• Anonym (Rädd och skäms)

Undersökningar av mag-tarmkanal

Hej,

Jag har problem med trög mage och färskt blod från tarmen. Har bokat tid på vårdcentralen för detta (för fjärde ggn) och skulle vilja göra en ordentlig undersökning av mag-tarmkanal. Har inga andra symtom (ej blodbrist, smärta osv) men är ändå så jävla orolig. Tycker dock de där undersökningarna verkar hemska, framförallt laxeringen. Så nu till mina frågor:

Ni som gjort sådana undersökningar (koloskopi exv), har ni fått vänta länge?

Hur har det gått att laxera? Kan man få göra laxeringen på sjukhus? Jag har svårt att så svälja äckliga saker.

Kan man få bli sövd under undersökningen?

Tycker läkarna att man är äcklig?

Skulle vara jättetacksam för svar! Tycker detta är så fruktansvärt jobbigt.

• Svar på tråden Undersökningar av mag-tarmkanal
  • Anonym

jag har gjort koloskopi. drack laxabon 4 liter dagen innan, inte så gott men det gick. däremot så tyckte jag undersökningen gjorde väldigt ont (vill inte skrämmas:) men å andra sidan så sa läkarna att jag var väldigt öm i tarmen också p.g.a. de fel de hittade. Men skulle jag bli tvungen att göra det igen skulle jag verkligen vilja bli sövd. vilket jag tror att man kan få bli, om det inte är så att man måste vara vaken så de ser hur man reagerar. jag behövde inte vänta så länge 2-3 veckor tror jag det var (sundsvalls sjukhus)

Lycka till!

• Peztis

Först och främst så tycker inte läkarna att du är äcklig! I så fall har de fel yrke!

Laxermedel har jag bara tagit i hemmer och det var ingen fara.

Jag har gjort endoskopi, dvs kollat magsäcken och det var absolut inga problem - intressant upplevelse och sköterskan var helt och totalt underbar!
    När jag gjorde endoskopin så sprayade man själv svalget med bedövningsmedel så att kräkreflexerna hämmades. Ok, visst kändes det och tårarna rann men sköterskan var som sagt underbar och torkade bort dem.

• Anonym

Om de går via strupen(gastroskopi) behöver man ej laxera.

Via ändtarmen(koloskopi)ska du fasta och dricka en laxerande vätska. Denna gör du hemma själv, jag tror inte att du kommer att bli inskriven för en sådan enkel sak. Det är äckligt men det är något du måste göra för att upptäcka en eventuell sjukdom.

Det är här vårdpersonalens arbete, en rutinsak för dem.

Du får lugnande medel. Fråga din läkare och beskriv din ångest inför undersökningarna så kanske du kan få bli sövd.

• Maggis

Som sjuksköterska på en gastroavdelning så kan jag försäkra dig om att ingen, varken läkarna eller någon annan som jobbar med det här tycker att patienterna är äckliga. Tvärtom så är de gastroläkare jag träffat väldigt intresserade av sin nisch och oftast väldigt härliga människor. Mjuka på handen.

Laxering brukar göras i hemmet om det inte finns särskilda skäl till att göra det inlagd. Vi har några stycken varje vecka som laxerar på avdelningen men de är i regel gamla eller sjuka i annan sjukdom som kan försvåra det hela. Oftast är det Laxabon man ska dricka; 4 liter. Kan vara lite jobbigt eftersom vätskan är en smula salt och eftersom man måste dricka ganska snabbt.

Du kan bli sövd men det är ganska ovanligt att man gör skopier i narkos och det handlar nästan uteslutande om patienter som redan försökt vakna men där det inte funkat alls eller patienter med någon form av förståndshandikapp. Åtminstone där jag arbetar. Annars finns det goda möjligheter till både smärtlindring och lugnande.

Hur länge du får vänta beror på hur högt du prioriteras och hur långa köerna är.

Eftersom jag dessutom har en magtarmsjukdom själv så är jag väl förtrogen i hur man upplever ffa coloskopi som patient och det är jobbigt. Dels för att undersökningen kan göra ont eller åtminstone kännas ordentligt obehaglig men också för att man är väldigt utlämnad. Men personalen på dessa mottagningar brukar vara hur mysiga som helst och det hjälper mycket. Det kommer gå bra.

Lycka till!

//Maggis

Tack för alla svar! Tar gärna emot fler. Antar att det är koloskopi som är aktuellt?? Har gjort rektoskopi tidigare och då hittade de inga fel.

