• froggyL

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5

Den gamla tråden var utgången! Hoppas ni hittar hit.. då jag missade att länka innan tråden tog slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42087786.html del 3
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m44614348.html  del 4

Jag tar nu över efter Örtagård som tidigare hade tråden. Även om jag/vi inte längre har jätteproblem med bajseriet så tycker jag att tråden innehåller mycket information och vettiga diskussioner som jag hoppas kommer att fortsätta. Så fortsätt skriv allihopa och läs även de gamla trådarna!!

Använder mig lite av Örtagårds TS...

Tråden skall användas för utbyte av information och stöd och vänder sig till föräldrar som upplever att deras barn har problemen som tråden rör. Det är inte meningen att ifrågasättande och kritiserande ska förekomma. Sådana resonemang får föras annanstans. Här är samlas föräldrar med barn med kronisk förstoppning eller barn med svåra problem med tarmtömning och utbyter erfarenheter av bl.a. just behandlingar och medicinerning men även trådens syfte är också att kunna ventilera sina bekymmer och ev glädjeämnen i övrigt kring våra förstoppade små.

Välkomna!

Lite länkar:
    Förstoppning hos barn är ofta tillfällig och beror ofta på ändrade kostvanor eller miljöförändringar. Mer information och lite råd finns att läsa i vårdguiden:
    ...

Vid icke övergående förstoppning rekomenderas ofta laktulos till barn och spädbarn. Se
    .... för mer info.

För barn äldre än 2år eller där laktulos inte hjälper är Movicol Junior en vanlig medicin, se
    .... för vidare information
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produktwww.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produktwww.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Arti
    Mamma till Linnea 2008-01-04
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 15:25
    Fungerande länkar finns på första sidan i tråden.
  • Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5
  • majlinsa
    Alvalie skrev 2009-10-28 15:20:26 följande:
    ett råd, sluta inte helt med laktulos... ge lite grann bara... kanske 5 ml eller nåt... för så har jag gjort med min son, alltså slutat tvärt o gjort uppehåll några dagar och det har bara slutat i att han blivit förstoppad. bättre att ge lite grann i alla fall för att underhålla, men det är bara mina egna erfarenheter.
    Märkte det precis =/ Så nu är vi igång igen..
    Men visst borde man kunna utreda vad egentligen orsaken beror på?
    Jag är inte så sugen på att han ska dricka en massa laktulos hela tiden.
  • Alvalie
    majlinsa skrev 2009-10-28 17:47:31 följande:
    Märkte det precis =/ Så nu är vi igång igen.. Men visst borde man kunna utreda vad egentligen orsaken beror på? Jag är inte så sugen på att han ska dricka en massa laktulos hela tiden.
    jo det tycker jag med. vi har ju som sagt hållt på att försöka få en utredning i 3 år nu men de verkar inte vara så villiga till det just där jag bor men försök stå på dig. jag ska också försöka med det från och med nu!!

sonen har nu  kommit på att laktulosen är god haha så nu vill han han "medicin". så nu ger jag 2.5 ml 3-4 ggr/dag... för mer går inte att ge om han ska ha det så många ggr...då bajsar han väl ner sig utan blöja o allt...
  • stine73

Funderingar kring orsaker till dotterns förstoppningsbesvär www.ki.se/medhs/gastro/psob/g_introduction/index_sv.php kan läsas här. Jag funderar hur tarmen jobbar om muskelarbetet fungerar som det ska. En fråga till er hur ser era barns avföring ut? Min dotter har relativt ljus avföring och smal detta funderar jag på också.

