• Schnooglewookiemush

När lär sig barn könsroller?

Idag hamnade jag och min pappa i en konflikt över att han säger direkt till min son att han inte får leka med t.ex. dockor. Jag tycker det är fel att säga något sådant till ett barn, även om han bara är 1½ år.Han tycker att jag är löjlig och en hönsmamma.
    När tror ni att ett barn lär sig de typiska könsrollerna (Pojkar har byxor, de gillar bilar. Flickor har kjolar, och leker med dockor)?

Jag tror att barn i t.ex. min sons ålder (1½ år) redan då kan ha lärt sig att t.ex. pojkar ska leka med bilar och liknande föremål. Det på grund av att föräldrar omedvetet eller medvetet kan ha olika inställningar till olika leksaker. En förälder till en pojke kanske låter väldigt glad när sonen kommer med en bil, föräldern kanske gör några roliga ljud och busar lite. Kommer sonen med en docka kan nog vissa reagera med lite mer lugn och vara mer allvarlig, kanske är helt ointresserad. Den pojken tror jag kan lära sig könsrollerna hos barn väldigt tidigt. Jag tror han lär sig att han ska leka med bilar och liknande leksaker rätt fort.
  • Svar på tråden När lär sig barn könsroller?
  • emma71

Magnux: Du menar knappast allvar.

Ni andra: Det där bengke säger om tre och ett halvt år låter rätt. Vår dotter är tre år och tre månader, och håller som bäst på att lära sig vad som förväntas av pojkar och flickor. Nu i höst har hon till exempel börjat konstatera "Benjamin är en pojke", "Lotta är en flicka" och "jag är ingen pojke, mamma, jag är en flicka". Att vissa är flickor och andra pojkar har hon inte varit intresserad av eller kommenterat tidigare.

Hon leker nog fortsättningsvis med både flickor och pojkar på dagis. Detta konstaterade en av dagistanterna - jo, det heter faktiskt så, här i Finland - när jag hämtade dottern en dag härom veckan, precis som om det var något överraskande och ovanligt att leka med barn av båda könen. I dag berättade dottern också för första gången att "dom dumma pojkarna inte får vara med och leka". Jag frågade om det inte finns snälla pojkar på dagis också, och det finns det, säger hon. Men däremot finns det inga dumma flickor, för flickorna är alla snälla ...

Detta med färgen på kläderna och olika kläder för flickor och pojkar börjar också vara intressant för vår dotter. Vi har många kläder i rött, men också i andra basfärger, och lite i brunt. För första gången har dottern själv börjat kommentera de kläder jag lägger fram ur ett könsperspektiv: "mamma, inte kan jag ha de där skorna, de är ju pojkskor" (om blå skor för två veckor sedan). Nu har hon ändå använt skorna utan att knota och väljer dem själv ungefär lika ofta som de röda skorna. Hur fortsättningen ska se ut hänger i stor utsträckning på hur dagispersonalen förmedlar könsrollerna, känner jag på mig.

• piggen
    Magnux skrev 2009-09-24 20:33:10 följande:
    Det är naturligtvis inte så att barnens beteende lärs in med färger på kläder och sådant. Manligt och kvinnligt är huvudsakligen medfött. Uppfostran kan inte påverka barnens könsroller i speciellt stor utsträckning.
    Visst, en färg lär inte pojkar att leka med bilar och flickor med dockor men det är underförstått att pojkar har svart och pirat och den enda ljusa färgen är just ljusblått medan flickor får klä sig färgglatt och ha hello kitty. Man begränsar pojkarna mest i just kläduppdelningen.

Annars håller jag inte med. Om könsrollerna är medfödda, hur komme det sig att de finaste kockarna är killar, de mest utbildade läkarna (kvinnligt att vårda), de bästa ryttarna( se bara på hästhoppning) osv.
  • piggen

Det är sammhället och vi föräldrar som måste tänka till och ge samma möjlighetar till våra barn oavsett kön.

Var på Mcdonalds och köpte happy meal och de sa inte pojk/flick leksak utan " vill ni ha bil eller dockleksak?" Ett litet ministeg mot att inte förutsätta att pojken alltid vill ha en bil och vice versa.

• Apolline

På fosterstadiet...

Min kusin var på ultraljud för någon månad sedan. De var nyfikna på vad det var för kön, men barnet hade händerna för så det gick inte att se. Då sa barnmorskan:
    -Det är antingen en blyg flicka, eller en pojke som gillar att dra i snoppen.

• Machapuchare
    emma71 skrev 2009-09-24 23:49:39 följande:
    Hur fortsättningen ska se ut hänger i stor utsträckning på hur dagispersonalen förmedlar könsrollerna, känner jag på mig.
    Eftersom förskolepersonalen har en så viktig roll i detta tycker jag att alla "vi" medvetna föräldrar skall prata med personalen och betona hur viktigt vi tycker det är att barnen blir lika behandlade oavsett kön.
  • Machapuchare

Det viktigaste, som jag ser det, är ju att barnen inte blir begränsade pga av vad råkar ha för kön. Att de vet att de har alla möjligheter och själva får välja vad som passar dem bäst.

• Lilla trynet
    Machapuchare skrev 2009-09-25 12:56:22 följande:
    Eftersom förskolepersonalen har en så viktig roll i detta tycker jag att alla "vi" medvetna föräldrar skall prata med personalen och betona hur viktigt vi tycker det är att barnen blir lika behandlade oavsett kön.
    Vi ansökte om barnomsorg i veckan och skrev pappa som sökande och mig som medsökande -medvetet för att slippa ifrån att mammorna alltid förutsätts vara dem som tar ansvaret för barnen. Gissa vem bekräftelsen på ansökan adresserades till? Jag blir så trött på vårt tröga samhälla där det aldrig kan bli jämställt.
  • Laire
    Machapuchare skrev 2009-09-25 12:58:33 följande:
    Det viktigaste, som jag ser det, är ju att barnen inte blir begränsade pga av vad råkar ha för kön. Att de vet att de har alla möjligheter och själva får välja vad som passar dem bäst.
    Precis! Ett gott genustänk handlar verkligen enbart om att lägga till och inte om att ta bort.

Om man tvingar pojken att leka med dockor och flickor med bilar är man precis lika illa ute med att begränsa barnen till deras kön, man har bara skapat en alternativ könsroll.
  • Marie30

Min äldst blir 4 i december och han börjar så smått ta in det här med könsroller. Flickor har hårspännen t ex. Däremot har han inte greppat det här med att flickor och pojkar gör olika saker och förväntas bete sig på vissa sätt. Vi talar aldrig om kön hemma men på förkolan lär han sig ju av de andra barnen.

• Solglimtar

Tror att många tyvärr börjar printa in det här i sin vardag redan på BB. "Vår prinsessa Emma", med rosa filt och klänning.
    Sen, när Emma fyller 1 år får hon en leksaksspis (när storebror får bilar och dinosaurier förstås) och ny prinsessklänning som hon "älskar sååå mycket".

Det trista är inte att vi hamnar i "könsroller", utan att man aldrig får valet själv tycker jag.

Svar på tråden När lär sig barn könsroller?