• Anonym (Vännen)

Behandlingshem, Ekonomi, Stipendium?

Hjälp mig den som vet.

Min vän sitter nu på behandlingshem. Har då dubbelhyra. Vårdplats och sin lägenhet som är uppsagt, men endock kostar ju ett par månader ytterligare.

Vännen kommer byta behandlingshem till ett som inte är slutenvård, samt bättre anpassad utefter behov.

Ekonomin består i dagsläget av sjukpenning eller vad det heter. Det blir svårt med alla bostads/behandlingskostnader.

Vännen har missbrukar narkotika men är nykter nu och har varit i 4 mån.

Kan jag finna n¨got spipendium/ bidrag för att underlätta våndan och ångesten över alla utgifter?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Behandlingshem, Ekonomi, Stipendium?
  • Anonym

Varför har han dubbelhyror?
    Han får ju ut sjukpenning, så han har ju pengar...

• Anonym
    Anonym skrev 2009-09-17 22:34:12 följande:
    Varför har han dubbelhyror?Han får ju ut sjukpenning, så han har ju pengar...
    står ju i TS. Betalar både vårdplats och hyra för sin lägenhet, man kommer inte undan vårdkostnaden för att man har lägenhet.
  • MinaFinaste

Står inte soc för kostnaden av behandlingshemmet? Det ska dom ju göra när man är på behandling

• Anonym
    MinaFinaste skrev 2009-09-17 22:38:27 följande:
    Står inte soc för kostnaden av behandlingshemmet? Det ska dom ju göra när man är på behandling
    Jo, kostnaden för behandling betalas ju av socialtjänsten men patienten/klienten betalar oftast en egenavgift om h*n har egen inkomst. Det är nog bara i stort sett rika som betalar sina egna behandlingskostnader då det kostar 1000:-/dygnet och uppåt. Ibland kan väl soc vara schyssta att sänka egenavgiften så att pengarna räcker till allt övrigt också.
  • WhiskeyRiver

Med tanke på att sociala myndigheter gladeligen verkar casha ut till folk som både vill bo större och till de som anser sig "behöva rekreation" så hoppas jag innerligt att skattebetalarna även kan gå in i en situation som denna.

Vore skamligt annars.

• Anonym (Vännen)

Det stämmer ang. egenavgiften. Försäkringskassan står för personens "inkomst" de vill inte bevilja mer trots omständigheter.

Soc, kan ev. komma att gå in, kanske kan få någon form av "behovsprövat"? Men Soc anser nog dock att FKs pengar ska räcka....

Jag lider med min vän som kämpar som fan, och vill ju inte att ångest ska krypa på pga ekonomi, jag är bara glad att min vän lever efter alla sin "resor".

Det kommer dimpa räkningar ner månadshyror för lägenheten. Det kommer en från behandlingshem, nr 1. Och nu påbörjas snart en ny vårdplats även denna med egenavgift.

Hade jag haft möjlighet hade jag gladerligen pyntat in på fakturorna....

Jag hittade en Fredrika- Bremer sida som hade stipendie form, dock var ju ansökningstid slut. Samt att kravet beståd av ett års nykterhet.
    Därav kom jag på att fiska ideer här. Någon kanske har liknande erfarenhet/ problem / sitts.

Tack alla ni som tog er tid att svara!

• WhiskeyRiver

Anonym (Vännen) skrev 2009-09-17 23:49:49 följande:

Det stämmer ang. egenavgiften. Försäkringskassan står för personens "inkomst" de vill inte bevilja mer trots omständigheter.Soc, kan ev. komma att gå in, kanske kan få någon form av "behovsprövat"? Men Soc anser nog dock att FKs pengar ska räcka....Jag lider med min vän som kämpar som fan, och vill ju inte att ångest ska krypa på pga ekonomi, jag är bara glad att min vän lever efter alla sin "resor".Det kommer dimpa räkningar ner månadshyror för lägenheten. Det kommer en från behandlingshem, nr 1. Och nu påbörjas snart en ny vårdplats även denna med egenavgift.Hade jag haft möjlighet hade jag gladerligen pyntat in på fakturorna....Jag hittade en Fredrika- Bremer sida som hade stipendie form, dock var ju ansökningstid slut. Samt att kravet beståd av ett års nykterhet.Därav kom jag på att fiska ideer här. Någon kanske har liknande erfarenhet/ problem / sitts.Tack alla ni som tog er tid att svara!
    Sök samtliga stipendier som finns att söka. Och ligg på de sociala myndigheterna i din väns kommun för nog tusan måste de se detta som en investering. Blir helt galen när jag läser om människor som helt godtyckligt tyckts ha beviljats större boenden samtidigt som man läser om en situation som dennna.
Svar på tråden Behandlingshem, Ekonomi, Stipendium?