• sassus

Hur ofta ammar ni era 3-månaders?

Själv försöker jag amma var tredje timme. Vet inte om jag ska börja försöka gå över till var fjärde...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 10:03
    Tilläggas bör att jag försöker ha var tredje timme som ett riktmärke. Ibland blir det oftare eller mer sällan beroende på hur hon t.ex sover.

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni era 3-månaders?
  • never die

har en på 10 veckor hemma och gör ungefär som du...följer hennes naturliga rytm (dvs har hon öknings perioder eller sovit dåligt eller kanske bara vill vara nära ammar jag mer) men har 3-4 timmar som riktmärke. Med tvåan som är 1,5 år nu ammade jag var 4:e timma hela tiden, fungerade utmärkt!

• vovvemor

Min yngste är nu 5 månader och ända sedan han föddes har det gått som minst kanske en kvart och som allra mest ungefär tre-fyra timmar mellan amningarna. Någon timmes mellanrum som genomsnitt dagtid kanske? Uppåt tre timmar emellan på natten. Det har sett likadant ut med storasyskonen.

• elisch

Min 3,5 månaders ammar var 2-3 timme. Han vill inte äta så mkt åt gången. Har provat att dra ut på tiden, men han äter inte mer för det så jag låter honom amma så ofta han vill, dock inte oftare än varannan timme. På natten kan det gå upp till 5 timmar mellan amningarna ibland, men oftast ca var 3:e då.

• Marlene

Minst varannan timme dygnet runt.

Tänk på att det inte är säkert att du kan upprätthålla en tillräcklig mjölkproduktion eller att barnet inte får i sig nog med mat om du begränsar amningen.

• sassus
    Marlene skrev 2009-09-17 16:20:37 följande:
    Minst varannan timme dygnet runt. Tänk på att det inte är säkert att du kan upprätthålla en tillräcklig mjölkproduktion eller att barnet inte får i sig nog med mat om du begränsar amningen.
    Hennes viktkurva gick lite för mkt uppåt så jag fick lite bannor av bvc att jag ammade för ofta, därför har jag försökt begränsaamningen nu. Så det är nog ingen risk att hon inte får i sig för lite mat iaf
  • Marlene
    sassus skrev 2009-09-17 18:13:36 följande:
    Hennes viktkurva gick lite för mkt uppåt så jag fick lite bannor av bvc att jag ammade för ofta, därför har jag försökt begränsaamningen nu. Så det är nog ingen risk att hon inte får i sig för lite mat iaf
    Dom kan inte gå upp för mycket av amning! Trist att ditt BVC inte har koll
  • sassus
    Marlene skrev 2009-09-17 18:30:11 följande:
    Dom kan inte gå upp för mycket av amning! Trist att ditt BVC inte har koll
    Men de menade på att min mjölk är väldigt fet. Och att hon också fick ont i magen av att äta så ofta. Vet inte vad som är rätt eller fel, men lilltjejen verkar iaf inte vilja äta oftare än så och det är ju huvudsaken.
  • Melly
    sassus skrev 2009-09-17 18:40:54 följande:
    Men de menade på att min mjölk är väldigt fet. Och att hon också fick ont i magen av att äta så ofta. Vet inte vad som är rätt eller fel, men lilltjejen verkar iaf inte vilja äta oftare än så och det är ju huvudsaken.
    Men gud vilken konstig BVC-sköterska Såna råd gav dom ju för 50 år sen

Självklart så ska du amma fritt så ofta som din bebis vill ha. Dom får inte ont i magen utav att amma ofta. Här är en länk ifrån Helsingborgs lasarett där det bla står just det:
    www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhoriga/sjukdomarradgivning/graviditetforlossningefterforlossning/efterforlossningen/gratulerartillbarnbarnet.4.2ac9829d108e7756ad5800011183.html
  • sassus
    Melly skrev 2009-09-17 20:14:15 följande:
    Men gud vilken konstig BVC-sköterska Såna råd gav dom ju för 50 år sen Självklart så ska du amma fritt så ofta som din bebis vill ha. Dom får inte ont i magen utav att amma ofta. Här är en länk ifrån Helsingborgs lasarett där det bla står just det: www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhor...
    Ja, och BVC-tanten har nog jobbat i 50 år så där har vi löst mysteriet
  • Pralin M

Min son åt varannan timme när han var 3 månader. Dygnet runt. Ibland var det oftare, speciellt på kvällarna.

• Edzy

Min son 12veckor idag, äter varannan timme dygnet runt. Han ammar i max tio minuter per gång.

• elvan01

hej. problemet för oss är att vår lilla tjej på tremånader har magont, magen är väldigt spänd och hon gallskriker.

Ibland tar hon bröstet när hon egentligen inte är hungrig, utan ligger bara och skriker och krampar med benen och har jätteont.
    Så det man undrar är om man ska begränsa ätandet eftersom det ibland frambringar smärtan iform av att hon vid sugandet får i sig mycket luft som då förvärrar det.

• Mina 78

Vi ammar helt fritt och jag har inte full koll på hur ofta, bara att det är betydligt mer sällan nu än i början. På kvällarna ammar hon minst en gång i timmen ofta ännu mer medan det på dagen kan gå drygt en timme, ibland kanske två. Tre timmar har det aldrig gått förutom på natten då sover hon 4-5 timmar i sträck ibland mer. För oss fungerar det väldigt bra att amma fritt, jag begriper inte riktigt hur det skulle kunna begränsas. Det känns helt onaturligt för mig att förvägra henne bröstet om jag vet att det är det hon vill ha.

• VardagsKvitter

Varannan timme ungefär (ibland mer) på dagen, och 1-2 gånger på natten mellan 21-05. Jag hade önskat att Loke hade nattammat en gång till varje natt, mina bröst är inte redo för att gå ner i amning märker jag... det blir ömt!

• SarTo

Min dotter, 3 månader, äter 5-7 ggr/dag. Hon sover, som tur är, hela nätterna.

• sassus

Va kul att jag fortfarande får svar i den här tråden! Dottern blir 2 år i juni, så det där med amningen har vi lagt bakom oss för länge sen

Svar på tråden Hur ofta ammar ni era 3-månaders?