Inlägg från: Willhellmina |Visa alla inlägg
  • Willhellmina

Har barnens farmor laglig rätt att träffa sina barnbarn????

Nu verkar inte farmodern vara någon bra förebild men JO, barnet har rätt till umgänge med andra närstående personer

"Ett barn har behov av umgänge inte bara med föräldrar utan även med andra personer som står det särskilt nära. I FB slås fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med andra närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket FB)."

• Willhellmina
    Anonym (cicci) skrev 2009-09-17 09:28:03 följande:
    Men jag som förälder måste väl ändå veta vad som är bäst för mina barn? Hon får gärna träffa dem och gör så ibland när vi är med. Dock inte hemma hos henne då det är så mycket cigarettrök och våra barn har astma.
    Helt klart är det vårdnadshavaren/havarna som bestämmer hur umgänget ska ske. Dessutom så är det barnets rätt, inte farmoderns rätt. Om du anser att det bästa för dina barn är att träffas en stund i parken så är det det bästa.
  • Willhellmina
    Leone i Västerås skrev 2009-09-17 09:40:47 följande:
    Men det där handlar om BARNETS rätt, inte FARMORS rätt.  Som vårdnadshavare ska man tillgodose barnets behov. TS handlade väl om vad farmor ansåg sig ha rätt till.
    Du får gärna läsa inlägget innan du attackerar. Om du läser lite noga vad jag skrev så skrev jag att "JO, barnet har rätt till umgänge med andra närstående personer". Vad jag kan se skrev jag inget om farmoderns rätt.......
  • Willhellmina

Familjeratt.com är en bra sida att börja med. Där hittade jag en förtydling av vad jag skrev tidigare

Umgänge med mor/farföräldrar

Barn har behov av umgänge inte bara med föräldrar utan även med andra personer som står dem särskilt nära. I föräldrabalken slås uttryckligen fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med närstående så långt möjligt tillgodoses. Far- och morföräldrar hör till dem som ett barn normalt måste få träffa.

Källa:
    Prop 1998/98:7 sid 63, "Vårdnad, boende och umgänge"

http://www.famratt.com/vardnad/umgange/vbu_umg_anhorig.htm

• Willhellmina
    Kjell2 skrev 2009-09-18 08:55:39 följande:
    Rent praktiskt kan det blir rätt svårt om tex far och morföräldrar bor väldigt långt bort eller är döda Jag skulle vilja se den tillämpning, dom, där förädrarna tvingas iväg på en lång resa bara för att barnet skall få träffa mormor./Kjell
    Naturligtvis blir vissa saker svåra i praktiken om det inte finns någon "praktik". En vårdnadstvist mot en död förälder verkar inte så himla svårvunnen

Det är väldigt sällan som soc drar en umgängestvist mot föräldrarna (gentemot far/morföräldrar) till tinget. Kan faktiskt inte komma på att jag läst en ända dom om detta..... ska fundera lite till.
Svar på tråden Har barnens farmor laglig rätt att träffa sina barnbarn????