• appelsinen

Krupp- hjälp!

Hej,

Har försökt läsa här men som vissa beskriver sina barns krupp som skällande, hostande känner jag inte igen i min son.

Det väser när han andas och låter just nu som att han snarkar på både in och utandning. Ibland tar han ett djupt andetag i sömnen.

Vi var på akuten i förrgår och fick andas in (ventolin- tror jag det var) och vi fick Lepheton. De sade att det var krupp. 2 nätter var jobbiga och igår sov han gott.

Nu börjar det igen (antagligen för att han gallskrek och var upprörd innan han skulle lägga sig) och jag är ensam hemma med honom så jag blir så nervös.....

Är det ok så länge han sover även om det låter illa?... han är rosig om kinderna.. hostar inte... men det låter illa...

Alltså, jag är så j-la orolig av mig... när skall man veta när man skall åka in till sjukhuset? Vaknar de om de inte får tillräckligt med luft?

Detta kanske är konstiga frågor??? men jag vill bara fråga er som har erfarenhet för jag fattar inte detta med krupp! Är så rädd att det är astma men läkaren sade att det inte är det!
    Vad är falsk krupp?

• Svar på tråden Krupp- hjälp!
  • modestyclara

Mina två äldsta har haft falsk krupp. En läkare sa till oss att förutom ansiktsfärg kan man titta under revbenen när de andas, om det liksom sugs in där så har de svårt att andas och då bör man åka in... Vi har ofta suttit ute tills det lugnat ner sig eller suttit upp i en fåtölj vid ett öppet fönster med barnet sovandes sittande i knät för att underlätta. Någon av oss sover (ligger vaken blir det ju mest) alltid med barnet när de har krupp för då hör man ju hur de låter hela tiden...

• appelsinen

Nu vaknade han.. vill inte ta medicin och säger själv att han kan andas.. fy- vet inte om jag kan lita på det...

nu snarkar han inte längre.. det låter mer tungt på in och utandning..

USCH!!! nojig mamma

• maria81

Jag har fått lära mig att krupp är inte lika farligt som astma även om det låter hemskt! Vid krupp har de svårt att andas ut inte som vid astma in och ut. Det sitter heller inte i luftstrupen på samma sätt som astma utan vid stämbanden ungefär (rätta mig om jag har fel) Känner du dig orolig så ring sjukvårdsupplysningen, men jag hade nog låtit honom sova. Om han vaknar med besvär kan du ju ringa samtidigt som ni sitter på balkongen eller liknande. Väcker du honom kanske han lagar upp sig och då blir andningen mer ansträngd när han blir rädd. Sån blir min son när han får krupp iaf. Han är 7 år och får det fortfarande...

• maria81

oj, jag menar ju jagar upp sig så klart.. :) och jag tog en paus i skrivandet så jag visste inte att han var vaken, kan du inte be honom hosta då för att höra så han inte har astma?

• Busbellan
    maria81 skrev 2009-09-16 21:28:43 följande:
    Jag har fått lära mig att krupp är inte lika farligt som astma även om det låter hemskt! Vid krupp har de svårt att andas ut inte som vid astma in och ut. Det sitter heller inte i luftstrupen på samma sätt som astma utan vid stämbanden ungefär (rätta mig om jag har fel) Känner du dig orolig så ring sjukvårdsupplysningen, men jag hade nog låtit honom sova. Om han vaknar med besvär kan du ju ringa samtidigt som ni sitter på balkongen eller liknande. Väcker du honom kanske han lagar upp sig och då blir andningen mer ansträngd när han blir rädd. Sån blir min son när han får krupp iaf. Han är 7 år och får det fortfarande...
    Ska inte rätta dig så mycket
    Men på krupp brukar det oftast sätta sig på inandning, i alla fall på min dotter.
    Det är jobbigt med krupp, det enda som hjälper här är lepheton-desentol
    Mamma till Nora, August och Ella
  • maria81
    Busbellan skrev 2009-09-16 21:35:43 följande:
    Ska inte rätta dig så mycket Men på krupp brukar det oftast sätta sig på inandning, i alla fall på min dotter. Det är jobbigt med krupp, det enda som hjälper här är lepheton-desentol
    Ok för sköterskan sa att det var utandningen som var påverkad. Där ser man
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    maria81 skrev 2009-09-16 21:40:35 följande:
    Ok för sköterskan sa att det var utandningen som var påverkad. Där ser man
    håller med på utandingen. minns det nästan som igår8hade det själv som liten)
  • Busbellan
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2009-09-16 21:43:14 följande:
    håller med på utandingen. minns det nästan som igår8hade det själv som liten)
    Nu var jag ju tvungen att googla lite. På de flesta sidor står det inget om det brukar vara in eller utandningen som är påverkad, men här står det inandningen, men det kanske är olika
    Jag har fått höra att vid krupp är det inandningen och vid astma är det utandningen som är värst, detta stämmer på min dotter, men jag är inte så medicinsk kunnig
    http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=558
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Busbellan skrev 2009-09-16 21:49:04 följande:
    Nu var jag ju tvungen att googla lite. På de flesta sidor står det inget om det brukar vara in eller utandningen som är påverkad, men här står det inandningen, men det kanske är olika Jag har fått höra att vid krupp är det inandningen och vid astma är det utandningen som är värst, detta stämmer på min dotter, men jag är inte så medicinsk kunnig www.netdoktor.se/barn/?_PageId=558
    Men då lär det nog vara så. Var nog inandningen jag tänkte på. Soen kippar efter andan när han andas in men även jobbigt när han andas ut. ev misstänker det förkylnings astma på honom med
  • appelsinen

Nu blir jag förvirrad.. läkaren sade till mig att om det är astma så har de väl svårt att andas in.. eller om det är ut.. inte båda vägarna..

