• Mollie

Matförgiftad av köttfärs?

Min man tog reda på köttfärs idag. Den val mald i butik 12/9 med bästföre-datum 13/9. Idag är det då 16/9.
    Han gjorde köttfärslimpa, tyckte inte att den luktade illa. Åt och ca 15 min efter maten blir han totalt illamående och kräks inom 20 min, typ.
    Han mår nu bra...

Kan man bli så kass av "gammal" köttfärs som inte ens luktade illa?

~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Svar på tråden Matförgiftad av köttfärs?
  • Mollie
    CombatZone skrev 2009-09-16 18:33:28 följande:
    Ja det är klart man kan, bäst före-datumen sitter inte där utan anledning vet du... Har haft rätt mycket att göra med utgånget kött främst genom mitt arbetsliv (är militär) och vet att särskilt köttfärs ska man vara riktigt försiktig med, där frodas verkligen bakterierna.
    Jobbar själv inom handeln och vet hur det är med bästföre-datum och at just köttfärs innehåller massor med bakterier, men just att det inte luktade surt/illa och sen så bränner man ju en hel del bakterier i ugnen..
  • Mollie
    linjes skrev 2009-09-16 18:50:51 följande:
    Var det bara han som blev dålig?
    Va bara han som åt!
  • Mollie
    Mamma Freja skrev 2009-09-16 19:01:30 följande:
    Hum.. Skulle inte äns ha köttförs ligga så länge i kylen.. Ja fryser alltid in den direkt när ja kommer hem från affären.. Om ja inte ska använda den dagen efter då..
    Inte vi heller, men den blev bortglömd denna gången... Och eftersom han bedömde att den inte luktade och sen att den körts i ugnen i 200 grader i ca 30-40 min.
Svar på tråden Matförgiftad av köttfärs?