• Anonym (många frågor...)

Utomkvedshavandeskap utan ont?mm SNÄLLA SVARA!!!

Hej!

Fick igår bekräftat att jag har ett utomkvedshavandeskap, x. Är i v. 6+3. Efter koll hos läkaren pga mindre blödningar/bruna flytningar visade det sig inte finnas ngt tecken på befintlig eller tidigare graviditet i livmodern. Läkaren kollade m ultraljud men kunde inte lokalisera något foster/emryo nån annansatans. Fick ta hcg vilket låg på 800. Ska ta ett nytt i morrn för att se om hcgt gått ner. Har inte haft ont mer än normala graviditetskänningar i livmoder-/äggledartrakten men det är inte direkt smärta och sitter både till höger, vänster & mitten... Nu till mina frågor:

1. Finns det ngn annan som haft x utan att ha ont? Verkar inte vara så vanligt så vad kan det bero på?

2. Finns det någon som blivit av med sitt x av er själv utan operation eller annan behandling? (hoppas fortfarande att det ska kunna lösa sig så...)

3. Om man msåte operera, hur lokaliserar man vart embryot satt sig fast, om man nu inte kan hitta det med VUL?

4. Om ni blev gravida igen, fick ni ngt problem med den graviditeten pga tidigare x?

5. För er som opererat bort x, fick ni några men /biverkningar av operationen?

Jättetacksam för era svar!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-18 13:57
    SUCK!! Fick svar på hcg provet nu och det hade bara gått ner från 800 till 763... Hade hoppats på mer. Pratade m läkaren och eftersom han inte såg nåt på VUL så finns risken att det sitter nåt längst in på äggledaren (eller nån annastans??) Ska göra nytt prov på tisdag, svåååårt att koppla av!

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan ont?mm SNÄLLA SVARA!!!
  • Anonym

Hur kan de veta att det är utmkveds när de inte hittar nåt?
    Är det inte bara så att det är en väldigt tidig ma?

Hej!

Tja..bra fråga... Man skulle ju kunna hoppas på det!!!

Tror att han tog det på hcg nivå vlken tydde åp att det fanns "graviditet kvar" samt på när jag tagit gravtesten (först neg BIM+2 och sen pos BIM +12).

Men jag har ju inte ont så skulle det kunna vara ett "vanligt" mf så skulle jag bli såååå glad!!! (trodde aldrig att jag skulle kunna säga det!)

Sen hade jag inte tjockare slemhinnor i livmodern, vilket man annars brukar ha om ett ägg fäst där om jag förstod det hela rätt...

...plus att jag bara haft sparsamma blödningar...

• Anonym

Hej!

Jag har haft ett eventuellt X som liknade ditt.

Jag hade aldrig ont utan det började med att jag fick en blödning i vecka 4-5, trodde då att det var ett tidigt missfall men visade 2-3 veckor senare fortfarande plus på gravtest och hade också mycket symptom kvar.

Jag gick till läkaren som gjorde ett VUL, hon kunde inte se något mer än att slemhinnan var tjock. Hade då ett HCG på ca:200, sen tog jag blodprov 1-2 ggr i veckan och det högsta jag var uppe i var ca:600. Det gick upp och ner hela tiden, ibland ändrades det knappt något.

Jag hade ganska mycket blödningar hela tiden men aldrig ont. Jag fick efter någon månad utskrivet några tabletter som skulle hjälpa livmodern att dra ihop sig och på det sättet stöta ut slemhinnan. Vet egentligen inte om det hjälpte så mycket men efter ca:3 månader var HCG nere på 0.

Jag är på ett sätt glad att jag slapp cellgift och operation men det var de tre längsta månaderna i mitt liv och det var psykiskt påfrestande.

Min gynekolog kunde aldrig säkert fastställa att det var ett x även om det var det hon trodde var troligast.

Jag har blivit gravid efter detta, tyvärr resulterade det i ett missfall men det satte sig iallafall på rätt ställe.

