Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 15:25Fungerande länkar finns på första sidan i tråden.
Funderingar kring orsaker till dotterns förstoppningsbesvär www.ki.se/medhs/gastro/psob/g_introduction/index_sv.php kan läsas här. Jag funderar hur tarmen jobbar om muskelarbetet fungerar som det ska. En fråga till er hur ser era barns avföring ut? Min dotter har relativt ljus avföring och smal detta funderar jag på också.
Hej, såg er tråd och undrar om jag får hoppa in och fråga om någon har erfarenhet av Importal?
Hur ger ni pulvert? Morgon eller kväll?
Vill vara säker på att vår pojke får i sig hela mängden, tror välling är bäst då, men han får bara det till kvällen.
Vår pojke, 2 i februari nästa år, har haft stora problem med sin magen sen han var åtta månader. Ätit laktulos sedan dess, uppe i 35 ml, och ändå krävs stundtals microlax.
Träffade ny läkare i tisdags, för att försöka reda ut vad vår sons problem beror på.. Läkaren tyckte att vi ska avbryta med laktulosen och gå över till Importal.
Jo när hon ont i magen får hon rejält ont. När hon får ont i magen skriker, gungar hon innan avföringen har kommit ut. Smärtan i magen går oftast över relativt snabbt. Om det inte går över så ger jag ett vattenlavemang så blir det bra. Avföringen är aldrig hård utan det är mycket som kommer. Hon får ont i magen ca 2 gånger per månad.
Min son har fått stora problem med kisseriet. Han blev blöjfri för 3 månader sedan och han har väl alltid varit lite dålig på att gå på toa i tid (tycker vi) men det har blivit sämre o sämre och speciellt sedan han hade så där jätteont i magen för 2 v sedan. Jag har nu googlat en massa och det står att det är väldigt vanligt att barn får urinbesvär pga sin förstoppning!!! Säkert det med vår grabb alltså.
Måste verkligen få nåt som funkar bättre än laktulos som går att dosera på ett sätt som funkar utan blöja. När jag pratade med sköterskan så sa hon bara "det gäller ju att hitta en dos som funkar" ja men jag har fan hållt på med detta i 3 års tid nu!!!! Antingen är jag dum i huvudet ellelr så har sonen en väldigt märklig mage, för det GÅR inte... jag KAN inte ge samma dos varje dag för det funkar bara inte.
Blir så less. Ska prata med läkaren på tisdag (om jag minns rätt) o då hoppas jag innerligt att hon har nåt vettigt att säga!
Förstår att du inte kan ge samma dos, det beror ju helt på vad de ätit under dagen också...
Hoppas du får prata med en bra läkare nu då. Lycka till!
Ingen med erfarenhet av importal då.
Har ni fått instruktioner av era läkare att ge Microlax om inte barnet bajsar varje dag?
Läkaren vi träffade förra veckan rådde oss det. Känner mig lite kluven, men nu på kort tid har vår pojke blivit så förstoppad att han har kräkt.
Har ni problem med att barnen ofta matvägrar?
Säkert inte konstigt, men det gör ju inte det enklare att hålla igång magen.