• Mollie

Matförgiftad av köttfärs?

Min man tog reda på köttfärs idag. Den val mald i butik 12/9 med bästföre-datum 13/9. Idag är det då 16/9.
    Han gjorde köttfärslimpa, tyckte inte att den luktade illa. Åt och ca 15 min efter maten blir han totalt illamående och kräks inom 20 min, typ.
    Han mår nu bra...

Kan man bli så kass av "gammal" köttfärs som inte ens luktade illa?

~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Svar på tråden Matförgiftad av köttfärs?
  • CombatZone

Ja det är klart man kan, bäst före-datumen sitter inte där utan anledning vet du... Har haft rätt mycket att göra med utgånget kött främst genom mitt arbetsliv (är militär) och vet att särskilt köttfärs ska man vara riktigt försiktig med, där frodas verkligen bakterierna.

• Mollie
    CombatZone skrev 2009-09-16 18:33:28 följande:
    Ja det är klart man kan, bäst före-datumen sitter inte där utan anledning vet du... Har haft rätt mycket att göra med utgånget kött främst genom mitt arbetsliv (är militär) och vet att särskilt köttfärs ska man vara riktigt försiktig med, där frodas verkligen bakterierna.
    Jobbar själv inom handeln och vet hur det är med bästföre-datum och at just köttfärs innehåller massor med bakterier, men just att det inte luktade surt/illa och sen så bränner man ju en hel del bakterier i ugnen..
  • linjes

Var det bara han som blev dålig?

• LyNxQ

På köttfärs är det inte ens 'bäst före-datum', utan 'förbrukas före-datum'
    Just köttfärs har ju så stor yta som luften kommer åt, och därför är det känsligare än helt kött

Men jag tycker också att den borde varit relativt okej om den luktade okej och han värmde upp den tillräckligt..

Var det bara han som åt?
    Kanske blev han dålig eller så var det inbillning? (fat det låter väl mindre troligt..)

• FrejaMariah

Hum.. Skulle inte äns ha köttförs ligga så länge i kylen.. Ja fryser alltid in den direkt när ja kommer hem från affären.. Om ja inte ska använda den dagen efter då..

• Mollie
    linjes skrev 2009-09-16 18:50:51 följande:
    Var det bara han som blev dålig?
    Va bara han som åt!
  • Mollie
    Mamma Freja skrev 2009-09-16 19:01:30 följande:
    Hum.. Skulle inte äns ha köttförs ligga så länge i kylen.. Ja fryser alltid in den direkt när ja kommer hem från affären.. Om ja inte ska använda den dagen efter då..
    Inte vi heller, men den blev bortglömd denna gången... Och eftersom han bedömde att den inte luktade och sen att den körts i ugnen i 200 grader i ca 30-40 min.
  • FrejaMariah
    Mollie skrev 2009-09-16 19:06:21 följande:
    Inte vi heller, men den blev bortglömd denna gången... Och eftersom han bedömde att den inte luktade och sen att den körts i ugnen i 200 grader i ca 30-40 min.
    Asså.. De låter konstigt iaf.. Alla bakterier ska juh dö när graderna överstiger 120 grader.. :S
  • FrejaMariah

Mamma Freja skrev 2009-09-16 19:07:33 följande:

Asså.. De låter konstigt iaf.. Alla bakterier ska juh dö när graderna överstiger 120 grader.. :S
    Grundar detta på autoklavering då föremålan ångas i minst 120 grader i minst 20 minuter..
  • k girl

Köttfärs ska man i och för sig vara försiktig med, men det låter konstigt att det skulle vara en matförgiftning. De gånger jag har varit matförgiftad har det absolut inte varit så lindrigt (vi snackar 15 timmars konstanta kräkningar, ont i magen, diarréer), och med en så snabb reaktion borde det ha varit en mer aggressiv matförgiftning än att orsaka en enstaka kräkning. Jag tycker att det låter osannolikt att det är en matförgiftning. Så här skriver Vårdguiden:

"Det tar mellan en och 48 timmar från det att den infekterade maten har ätits till dess att symtomen bryter ut, beroende på vilket smittämne som ligger bakom smittan. Insjuknandet blir ofta dramatiskt och den drabbade personen mår ofta mycket dåligt med illamående, kräkningar, diarréer och ont i magen. /.../ Matförgiftningar som orsakas av bakterier går över av sig själva efter mellan 12 timmar och två dygn. Virusinfektioner kan ibland vara längre."

• FrejaMariah

De e juh faktiskt influensatider.. Ibland visas inga symtom alls på influensa, så de kanske va de??

Svar på tråden Matförgiftad av köttfärs?