Jag hoppas och tror att det löser sig bra för dig. Det som jag tror talar för att det kan lösa sig utan att du behöver operation eller cellgifter är att ditt HCG är så lågt. Jag vet att jag läste om just detta på någon engelsk sida, där stod det att om man har misstänkt X men HCG som är under 1000 så brukar 80% av dessa lösa sig på egen hand.

Tack. Känns skönt att höra det du skrev om hcg och att det ofta löser sig sjäv då. Förstår att det måste ha varit otroligt påfrestande att kroppen hängde sig kvar i graviditeten i 3 månader!! Men bättre det än operation i alla fall. Skönt att höra att man inte är ensam... Var och lämnade mitt andra prov nu på morgonen så hoppas på besked i eftermiddag att hcg:t gått ner åtminstone lite.

• Rottis77

Jag hade ett x i dec-07

1. Finns det ngn annan som haft x utan att ha ont? Verkar inte vara så vanligt så vad kan det bero på?

Svar: Jag va hos läkare som kollade med VUL och sa att jag fått ett vanligt missfall, hade inte ont, bara blodblandade flytningar. Vi åkte hem, men 2 dagar senare fick jag sjukt ont i magen, fick åka in akut och blev då akut opererad för jag hade blod i buken.

2. Finns det någon som blivit av med sitt x av er själv utan operation eller annan behandling? (hoppas fortfarande att det ska kunna lösa sig så...)

Svar: För mig blev det operation.

3. Om man msåte operera, hur lokaliserar man vart embryot satt sig fast, om man nu inte kan hitta det med VUL?

Svar: Läkaren hittade inte något ställe där embryot suttiet, inte heller något ställe där blödningen varit, vilket hon tyckte va jätte konstig, hon sa att hela operationen varit komplicerad, men gått bra. Hon skickade iväg allt blod för analys och där hittade dom embryot!

4. Om ni blev gravida igen, fick ni ngt problem med den graviditeten pga tidigare x?

Svar: Jag blev gravid igen på min första ÄL efter operationen och den graviditeten gick jätte bra, fick göra 2 st VUL i v.6 och v.8 för att se att det satt på rätt ställe.

5. För er som opererat bort x, fick ni några men /biverkningar av operationen?

Svar: Har inte fått några men efter operationen, dock hade jag jätte svårt att bajsa flera veckor efter operationen, men det gick över sen.

• AnnelieW

Hej! Jag hade ett X i april hade aldrig ont utan åkte in en fredag för att kolla alla små blödningar som jag hade haft ett antal veckor, läkaren kunde inte se något i livmodern så jag fick komma tillbaka på måndagen och ta ett nytt vul och kolla hcg igen blev inlagd samma dag och blev opererad på tisdagen dem gjorde titthål för att kolla vilken sida det satt på, dem hittade det på vänster äggledare men har båda äggledarna kvar. Har inte haft några biverkningar sen operationen

Oj, vad dramatiskt. Skönt att det gått bra för er båda till slut!

Hoppas att jag slipper åka in akut, men det är ju lite svårt att koppla av tanken eftersom man vet att det kan blir allvarligt om det börjar blöda hej vilt! Svårt att koncentrera sig på jobbet när man bara vill ha besked från läkaren om chg nivån. Antar att man annars får åka in för titthål och ta bort det innan det börjar göra ont....

• Anonym (samma sits)

Hej! Jag är i samma sits som dig, de hittar inget men är gravid med lite småblödningar.
    De tog inget blodprov på mig utan jag får vänta tills nästa torsdag för ny koll! Har inge ont eller nåt heller!
    Är så rädd för operation så jag önskar så att det ska lösa sig på något sätt ändå!
    Önskar så att det är ett tidigt missfall som inte syns liksom..
    Vi kan ju följas åt!

• mamma2kids

smärtan kommer som blixt från klar himmel.pltöligt och man får så ont att man faller ihop.den växer ju i din äggledare.sedan när ägget blir så stort att det inte ryms där kommer smärtan.och i värsta fall exploderar hela äggledareb som det gjorde för mig.1 L blod i buken fick jag och livshotande situation såklart.
    jag skulle inte acceptera någe liknande!dumåste ju fan få en diagnos.antingen är det utomkveds eller inte!!!

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan ont?mm SNÄLLA SVARA!!!