Anonym (Rädd och skäms) skrev 2009-09-17 20:29:04 följande:
Vad är ett klassiskt lavemang?Ja, jag har verkligen svårt att svälja sånt som är äckligt. En gång skulle jag dricka koleravaccin inför en utlandsresa och det tog en halvtimme att få i mig ett halvt glas... Dessutom blir jag alltid yr av att fasta. Ska ta upp det med läkaren, om jag nu får bli ordentligt undersökt.
Antingen ett vattenlavemang som man ger direkt i tarmen eller ett visbylavemang (mjölk och honung) som ges likadant. Men det är bara om man bedömer att det inte är tillräckligt rent efter Laxabon. Ibland (väldigt sällan) har vi satt sond genom näsan och ner i magen och gett Laxabon på så vis.
Jag tycker du ska diskutera det här med läkaren eller personalen på endomottagningen när du får din kallelse. Ibland kan man dricka något som heter Phosforal och då är det bara två små flaskor med dryck som blandas i ett halvt glas vatten vardera. Sedan gäller det att dricka massor med vanligt vatten eller mineralvatten rätt så ofta. Vi kör sällan med det eftersom det finns större risk att det inte blir riktigt rent.
Men jag hade en ung tjej en gång som hade jättesvårt för att dricka Laxabon så läkaren ville lägga in henne för just sondsättning och laxering på så vis. Hon var fullkomligt livrädd för det med så jag tog en diskussion med läkaren om att ge Phosforal istället och underströk för henne hur viktigt det vara att dricka ordentligt. Så hon skötte första delen av laxeringen hos oss och resten hemma och var jätteren när hon kom in. Så det kan funka.
Mitt råd är helt enkelt att du tar upp det här med antingen läkaren som skriver remiss till endo eller med personalen där. Oftast så försöker man väl göra det så bra som möjligt för att underlätta laxering och undersökning. Det är åtminstone vår målsättning.