• Alvalie
    stine73 skrev 2009-10-29 19:56:02 följande:
    Funderingar kring orsaker till dotterns förstoppningsbesvär www.ki.se/medhs/gastro/psob/g_introduction/in... kan läsas här. Jag funderar hur tarmen jobbar om muskelarbetet fungerar som det ska. En fråga till er hur ser era barns avföring ut? Min dotter har relativt ljus avföring och smal detta funderar jag på också.
    men har hon sååå ont?? 

min son hara nästan alltid väldigt mörk avföring, riktigt mörkbrun och oftast små "harpluttar" men när han fått "rätt mängd" laktulos så ändras även färgen till "normal"
  • Agnes72

Hej, såg er tråd och undrar om jag får hoppa in och fråga om någon har erfarenhet av Importal?
    Hur ger ni pulvert? Morgon eller kväll?
    Vill vara säker på att vår pojke får i sig hela mängden, tror välling är bäst då, men han får bara det till kvällen.

Vår pojke, 2 i februari nästa år, har haft stora problem med sin magen sen han var åtta månader. Ätit laktulos sedan dess, uppe i 35 ml, och ändå krävs stundtals microlax.
    Träffade ny läkare i tisdags, för att försöka reda ut vad vår sons problem beror på.. Läkaren tyckte att vi ska avbryta med laktulosen och gå över till Importal.

• stine73

Jo när hon ont i magen får hon rejält ont. När hon får ont i magen skriker, gungar hon innan avföringen har kommit ut. Smärtan i magen går oftast över relativt snabbt. Om det inte går över så ger jag ett vattenlavemang så blir det bra. Avföringen är aldrig hård utan det är mycket som kommer. Hon får ont i magen ca 2 gånger per månad.

• Alvalie
    stine73 skrev 2009-10-29 23:16:58 följande:
    Jo när hon ont i magen får hon rejält ont. När hon får ont i magen skriker, gungar hon innan avföringen har kommit ut. Smärtan i magen går oftast över relativt snabbt. Om det inte går över så ger jag ett vattenlavemang så blir det bra. Avföringen är aldrig hård utan det är mycket som kommer. Hon får ont i magen ca 2 gånger per månad.
    Nu är jag inte super bra på barns reaktioner gällande smärtor i magen (förutom de min egen son har) men jag jobbar på kirurgen med vuxna människor och när jag läser det där och det står att smärtorna påminner om tarmvred så tolkar JAG det som om smärtan sitter i mycket längre men jag kanske har fel.
    Vad säker läkarna? Har du nämnt denna diagnos för dem?
  • Alvalie

Min son har fått stora problem med kisseriet. Han blev blöjfri för 3 månader sedan och han har väl alltid varit lite dålig på att gå på toa i tid (tycker vi) men det har blivit sämre o sämre och speciellt sedan han hade så där jätteont i magen för 2 v sedan. Jag har nu googlat en massa och det står att det är väldigt vanligt att barn får urinbesvär pga sin förstoppning!!! Säkert det med vår grabb alltså.
    Måste verkligen få nåt som funkar bättre än laktulos som går att dosera på ett sätt som funkar utan blöja. När jag pratade med sköterskan så sa hon bara "det gäller ju att hitta en dos som funkar" ja men jag har fan hållt på med detta i 3 års tid nu!!!! Antingen är jag dum i huvudet ellelr så har sonen en väldigt märklig mage, för det GÅR inte... jag KAN inte ge samma dos varje dag för det funkar bara inte.

Blir så less. Ska prata med läkaren på tisdag (om jag minns rätt) o då hoppas jag innerligt att hon har nåt vettigt att säga!

• froggyL

Förstår att du inte kan ge samma dos, det beror ju helt på vad de ätit under dagen också...
    Hoppas du får prata med en bra läkare nu då. Lycka till!

• Agnes72

Ingen med erfarenhet av importal då.

Har ni fått instruktioner av era läkare att ge Microlax om inte barnet bajsar varje dag?
    Läkaren vi träffade förra veckan rådde oss det. Känner mig lite kluven, men nu på kort tid har vår pojke blivit så förstoppad att han har kräkt.

Har ni problem med att barnen ofta matvägrar?
    Säkert inte konstigt, men det gör ju inte det enklare att hålla igång magen.

Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5