Första gången jag träffade en läkare på vårdcentralen pga detta sa han att det var lika jobbigt för dem som för mig... Så därför skäms jag så hemskt. Men det är inte samma läkare denna gång för vi har flyttat.

Anonym skrev 2009-09-17 19:55:08 följande:
    Om de går via strupen(gastroskopi) behöver man ej laxera. Via ändtarmen(koloskopi)ska du fasta och dricka en laxerande vätska. Denna gör du hemma själv, jag tror inte att du kommer att bli inskriven för en sådan enkel sak. Det är äckligt men det är något du måste göra för att upptäcka en eventuell sjukdom. Det är här vårdpersonalens arbete, en rutinsak för dem. Du får lugnande medel. Fråga din läkare och beskriv din ångest inför undersökningarna så kanske du kan få bli sövd.
    Alltså, jag har verkligen fruktansvärt svårt att svälja äckelpäckel, jag har nog dålig sväljreflex (har alltid haft) och får bara kväljningar. Så jag är rädd att inte få i mig allt och behöva göra om hela proceduren.
  • Anonym

Anonym (Rädd och skäms) skrev 2009-09-17 20:07:38 följande:

Tack för alla svar! Tar gärna emot fler. Antar att det är koloskopi som är aktuellt?? Har gjort rektoskopi tidigare och då hittade de inga fel.Första gången jag träffade en läkare på vårdcentralen pga detta sa han att det var lika jobbigt för dem som för mig... Så därför skäms jag så hemskt. Men det är inte samma läkare denna gång för vi har flyttat.

Alltså, jag har verkligen fruktansvärt svårt att svälja äckelpäckel, jag har nog dålig sväljreflex (har alltid haft) och får bara kväljningar. Så jag är rädd att inte få i mig allt och behöva göra om hela proceduren.
    De ser tarmen även om det ligger lite kvar, du får göra ditt bästa. Vad skulle vara skillnaden mot att dricka vätskan på sjukhus?
  • Anonym

Jag har gjort koloskopi... dagen innan drack jag lax-medel, och det var fruktansvärt äckligt!.... Spydde rakt ut...

Väl den dagen, så bad jag direkt om lugnande, som jag fick...
    Låg stel som en pinne o fick prata strunt med personal som skulle "lugna mig".

Allt mer ju det lugnande verkade, så kollade jag till slut på skärmen, dvs mig själv inuti, hehe........

När jag kom hem så lagade sambon mat t mig sen somnade jag i hans famn.
    ;)

Glad att jag gjort det... slipper man undra...

((Tänk va många ggr personal är med om det.... de hade aldrig jobbat med det om de hade vart äcklade. Vardagsmat för dem...)

Maggis: Tack för mycket informativt och trevligt svar! Jag hoppas att jag kan få undersökning snabbt. Jag har egentligen inte tid med sånt här men är samtidigt livrädd så jag vill bli ordentligt undersökt.

Vill försöka bli gravid men det är ju inte så klokt om det är något fel i magen för det måste ju vara krångligt att undersöka och ev operera om man är gravid. Eller?

Anonym skrev 2009-09-17 20:10:29 följande:
    Anonym (Rädd och skäms) skrev 2009-09-17 20:07:38 följande: De ser tarmen även om det ligger lite kvar, du får göra ditt bästa. Vad skulle vara skillnaden mot att dricka vätskan på sjukhus?
    Tänkte att de kan se om jag får i mig det ordentligt eller ev pumpa in det andra vägen om jag inte lyckas svälja.
    Anonym skrev 2009-09-17 20:13:05 följande:
    Jag har gjort koloskopi... dagen innan drack jag lax-medel, och det var fruktansvärt äckligt!.... Spydde rakt ut... Väl den dagen, så bad jag direkt om lugnande, som jag fick... Låg stel som en pinne o fick prata strunt med personal som skulle "lugna mig". Allt mer ju det lugnande verkade, så kollade jag till slut på skärmen, dvs mig själv inuti, hehe........ När jag kom hem så lagade sambon mat t mig sen somnade jag i hans famn. ;) Glad att jag gjort det... slipper man undra... ((Tänk va många ggr personal är med om det.... de hade aldrig jobbat med det om de hade vart äcklade. Vardagsmat för dem...)
    Ok. Fick du veta vad som var fel? Var det ngt allvarligt? Behöver inte svara om du inte vill?

"Får" man spy upp laxabonet?
Svar på tråden Undersökningar av mag-tarmkanal