• appelsinen

Krupp- hjälp!

Hej,

Har försökt läsa här men som vissa beskriver sina barns krupp som skällande, hostande känner jag inte igen i min son.

Det väser när han andas och låter just nu som att han snarkar på både in och utandning. Ibland tar han ett djupt andetag i sömnen.

Vi var på akuten i förrgår och fick andas in (ventolin- tror jag det var) och vi fick Lepheton. De sade att det var krupp. 2 nätter var jobbiga och igår sov han gott.

Nu börjar det igen (antagligen för att han gallskrek och var upprörd innan han skulle lägga sig) och jag är ensam hemma med honom så jag blir så nervös.....

Är det ok så länge han sover även om det låter illa?... han är rosig om kinderna.. hostar inte... men det låter illa...

Alltså, jag är så j-la orolig av mig... när skall man veta när man skall åka in till sjukhuset? Vaknar de om de inte får tillräckligt med luft?

Detta kanske är konstiga frågor??? men jag vill bara fråga er som har erfarenhet för jag fattar inte detta med krupp! Är så rädd att det är astma men läkaren sade att det inte är det!
    Vad är falsk krupp?

• Svar på tråden Krupp- hjälp!
  • appelsinen

Är det bra att sova med öppet fönster så det kommer in kall/sval luft eller blir det sämre?

• maribel

Min bebis har falsk krupp och förkylningsastma. Kruppen börjar alltid med att han sover lugnt och sedan vaknar av skällhosta. Då brukar vi ta upp honom, vira honom i en filt och ställa oss i öppet fönster. Somnar han om och det inte låter något på andningen när han sover utan bara när han hostar är det ingen fara. Hans förkylningsastma låter som rossel och hosta, detta har han alltid 4 veckor varje gång han blir förkyld. Om det är krupp din pojke har be att få mollipect att ha hemma, ge innan han lägger sig vid förkylning. Är barnet påverkat vid andningen av kruppen bör man åka till akuten eller ringa och be dem lyssna i tel.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    maribel skrev 2009-09-16 21:05:08 följande:
    Min bebis har falsk krupp och förkylningsastma. Kruppen börjar alltid med att han sover lugnt och sedan vaknar av skällhosta. Då brukar vi ta upp honom, vira honom i en filt och ställa oss i öppet fönster. Somnar han om och det inte låter något på andningen när han sover utan bara när han hostar är det ingen fara. Hans förkylningsastma låter som rossel och hosta, detta har han alltid 4 veckor varje gång han blir förkyld. Om det är krupp din pojke har be att få mollipect att ha hemma, ge innan han lägger sig vid förkylning. Är barnet påverkat vid andningen av kruppen bör man åka till akuten eller ringa och be dem lyssna i tel.
    Ville bara säga att mollipect var inget som hjälpte min son, han fick dessutom marddrömmar av den.
    Lepheton-desentol hjälpte bra första tiden  men nu har vi fått ventoline istället som verkar bra på honom

Ring sjukvårsupplysningen istället och hör vad dom säger
  • 3mamman

Hes, väsande andning kan vara krupp. Högläge och kalluft + Lepheton kan hjälpa. Det brukar bli bättre om man går ut med vagnen eller åker bil, eller kanske först bara öppna fönstret+högläge.
    Blir han mer ansträngd i andningen ska du förstås åka in till akuten.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    maribel skrev 2009-09-16 21:05:08 följande:
    Är det din yngsta som har krupp? Hur gammal var hon när det började? Har hon haft rs virus?
  • maribel
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2009-09-16 21:10:10 följande:
    Är det din yngsta som har krupp? Hur gammal var hon när det började? Har hon haft rs virus?
    Det är min yngsta pojke som har krupp, ja han har haft RS virus- hurså?
  • appelsinen

Han hostar inte.. vet inte om det låter som rossel heller (kanske lite) det låter som om han snarkar..att han får ta i för att få in och ut luften och det låter som snarkningar...

Han sover.. skall jag bara vänta då tills han ev. vaknar och typ kippar efter andan?
    Har betapred hemma och tänkte i alla fall ge Lepheton om han vaknar.

Jag har fönstret öppet så det är ordentligt svalt i rummet och han ligger på en hög kudde... men han "snarkar" ändå.. känner någon annan igen detta..

Påverkad.. det är klart han låter påverkad vid andningen men läkaren sade att det inte är någon fara så länge de är rosiga om kinderna??? därför blir jag orolig.. är det ok att det "snarkar" hela tiden???

• appelsinen

Oj.. hann inte se alla svar innan jag skrev... ..

det är alltså inte ok om det "väser" hela natten även om han sover???.. knäpp fråga kanske- sorry.. vill ju inte väcka honom och åka till akuten i onödan heller..
    samtidigt vill man ju att han skall må bra....

f-n vad jobbigt!

• 3mamman

Snarkning:
    Kanske nästäppt?
    Ligger huvudet framåttippat med hakan mot bröstet?

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    maribel skrev 2009-09-16 21:15:06 följande:
    Det är min yngsta pojke som har krupp, ja han har haft RS virus- hurså?
    Läste lite snabbt i pressen men läste väl fel Hur gammal är han nu? Min son fick rs 1mån gammal och då sa de att bebisar under 6mån brukar få förkylnings astma som komplikation,därför var jag nyfiken. Så rädd att min ska få det. Storebror har haft krupp sen 15mån,så det har varit många jobbiga nätter och förmodligen får väl minstingen det med så jag är glad om han slipper astman på det.
Svar på tråden Krupp- hjälp!