• Baaarbamamma

Här delar vi med oss av naturliga städtips, ekotänk!

Tänkte starta en tråd som lägger vikt på
    rengöringsmedel och annat som inte är skadligt för miljön.
    Vi måste ju tänka på våra barn/barnbarn som tar över jorden efter oss!!

Så har ni tips så är ni välkomna att skriva!

• Svar på tråden Här delar vi med oss av naturliga städtips, ekotänk!
  • Baaarbamamma

En bra grej jag såg på " rent hus" var probblösare, ni vet när det rinner sakta i avloppet

1 dl bakpulver
    1 dl salt
    1 dl ättika

låt verka 10 minuter
    häll över kokande vatten

Jag har inte testat det än , men det låter ju fiffigt eller hur!

• kimberlits

Ättika, funkar till mycket. Jag brukar ställa en äggkopp med lite ättika i när jag tycker det luktar skunk nån stans.

• Emmy K

Jag blev så förvånad när jag var på ICA sist för där hängde en ekologisk disktrasa. Den var dyr men jag köpte den. Jag föredrar egentligen de vanliga trasorna men vad gör man inte för att vara eko. Den var gjord delvis av bambu tror jag och hade vunnit pris som Årets textil. Om någon undrar kan jag leta upp beskrivningen.

• Baaarbamamma

Emmy K skrev 2009-09-16 13:38:51 följande:

Jag blev så förvånad när jag var på ICA sist för där hängde en ekologisk disktrasa. Den var dyr men jag köpte den. Jag föredrar egentligen de vanliga trasorna men vad gör man inte för att vara eko. Den var gjord delvis av bambu tror jag och hade vunnit pris som Årets textil. Om någon undrar kan jag leta upp beskrivningen.
    det låter ju jättebra , är det någon som man kan återvinna då tro?
    alltså disktrasan
  • Kontra

Jag städar bara med enjo-produkter. Så inga kemikalier här och ingen dammsugare. Deras produkter består ju mest av handskar och microfiberdukar, sen använder man bara kallt vatten. Så det måste väl räknas till eco-städning? Till golvet använder jag deras mopp, så mycket bättre än dammsugaren, använder den även för att "moppa" golvet men utan kemikalier. Förutom att det går snabbare att städa så har min astma blivit så mycket bättre och sen känns det bra när min systerson kryper omkring på golvet och man vet att han inte får i sig några rester av kemikalier/såpa från golvet.

• Emmy K
    Baaarbamamma skrev 2009-09-16 21:33:53 följande:
    Emmy K skrev 2009-09-16 13:38:51 följande: det låter ju jättebra , är det någon som man kan återvinna då tro?alltså disktrasan
    Ja, den var komposterbar. Skulle descinficeras fuktig i micron och går att tvätta i maskin.
  • GrodanSkrutt

Här blir de hemstickade disk- & dammtrasor av restgarn i julklapparna bl a =)

• Baaarbamamma
    Kontra skrev 2009-09-16 22:13:12 följande:
    Jag städar bara med enjo-produkter. Så inga kemikalier här och ingen dammsugare. Deras produkter består ju mest av handskar och microfiberdukar, sen använder man bara kallt vatten. Så det måste väl räknas till eco-städning? Till golvet använder jag deras mopp, så mycket bättre än dammsugaren, använder den även för att "moppa" golvet men utan kemikalier. Förutom att det går snabbare att städa så har min astma blivit så mycket bättre och sen känns det bra när min systerson kryper omkring på golvet och man vet att han inte får i sig några rester av kemikalier/såpa från golvet.
    Det märket har jag inte hört talas om faktiskt, har de nån hemsida kanske som man kan titta på?
  • mimmi 1

Vet ni att wettex trasorna är biologiskt nedbrytbara? jo, dom kan man tom. lägga i komposten, ... så inte behöver man köpa dyra bambu trasor för att känna sej miljövänlig...

• mimmi 1

städtips när man vill vara miljövänlig och ekonomisk!

två blomsprutor är allt man behöver till städningen
    en med såpa-vatten-citron... den sprejar man allt med, från bänkskivorna och köksbordet, till toastolen! helt suveränt, och luktar sååå rent o frächt!

jag tar c:a 2 cm i botten på blomsprutan, med såpa, en matsked ungefärmed citron från en sån där gul plastcitron, och så fyller upp med vatten, och skakar om.
    (det blir grumligt, men påverkar inte resultatet)

Den andra blomsprutan gör jag en blandning av vatten och en gnutta handdiskmedel, den använder jag till att rengöra speglar, kyl o frys dörrar, mm. sånt som inte såpa skall användas till....

Billigare och mer miljövänligt än så kan man knappast tänka sej

det är ju helt sjukt vad mycket olika rengöringsmedel som finns i handeln... helt i onödan....

Svar på tråden Här delar vi med oss av naturliga städtips, ekotänk!