men, när vi var hos läkaren så väsnades hans andning lite och läkaren sade att det inte var astma (för han lyssnade ju på lungorna) så jag får väl lita på det...

nu gav jag näsdroppar i sömnen och han lade sig på sida (vägrade ta Lepheton).. nu låter det bara lite tungt på andningen men det raspar inte längre.. nu låter det tungt på utandningen....

phust- blir en tung natt

• Busbellan
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2009-09-16 21:57:25 följande:
    Men då lär det nog vara så. Var nog inandningen jag tänkte på. Soen kippar efter andan när han andas in men även jobbigt när han andas ut. ev misstänker det förkylnings astma på honom med
    Ja, det är nog inte helt ovanligt att barn ha rbåde ock, då är det nog svårt att höra vilket som låter värst
  • maria81
    Busbellan skrev 2009-09-16 21:49:04 följande:
    Nu var jag ju tvungen att googla lite. På de flesta sidor står det inget om det brukar vara in eller utandningen som är påverkad, men här står det inandningen, men det kanske är olika Jag har fått höra att vid krupp är det inandningen och vid astma är det utandningen som är värst, detta stämmer på min dotter, men jag är inte så medicinsk kunnig www.netdoktor.se/barn/
    jag får leta rätt på sköterskans nummer, för på nätet kan man ju hitta allt, och fråga om hon inte gjort sin läxa då ;-9
  • Busbellan
    maria81 skrev 2009-09-16 22:06:33 följande:
    jag får leta rätt på sköterskans nummer, för på nätet kan man ju hitta allt, och fråga om hon inte gjort sin läxa då ;-9
    Det tycker jag absolut du ska göra
  • maria81
    appelsinen skrev 2009-09-16 22:06:15 följande:
    Nu blir jag förvirrad.. läkaren sade till mig att om det är astma så har de väl svårt att andas in.. eller om det är ut.. inte båda vägarna.. men, när vi var hos läkaren så väsnades hans andning lite och läkaren sade att det inte var astma (för han lyssnade ju på lungorna) så jag får väl lita på det... nu gav jag näsdroppar i sömnen och han lade sig på sida (vägrade ta Lepheton).. nu låter det bara lite tungt på andningen men det raspar inte längre.. nu låter det tungt på utandningen.... phust- blir en tung natt
    jag har astma och då drar ju musklerna ihop sig i luftstrupen och jag har trögt åt alla håll
  • appelsinen

Han andas i alla fall lugnt.. och verkar sova gott även om det låter tungt på utandningen... får se om jag vågar somna själv...

tack för alla svar.. inser ju självklart att ni inte kan ställa diagnos men det är skönt att i alla fall läsa lite hur andra har upplevt det...

antar i alla fall att så länge han sover så är han väl inte så påverkad (som jag kanske tror).. blir nog värre om jag väcker honom.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    appelsinen skrev 2009-09-16 22:14:00 följande:
    Men.. kan man ha astma i sömnen och sova med det???? konstig fråga kanske!
    isåfall bör man väl ha symtom på dagen också,vilket brukar vara en långvarig hosta,tex att hostan kommer vid ansträngning vid tex lek ute.
  • vitmossan

Hej!
    Känner så väl igen oron och förvirringen! Min dotter brukar få krupp när hon är förkyld. Då får hon skällande hosta på natten, svårt att andas in och det går över - eller blir iaf bättre - om vi öppnar fönstret, låter henne sitta upp och får henne att tänka på nåt annat.
    Sedan brukar kruppen försvinna och hon får astmaproblem istället, ofta något dygn senare. Då får hon svårt att andas ut, hon liksom pressar ut luften och det syns att magen och även huden vid halsen "dras in" vid utandningen.

Det är alltid jättesvårt att säga när det är dags att åka in till sjukhuset, men ring sjukvårdsupplysningen, som andra har skrivit redan, om du är osäker!

• appelsinen

ringde sjukvårdsupplysningen men blev inte klokare av det....

Jag tror inte det är astma för inandningen är ok och utandningen med.. men det känns lite forserat på utandningen.. det "låter" när han andas ut.. vet eg. inte om han har svårt att få ut luften eller om det är kruppen som gör att det låter som att det är svårt att få ut luften... ser inget på halsen och magen ser ut som annars när han andas (det enda är ljuden..)

Ja, jag kan nog älta detta hela natten.. skall prova att sätta honom upp ett tag och se om det blir bättre

• Tesa80

Hoppas det har blivit bättre. Jag har en 4 årig son här hemma som har falsk krupp nu. Det började i tisdags med heshet å han har fortfarande svårt att prata långa meningar för att han tappar rösten. Hostar skällande å tung/rosslande in och utandning. Vi var inne på sjukhuset med honom natten till onsdag då han vaknade å kippade efter andan. Å detta gick inte över efter att vi suttit ute.
    Det som är fördelen är ju att när de har falsk krupp så får de inte andnöd de får den luft de behöver men att de kan bli stressade eftersom det är tungt att andas då luftfrören är trängre.

Medicineringen har varierat ganska mycket. Tidigare fick vi lefheton och ventolin men nu har vi bytt stad och kommit till annat sjukhus å där fick vi mollipect och betapred å då skrev de inte ut nåt till oss trotts vi sagt att det åkerkommer. Men nu har vi entligen fått det utskrivet så vi har det hemma.

Mollipecten hjälper inte alla tycker jag det är bra i 2 timmar sen är det lika igen men han får ju bara ta den 3 ggr per dag så jag får inte det att gå ihop. Betapred ska vi bara ge honom om det blir riktigt jobbigt som den natten vi åkte in.

Svar på tråden Krupp- hjälp!