• Mamma till 2 barn

Vad är skillnaden mellan en dugga och en tenta??

Jag har inte fått grepp om skillnaden mellan en dugga och en tenta riktigt. Vissa säger att den inte är "lika svår" som en tenta, men vad innnebär det då? Någon som har koll??

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan en dugga och en tenta??
  • omme

Jag har skrivit två duggor och då hade vi inget krav på att vi skulle klara dem. Istället fick man 5 poäng att tillgodoräkna sig på den efterkommande tentan om man fick G på den. Vår var ganska simpel med bara några få uppgifter.

• JA77

Duggan är lika svår, det är en deltentamen.

• snedtak

Det finns olika typer av duggor, dessa två har jag varit med om:

En del är till för att man ska "öva" på sina kunskaper och kan ge bonuspoäng på tentan. Dessa är frivilliga och det finns inget krav att man ska klara av dom. Svårighetsgrad kan variera.

En del testar bara ett delmoment i kursen. Det är då som en minitenta på ett område och man måste klara duggan för att klara kursen. Området som duggats av kommer normalt inte på tentan sen. Brukar vara samma svårighetsnivå som tentan.

Sen finns det säkert en mängd olika varianter på vad som menas med dugga, det säkraste är att fråga sin examinator eller läsa på kurshemsidan.

• tindra 06
    JA77 skrev 2009-09-17 12:39:58 följande:
    Duggan är lika svår, det är en deltentamen.
    duggor behöver inte vara en deltentamen utan kan vara övningsfrågor som man gör inför tentamen.
  • JA77

tindra 06 skrev 2009-09-18 15:21:04 följande:

duggor behöver inte vara en deltentamen utan kan vara övningsfrågor som man gör inför tentamen.
    Men om det är instuderingsfrågor är det ingen riktig dugga.
  • ThisIsMe
    snedtak skrev 2009-09-17 21:23:03 följande:
    Det finns olika typer av duggor, dessa två har jag varit med om:En del är till för att man ska "öva" på sina kunskaper och kan ge bonuspoäng på tentan. Dessa är frivilliga och det finns inget krav att man ska klara av dom. Svårighetsgrad kan variera.En del testar bara ett delmoment i kursen. Det är då som en minitenta på ett område och man måste klara duggan för att klara kursen. Området som duggats av kommer normalt inte på tentan sen. Brukar vara samma svårighetsnivå som tentan.
    Eller så är det som mitt universitet...duggan måste vara godkänd för att man ska klara kursen. Man får inte skriva sluttentan utan att ha klarat alla duggor. Duggorna ger inga extrapoäng till tentan och de områden som duggats är även med på tentan. Duggan ger alltså absolut ingenting.
  • tindra 06
    JA77 skrev 2009-09-18 19:03:07 följande:
    tindra 06 skrev 2009-09-18 15:21:04 följande: Men om det är instuderingsfrågor är det ingen riktig dugga.
    kan vara riktigt dugga ändå.
  • Student på universitetet

En dugga kan vara olika förlagd beroende på kursansvarig. En dugga kan vara nödvändigt men behöver inte vara det. En lärare har i sin kurs som jag har att man behöver klara alla duggor (10st) för att man skall klara kursen, klarar man inte duggorna blir det en tenta på allt vi haft för att lyckas klara kursen en annan gång. 
    En annan lärare har dugga som ett litet hjälp-prov. Där vi kan samla extrapoäng till tentan som gör att man har större chans att klara tentan om man gör sig bra ifrån på duggorna. 

• biologic

Vi har duggor kopplade till olika delmoment, dessa duggor måste bli godkända för att vi skall få godkänt på hela delmomentet.

• Jungblom

Dugga är väldigt olika uppbyggd vad man får ut av den.
    Vissa lärare använder dugga som deltentor, andra använder dugga som ett sätt att se till att studenterna ligger i fas med studierna, man måste klara/göra duggan för att få godkänt i kursen men gör ändå en tenta.

En dugga omfattar vanligen bara delar av själva kursen medan en tenta kan omfatta hela.

Mycket av detta är antingen bestämt av läraren själv eller av det universitet/högskola denne jobbar vid.

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan en dugga och en tenta??