• aerial

Någon som lyckats säga upp sig från ett vikariat?

Jag har ett vick som löper ut vid årsskiftet. Trivs bra på jobbet men det har nu blivit en tjänst ledig på mitt gamla jobb (vick det också visserligen men det är längre) och jag skulle bli så glad om jag kunde få det då det sparar mig 10 timmars pendlande varje vecka. Så till frågan, finns det någon som har lyckats säga upp sig från ett vikariat? För enligt kontraktet så är det endast arbetsgivaren som har rätt att säga upp mig men kan man inte be denne att säga upp mig isåfall?

• Svar på tråden Någon som lyckats säga upp sig från ett vikariat?
  • The Black Lady

Klart man kan säga upp sig från ett vik.....

• aerial

Jo det är klart att man kan det, man är ju inte helt livegen, men jag tänkte mer utan att det blir några problem.

• karin76

Självklart kan man säga upp sig från ett vik! Möjligen har man kortare uppsägningstid då. Alltså: din arbetsgivare kan i princip be dig gå på dagen medan man brukar ha uppsägningstid med lön ett par månader om man blir uppsagd. Men villkoren står säkert i ditt kontrakt?

• tinkerbell

du kan ju ta upp det med din chef,,det finns sätt att ta sig ut på fint sätt,dvs du kan ansöka om tjänsteledighet för att prova på ett annat arbete,,så ska jag göra nu eftersom jag oxå har en tjänts som är tidsbegränsad till årsskiftet.om inte det går så kan du väl bara sluta jobba men då kan arbetsgivaren straffa dig genom att hålla inne med 2 veckors lön.....

• Hallonmun

The Black Lady skrev 2009-09-17 14:37:19 följande:

Klart man kan säga upp sig från ett vik.....
    det är inte helt klart att man kan,

Normalt gäller en visstidsanställning tiden ut och får inte avslutas i förtid, om inte båda parter kommer överens om det. så gå till chefen och fråga ifall h*n kan tänka sig att du slutar tidigare.
  • aerial

i mitt anställningsbevis står det följande:

Löneutbetalningsdag: den 27: eller vardag närmast före den 27. Uppsägningstid vid uppsägning från arbetsgivarens sida enligt avtal. Antalet betalda semesterdagar innevarande år enligt avtal.

Och sedan står det "anställningsvillkoren regleras enlig vid varje tillfälle gällande avtal: AB", vad innebär det?

Så jag tolkar det som att det bara är min arbetsgivare som får säga upp mig? Jag är relativt nyexad och har aldrig behövt säga upp mig förr så jag har inte så stor koll på detta.

• kokulan

Jag tolkar det som att uppsägning från din sida är över huvud taget inte med i avtalet.

• MaNiMi

Jobbade som vikarie på en städfirma för många år sedan, i början var det så att jag hade nästan som fasta ställen, där ordinarie var långtidssjuk eller mammaledig osv..men sen så började de komma tbx en massa folk och mina timmar blev bara färre och färre..alltså började jag leta nytt jobb, men när jag väl hittat ett fick jag veta att jag hade uppsägningstid som för ett normalt jobb...och det hade de tydligen hittat på vartefter..fick dra in fack och fick tillslut rätt.
    Kolla vad som gäller för dig och se om de kanske kan vara schyssta ändå.

• aerial

OM det nu skulle bli aktuellt får jag helt enkelt höra om de kan släppa mig tidigare, alternativt säger upp mig. Det finns en vikarieförmedling så det är ju inte direkt så att de står helt utan arbetskraft.

• Stormorsan

Står det:
    Vikarietet gäller från och med (datum) till och med (datum)
    Vikariatet gäller från och med (datum) dock längst till och med (datum)

I första alternativet kan du inte avbryta i förtid, medan du kan det i det andra alternativet.

Det lilla ordet dock gör hela skillnaden. Självklart finns det ingenting som hindrar att en arbetsgivare släpper dig tidigare ändå men skyldighet har de inte.

• aerial

Det står från och med ****** till och med ******.

• aerial

Det är ju en väldigt snäll chef jag har så jag får väl säga att jag blivit erbjuden drömjobbet och att jag är så trött på att pendla. Nu jobbar jag i en annan kommun än min hemkommun också så det vore ju bra och jag kunde få jobba här hemma så jag kan samla dagar så jag till slut blir in-LASad.

• sakoline

Det borde nog gå att be snällt, ingen chef vill ju ha nån som inte är intresserad, och kanske kan han hinna hitta en ny vikarie som kanke vill förlänga.

• krompa

Du lär inte ha längre uppsägningstid än 3 månader... Så om det andra jobbet inte börjar än så kanske du hinner...
    Jag sa upp mig från en provanställning med 1 månads uppsägning.

• skorpionen80
    krompa skrev 2009-09-17 22:35:36 följande:
    Du lär inte ha längre uppsägningstid än 3 månader... Så om det andra jobbet inte börjar än så kanske du hinner... Jag sa upp mig från en provanställning med 1 månads uppsägning.
    Fast provanställning och visstidsanställning är inte samma sak.
  • Majuuu

beror på bransch o avtal.
    Inom handels kan man säga upp sig från ett vikariat med 1 veckas varsel, medan arbetsgivaren inte får säga upp vikarien.

Svar på tråden Någon som lyckats säga upp sig från ett vikariat?