 3-åring är och bara menar väl.
    Min lilla dotter är lugn och försiktig så jag tror inte det blir några problem. Jag kommer vara tydlig med att hon måste ta det lungt med valpen vara försiktig och den måste få vila osv. Vi ska träffa uppfödaren på fredag..
  • mama d
    hmcc skrev 2009-09-16 13:25:22 följande:
    Jag har papillon och en 2 månades så än så länge kan hon inte fåp tag i dom Jag skulle säga att der beror HELT på hur barnet är, vissa barn jagar och klämmer på hundar och då passar det inte med NÅN hund.Jag litar inte på hundar och barn, dom få ALDRG vara ensamma så det blir ett väldigt passande.Dom historier jag hört då hundar bitit barn är barnets fel, eller förälderns rättare sagt...Det är passning 24 timmar om dygnet.Om dina vänner säger att du inte ska skaffa hund så kanske dom vet hur din 3-åring är och bara menar väl.
    Min lilla dotter är lugn och försiktig så jag tror inte det blir några problem. Jag kommer vara tydlig med att hon måste ta det lungt med valpen vara försiktig och den måste få vila osv. Vi ska träffa uppfödaren på fredag..
  • MissB

Hej på dig! Jag är själv en chihuahuauppfödare och har småbarn. Jag skulle utan problem sälja till någon som har småbarn och dom flesta av mina kollegor skulle göra det. Att uppfödare inte säljer till småbarnsfamiljer är tack o lov nästan ett minnesblott. Några äldre uppfödare lever fortfarande efter det.
    När jag skaffade min första chi var min son 4 år, nu har jag 4 chis och minsta sonen är snart 2 och föddes in i ett hem med chihuahuor.
    Det är up till DIG att se till att det fungerar. Inte hunden och absolut inte barnet. DU måste sätta gränser för ditt barn och alltid vara med tills barnet lär sig och alltid ha överblicken tills barnet blir större.

Det är mycket jag skulle ta reda på innan jag säljer mina valpar och småbarnsfrågan är inte största problemet för mig. Däremot skulle jag aldrig sälja till en småbarnsfamilj om inte hela familjen hälsade på. Hundar är väldigt duktiga på att visa hur dom känner och jag vill gärna se familjen tillsammans med hundarna.

En liten parallel, min snart 2 åring och min tik som jag skaffade för ett år sen när han var 1 är super bästisar. När lillen sover middag så smyger hon up till rummet och lägger sig brevid sängen tills han vaknar:)

Svar på tråden Har en treåring och ska skaffa chihuahua!