• Molnet

Viktnedgång och PCO

Jag har nu försökt gå ner i vikt i flera månader utan framgång. Jo jag gick ner 2 kilo när jag körde en strikt GI-diet, vilken jag inte pallade mer än 2 veckor. Efter det händer det ingenting trots att jag uteslutit fett, socker och äter bara frukt, grönt, nyttigt fett i små mängder, fisk, kyckling etc. Allt enligt tallriksmodellen.

Har börjar röra på mig mer också men jag blir så besviken när ingenting händer och jag känner för att strunta i allt till slut. Jag behöver bara bli av med 5 kilo till men det går bara inte.

Vad är det man behöver göra, som pco:are för att gå ner i vikt, mer än att röra på sig och äta rätt?

• Svar på tråden Viktnedgång och PCO
  • LiselottePCOS

ja du det är inte lätt att gå ned i vikt med PCOS i kroppen. GI är att rekomendera, du får kanske äta mindre mängder med kolhydrater och tex 2 frukter om dagen och mängder av grönskar samt se till att vara fyskisk aktiv dagligen. Promender före frukost kanske ?
    Mät och väg maten före du lagar till den. 1/4 protein, 1/4 kolhydrat och 2 / 4 delar grönsaker på tallriken.

Har läkaren kontrollerat din insulinproduktion ? C-peptid är det bästa provet för att se om du har insulinreistens och kan ha glädje av Metformin även om du bara har några kilos övervikt.

• Molnet

Kan man be gyn ta det provet? Min husläkare har ingen aning om att jag har pco.

• LiselottePCOS

visst kan du be gyn ta det provet. Vet inte gyn vad det är kan de alltid rådfråga en endokrinlog som kan diabetes för de vet vad c-petid är.

• Fru Indosaurie

Här kommer jag med ett inlägg och hoppas att det är okej att jag ställer en fråga.

Liselott, du skrev:
    Har läkaren kontrollerat din insulinproduktion ? C-peptid är det bästa provet för att se om du har insulinreistens och kan ha glädje av Metformin även om du bara har några kilos övervikt.
    Kan man ha det även fast man inte har pco-s?

• LiselottePCOS

Insulinreistens kan du ha utan PCOS, men man har ofta någon sjukdom, åkomma eller övervikt. Tex kan diabetiker ha det de som fått diabetes som barn och de som fått diabetes i vuxen ålder. Det är vanligare att man har insulinresistens med PCOS. Då den gentiska mutationen sitter i ett område nära den kromosom som styr insulinprouktionen.

• Fru Indosaurie

Liselotte:
    ah okej, tack. Jag har en till fråga fast det blir lite OT..
    Jag har för hög halt av testosteron, det har man väl vid pco-s? Vet du någon annan anledning till att man kan ha det? Eller ja.. vad händer om man har det?

• LiselottePCOS

Ja man har för högt teostreon. Vilket ofta hänger samman med förhöga halter av insulin. Äggstocken klarar inte av förhöga halter insulin och börjar tillverka testostron. Det blir fel i äggstocken produktion av steroider, dvs signalämnen, som går till hypofysen och säger till den att producera FSH och LH.

Genom att fler olika blodprover tas vid mistanke om PCOS uteluts att det höga testosteronet beror på något annat än just PCO.Det finns säkert flera anledningar till hög teostoronhalt tex om binjuren inte fungerar som den ska. Osäker men det kan tex bero på någon tumör i hypofysen eller binjuren. Syntom hos kvinnor är generande hårväxt
    ( hirsusim ) utebliven eller oregelbunden mens, övervikt av manligtyp ( på magen ) .

• LifeLine

Jag fick i maj veta att jag hade PCO.
    Fick sedan i augusti veta att jag har PCO-S...men sedan dess har jag gått ner hela 10 kg till...självklart har jag ett antal kilon kvar men jag kämpar på...

Jag kan bara ge dig några tips om att gå ner...
    Det första är att byta ut din vanliga pasta och ditt vanliga ris till fullkorns pasta och fullkorns ris...det kostar mer men det är det värt.
    Promenera _minst_ 45 minuter om dan eller köp en stegräknare och gå runt 15000 steg på en dag. (10000 steg beräknas vara ca 8 km)
    Stoppa i dig mycket frukt och grönsaker men akta sig för banan.
    Och det viktigaste är vatten, drick mängder med vatten...jag dricker ca 3-4 liter vatten om dagen...
    Om du efter en hälsosam vecka vill unna dig något på helgen så rekommenderar jag shopping... du kan spendera pengar OCH få motion, kan det bli bättre? *hihi*

Lycka till!

• Molnet

LifeLine, jag lever precis så som du beskriver. Jag äter väldigt sunt och har slutat äta godis och andra onyttigheter sedan flera månader tillbaka. Äter tre mål om dagen, massa grönt och frukt. Uteslutit pasta och potatis i princip helt, i undantagsfall äter jag fullkornsris/pasta. Dricker massor av vatten och försöker röra på mig så mycket som möjligt. Ändå händer absolut ingenting Jag har gått ner 2,5 kilo på 2 månader ungefär. Börjar tappa lusten..

Det jag undrar är: är det svårare att gå ner i vikt när man har PCO? Annars kan jag faktiskt inte fatta vad jag gör för fel, jag har aldrig ätit så här nyttigt och rört på mig så här mycketi hela mitt liv, ändå händer det inget.

• LifeLine

Vad jag har förstått av all information jag fått, så ÄR det svårare för dom som har PCO att gå ner i vikt.
    Tyvärr kan jag inte svara på varför det är så...

Men bara fortsätt och kämpa på så ska du se att det snart rör på sig...jag har varit slarvig och inte skött mina promenader, men jag har haft turen att inte gå upp något kilo.

Men efter ett tag så blir man desperat, speciellt om man har mååånga kilon att gå ner...jag har fått lite tips om hur man går ner snabbt och behåller vikten...så man får väll prova det som sista utväg eller något!

Men du vet vart jag finns om du vill ha en "partner" i viktnedgången!

Lycka till!

Svar på tråden Viktnedgång och PCO