• Gimle

Löpartråden 11

Hejsan alla löpare!
    Jag skulle behöva lite råd angående löpträning.

Igår sprang jag ett 5 km "Fun run" på 25 minuter utan uppvärmning, med väl mycket mat i magen på en bana jag aldrig sett förut och bara några timmar efter att jag tränat ett ganska hårt styrkepass på gymmet.
    Inte bra förutsättningar med andra ord och väldigt dumt att inte vara bättre förberedd, men men, det ska jag ändra på till nästa gång.

Jag kommer att göra detta Fun Run varje vecka i sex veckor och vill under den tiden förbättre min löptid så mycket som möjligt. Hur borde jag träna för att göra detta?

I nuläget går jag 1-timmes morgonpromenader 3 ggr i veckan. Tränar styrka på gymmet 2 ggr i veckan och försöker att träna två pass med kondition+mage i veckan.

Tacksam för alla tips jag kan få:)

• Gimle

Nu har jag fått lite hjälp av en tränare på gymmet med att lägga upp en liten träningsplan för min löpning.

Förutom 5 km loppet jag gör en gång i veckan ska jag en gång i veckan springa 3 km i snabbare fart på km än 5 kmaren och en gång i veckan ska jag springa 5*1 km i ännu snabbare takt. Jisses... får se om jag klarar det...:)

• Gimle

Idag ska jag inte träna alls, men ser fram emot mitt 5*1 km pass imorgon (lördag) i snabbt! tempo. Kommer verkligen bli en utmaning och jag måste erkänna att jag är lite rädd redan nu vilket nog är bra så att jag håller mig ifrån vinglaset ikväll;)

• Gimle

Hejsan!
    Kattstugan: 7,1 km på 29 minuter i uppförsbacke är ju sjukt bra... jisses... så snabb ska jag med bli. Hur snabbs springer du 5 km på plan mark så jag har nåt att jämföra mig med?

snillis: Grattis! Förstår att det är skönt att ta på sig löpardojorna igen:)

Min träning igår gick bra. Sprang 5*1 km i 13km/h tempo ´( vilket är snabbt som attans för att vara jag) med 100-200 m promenadvila emellan. När jag kom hem och stolt berättade om min bedrift fick jag dock höra att det var en dålig sak att träna för att bli en snabb 5 km löpare... aja, ska fråga min tränare om det.

Imorgon ska jag springa mitt andra 5km lopp och är lite nervös för nu har jag ju en tid som jag måste springa snabbare än... men är så jäkla irriterad på sambon min och han ska med springa så kanske kan använda mig av ilskan bara för att springa om honom och få en bättre tid, hoppas hoppas!!!

• Gimle

Jippi! Sprang mina 5 km på 24.10 idag:D men dog nästan på köpet och fick supersvårt att andas ett tag där på mitten. Kände mig som en idiot som utsatte mig för detta frivilligt och bestämde mig för att aldrig göra det igen, men har väl nästan ändrat mig angående det redan;) och jag sprang faktiskt snabbare än min sambo, hehe!!
    Gick ut väldigt fort och sprang långsamt på mitten, men snabbare i sista kilometern som är uppförsbacke. Även om jag inte är direkt missbelåten med tiden så känner jag mig ändå skitotränad och flåsar så det är inte klokt. Känner att jag skulle kunna göra det ganska mycket snabbare med en del träning.
    Känner av lite i vänster knä och fotled men hoppas på att det ska försvinna snabbt.

• Gimle

Kaya: Wow! Känns jättekonstigt och jättecoolt att jag kan inspirera någon när det känns som att jag bara masar mig runt och nätt och jämt överlever. Mitt nästa mål är att känna att jag har någon sorts kontroll över tempot och min springning och att det inte bara handlar om att ta mig runt och överleva:)

qd girl: Snöslask är riktigt jobbigt att ta sig fram i, så bra jobbat:) Extra träning för benmusklerna blir det. Själv har jag inte sett snö på 3 år:(

• Gimle

Ni andra springer så långt... Tror inte jag skulle klara av över 10 km mentalt.

