• Snuttgosan

Klädsel på namngivningsceremoni??

Hej!
    Vi har valt att inte döpa vår son Neo utan ska ha en välkomstfest/namngivningsceremoni för honom nu i oktober istället. Då kommer han vara 2 1/2 månad gammal.

Jag funderar nu på vad han ska ha på sig? För dopklänning tycker jag ju då inte passar men jag vill ju förstås ändå att han ska vara fin och festklädd dagen till ära!

Vad har ni andra som har haft namnfester istället för dop klätt era bebisar i?
    Tips snälla!!

• Svar på tråden Klädsel på namngivningsceremoni??
  • Sasasol

En sjömansdräkt... Vi ska döpa vår son i kyrkan och han ska ha sjömansdräkt, tyckte inte att det kändes bra med dopklänning så då blev det så istället. Jättefin är han i den

• Snuttgosan

Tack för tipset!
    Vart hittade du den?

• AnnaZ

Josef hade ett Adidasset med collegebyxa och tröja som han hade fått av farmor!! men så hade vi ett _väääldigt_ opretentiöst namnkalas också.

• Snuttgosan

Hur gjorde ni på kalaset? *nyfiken*
    Hittade en jättefin vit skjorta idag men utbudet på "fin"kläder till bebisar är inte det
    bästa precis! Skulle vilja ha en liten fluga till Hoppas jag kan hitta det!

• AnnaZ

Ja namnfesten var så trevlig så den berättar jag gärna om!

Vi höll till på en restaurang vi fick låna av en släkting och lagade en Medelhavsbuffé.
    Vi hade bjudit ca 30 personer och min syster var värdinna och höll i "programmet" som bestod av:

* Mingel och bufféätning

* Välkomsttal - min man
    * Tal om namnet "Josef"- min syster
    * Dikt "Tala till oss om Barnen" ur Profeten av Kahlil Gibran - en god vän läste
    * Sång - "Det gåtfulla folket" av Beppe Wolgers / Olle Adolphsson
    * Tal till Josef - min svåger
    * Musik - Man måste vara människa med Lisa Nilsson - stereon
    * Tal till min son - jag
    * Namnceremoni - min andra syster gick runt med Josef till alla som fick hälsa på honom
    och också välja var sitt tygband som mormor sedan använde för att sy en namntavla (!)
    * Avslutning och tack - min man

* Kaffe / te och småkakor

Helt enkelt supertrevligt, lagom långt, ganska sentimental, väldigt personligt och mycket god mat men tyvärr inte så många bra bilder. Vi var alla för engagerade för att komma ihåg att fotografera. Jag borde ha utsett en "fototgraf" också. *tipsar*
    /Anna

• chr1

Vi hade också namngivning för vår son. Besök hans länk så kan du läsa om allt vi gjorde. Det finns även några bilder där:
    web.comhem.se/~u18703645/hemsida/namngivningceremoni.htm

Jonathan hade vanliga byxor och en fin tröja på sig. Vi funderade på kostym -hi hi.
    Vi välkomnade honom utomhus med inhyrd musik och en officiant. Tidningen var också där. Tillställningen blev mycket uppskattad!

Dagen gick till så här

* Gäster välkomnades med ett programblad
    * Sång -Teddy björnen fredriksson- av inhyrd sångerska å gitarrist
    * Välkomnstal av en "officiant" från vår kommun
    * Gåva från oss
    * Sång - Det vackraste-
    * Presentöppning, tre stycken
    * Sång -Sommarsången-
    * Presentöppningen avslutas
    * Lek -enkel frågesport om Jonathan och händelser kring honom-
    * Mat
    * Kaffe
    * Överaskning till gäster

Kika gärna in på länken ovan om du vill veta mer.

Lycka till och ha en underbar dag
    /Chris och Jonathan

• Jojo77

Hade sjömansdräkt på vår kille. Var så fin.

Svar på tråden Klädsel på namngivningsceremoni??