• tinkerbell

hur värdera ett företag????

hej
    jag undrar hur man får veta vad ett företad är värt?
    det är en liten butil i ett litet samhälle.med en omsättning på ca 600000kr/år

hon har ett lager värde på ca 350000kr och hon begär 450000kr för företaget.
    är det en rimlig summa?????

• Svar på tråden hur värdera ett företag????
  • Kjell2

Hur stort är det egna kapitalet?
    Årlig vinsten de senaste åren?
    Hur stor lön har ägaren plockat ut?
    Storleken på lagret är ointressant om det inte jämförs med övriga tillgånga och skulder. Lagret kan vara på 350 kkr men om det sen finns leverantörsskulder på 500 kkr är lagret i praktiken värdelöst.
    Hur har lagervärderinge skett? Om t ex det är baserat på inköpspris och består av kalendrar för 2009 är kanske inte ett rimligt lagervärde 350 kkr.
    Hur ser balans och resultaträkning ut?

• Kjell2

Bar en snabb analys. Företaget har över ett halvt års omsättning i lager. Kanske är rimmligt men det är mycket kapital som är bundet. Om man nu inte har långa betalningstider till leverantören.

• tinkerbell
    Kjell2 skrev 2009-09-17 08:41:05 följande:
    Hur stort är det egna kapitalet?Årlig vinsten de senaste åren?Hur stor lön har ägaren plockat ut?Storleken på lagret är ointressant om det inte jämförs med övriga tillgånga och skulder. Lagret kan vara på 350 kkr men om det sen finns leverantörsskulder på 500 kkr är lagret i praktiken värdelöst.Hur har lagervärderinge skett? Om t ex det är baserat på inköpspris och består av kalendrar för 2009 är kanske inte ett rimligt lagervärde 350 kkr.Hur ser balans och resultaträkning ut?
    förlåt om jag låter kunnig har aldrig drivit ett företag i praktiken,så jag vet inte så mycket,,
    värderingen av lagrat har skett efter inventering,så hon har tagit inköpspriset på varorna.vad menar du med leverantörsskulder?
    om jag kollar på pappret så är de tillsammans med egna kapital och skulder 462000kr

vinsten är 65000kr
    och hon har tagit ut en lön på ca 6000kr netto
  • tinkerbell

detta är ett handelsbolag,,,vad vinner jag på om jag i framtiden vill göra om det till aktiebolag?

• Kjell2
    tinkerbell skrev 2009-09-17 09:02:17 följande:
    förlåt om jag låter kunnig har aldrig drivit ett företag i praktiken,så jag vet inte så mycket,,värderingen av lagrat har skett efter inventering,så hon har tagit inköpspriset på varorna.vad menar du med leverantörsskulder?om jag kollar på pappret så är de tillsammans med egna kapital och skulder 462000krvinsten är 65000kroch hon har tagit ut en lön på ca 6000kr netto
    Jag tror jag har skrivit detta förrut till dig:
    Lär dig lite om företagsekonomi innan du köper något för en halv miljon kronor!

Om det finns grejer i lagret som är värt 450 kkr men samtidigt skulder hos leverntörer på 450 kkr, dvs sakerna är inte betalada, så är det dumt att basera köpeskillingen på lagervärdet. Du får både lager och skulderna när du köper.

Om inte sifrorna är fixade genom lite kreativ bokföring verkar, efter en mycket snabb analys, 450 000 kr, vara en inte för tokig värdering.

Nu antar jag att hennes lön inte tagits ur vinsten.

Mitt nästa råd till dig är att ta med bokföring mm till en revisor/bank eller motsvarande för att få en oberoende värdering.

/Kjell
  • Kjell2
    tinkerbell skrev 2009-09-17 09:06:34 följande:
    detta är ett handelsbolag,,,vad vinner jag på om jag i framtiden vill göra om det till aktiebolag?
    Du blir inte personligt ansvarig för företagets skulder. Det blir lättare att rekrytera andra finansierärer och dra in kapital.
  • tinkerbell

hej igen kjell

jo jag vet att jag bör lära mig mer om företagekonomi,,men nu är det så att denna chans har dykt upp och jag försöker förstå allt så gott jag kan,,har även varit hos en revisor men som sagt så e det inte alltid lätt att förstå alla dessa normer och regler..

jag skrev innan att hennes leverantör skuld var 462tkr men detta avr i början av året och den nuvarande skulden är 278tkr,,hon kommmer att lösa ut alla skulder som hon har i företaget och jag kommer att ta ett nytt befintligt lån på banken,,så jag börjar om från noll....

• tinkerbell
    Kjell2 skrev 2009-09-17 09:14:09 följande:
    Du blir inte personligt ansvarig för företagets skulder. Det blir lättare att rekrytera andra finansierärer och dra in kapital.
    har fått veta att jag kan omvandla den till ab med att gå in med en del av lagret,,är det verkligen så?
  • Kjell2
    tinkerbell skrev 2009-09-17 09:19:39 följande:
    har fått veta att jag kan omvandla den till ab med att gå in med en del av lagret,,är det verkligen så?
    Ja

Om du ska låna pengar av en bank gå med alla papper dit. De är ovilliga att låna ut till verksamhet som ser dålig ut på papper.
  • puss

men hör med revisorn.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Stormorsan

Det beror ju också på vad det är för saker på lager. Är det t ex kläder eller andra modevaror så är ju lagret inte värt lika mycket när de blivit omoderna.

Svar på tråden hur värdera ett företag????