Själv sprang jag mina 3 km (på löpband) snabbt idag, en hastighet på 13,2 km/h. Var riktigt jobbigt men jag klarade det. Efteråt joggade jag lite och sen tränade jag magen.

• Gimle

Igår tränade jag mitt intervallpass. 5 stycken 1km på löpband med en hastighet av 4.07 min/km med 3-4 min vila emellan:) Detta är mycket snabbt för att vara mig så jag är mycket stolt.

Tyvärr så äter jag en himla massa onyttiga saker så jag är rädd att kroppen inte kan tillgodogöra sig träningen på bästa sätt:S

Snillis: Jag sprang runt 10 km i sommras men längre sträckor än så gjorde mig totalt uttråkad. Tyvärr är det jättedåligt med bra ställen att springa på här i NZ mitt i storstan så det kommer nog inte att bli så mycket med det just nu men ajg ska tänka på att öka sträckan försiktigt.

Den löpning jag gjorde i sommras gjorde jag bara för att gå ner i vikt och inte i sig för löpträningen så jag tror att det skulle vara annorlunda att springa 10 km nu när jag gör det för löpningen i sig. Förstår ni?

• Gimle

Jippi!!!! Spang på 23.21 idag. Kollade först bara på sekunderna när jag kom tillräckligt nära för att se klockan och trodde då att jag sprungit långsammare än förra veckan men sen kollade jag på minuterna och såg att det var 50 sekunder snabbare, och ändå kändes det väldigt mycket lättare.

En fråga: Hur stor påverkan har ens kroppsvikt på hur snabbt man springer? Om jag gick ner 5 kg, skulle jag springa snabbare då? Skulle gärna bli av med dessa 5 kg och det vore ju en himla bra motivation om det kunde göra mig något snabbare på samma gång.

• Gimle

Halloj!
    På grund av jobb så blev det inget intervallpass igår och jag kommer även att missa min 5 km runda imorgon. Däremot så har jag varit ute på en ganska långsam men jobbig 11 km runda med en massa superjobbiga backar alldeles nyss. Sprang i bara shorts och linne och det duggregnade så det blev aningens för kallt tyvärr. Har ju aldrig sprungit så långt förut men själva distansen kändes inte jobbig, däremot höll backarna nästan på att ta livet av mig.

Isold: 35 km!!! wow. Du är grym.

Kaya: Tycker du var jätteduktig som klarde milen på 60 min. Börja köra lite intervaller så benen lär sig att få upp farten och sen kommer du snart att kunna göra det snabbare. Tror jag iof att du kommer göra redan nästa gång du ger dig på det under lite bättre förutsättningar.

Trollens mamma: Grattis till det glada beskedet!

• Gimle

isold: Det var lite kallt, men har i NZ sa ar det ju nastan sommar nu, sa sa farligt var det inte:) Och ja... lite benstyrka maste det ha gett... och sa insag jag att jag maste trana mer backlopning...

• Gimle

Halloj!

Eftersom jag inte tranar sa mycket lopning sa skriver jag inte har sa ofta, men laser vad ni skriver anda. Jattejobbigt med alla sjukdommar, man kommer ju av sig sa mycket med traningen da.

I onsdags sprang jag mina 3 snabba km. och idag har jag sprungit mina 5 st 1 km. Var superjobbigt att springa idag... trolign pa grund av vinet som slank ner igar. Lyckades dock pressa mig igenom det hela och efterat kandes det superbra:)

• Gimle

Tog mig runt mina 5 km på 23.08 igår, snabbare än förra gången men bara med 11 sekunder och det kändes inte lika bra som då tyvärr. Har haft en skitdag idag tyvärr... Är läskigt när hela vardagen, hela livet man lever, hänger på en skör tråd... närmar sig att jag måste börja fatta STORA beslut...

Svar på tråden Löpartråden 11