vecka 27, hur mycket har ni gått upp i vikt?
helena84 skrev 2009-11-05 18:23:51 följande:
När jag läser runt här på fl tycker jag att det verkar ganska vanligt att gå upp över de 12-14 kg som är medeltalet?
Jag är i vecka 26 o har gått upp 14 kg...men om det nu är så vanligt som jag tycker om man kollar här iaf, varför är då bm på en så mycket?
Och varför är medeltalet ca 12-14 kg då?
Ljuger folk om sin vikt i statistiken eller vad handlar det om?
Blir ju så nyfiken.
När jag läser på fl känner jag mig inte så onormal och enormt stor men om man pratar med andra så är man ju en gigant!
kolla gärna min gravidblogg www.hemmahoshelena.bloggsida.se
Det är ju ofta stor skillnad på vad "folk gör" och vad medicinsk forskning visar att man bör göra. Både vuxna och barn generellt väger mer än de borde, så utgår du från folks icke-gravida vikt på fl ligger den också högre än den borde, men det gör inte läkarnas rekommendationer mindre riktiga eller medicinskt korrekta. Jag gick upp 14 kg och blev förnärmad när bm sa att Jah inte borde gå upp mer än 12, men kan se nu i efterhand att hon ju har rätt. Varför ska jag lägga på mig fett som jag sen måste bli av med? Studierna visar ju som jag förstått det att det är i samband med just graviditeter som kvinnor lägger på sig kilon de aldrig blir av med, därför är det viktigt.