• LillLisa

Löpartråden 11

LabLover
    jag tycker att alla tajts med så få sömmar som möjligt är bra. Sjäv använder jag Nike och Gore, olika längder. Om det är lite kallare ute använder jag Dobsom vindställ ovanpå Craft underställ. Inte så snyggt, men funktionellt och bra pris så vitt jag minns (det har några år på nacken).

• LillLisa

isold; det var jag som frågade nästan samma sak för några dagar sedan, så du hade skrivit samma sak innan, men till mig.

Har varit ute en timme i rask takt. Härligt med frasande löv runt fötterna, men precis som Kattstugan tycker jag att man blir lite rosslig i rören av all kalluft. Känns som att vi verkligen fått till det rent tidsmässigt nu med träningen, jag och min man. Vi har bestämt att vi turas om att träna om kvällarna men man får sticka iväg först när ett barn lagt sig. Då behöver inte den andra förälderna sitta hemma och känna sig sur för att man får ta allt slit hemma. Då är det ju bara att mysa på med ett barn.

Blev det något springa av för dig ikväll Rövardotter?

• LillLisa

Bra jobbat Kattstugan! Ställer mig frågan om jag skulle orka springa en enda kilometer i det tempot.

Skönt att du kunnat aktivera dig igen Snillis. Antar att förkylningen äntligen gett med sig då?

Själv har jag tagit det lugnt i helgen. Var ute på en lång promenad (1h 45min) med två slöa barn i vagnen, så ikväll struntar jag i att springa även om förutsättningarna egentligen är helt optimala vädermässigt.

• LillLisa

waimea, ja visst blir det kul nästa höst! Vi kanske kan fixa ett gemensamt vätskebord med egen hejarklack såklart. Alla som vill ställa upp och springa med oss eller heja i Waimeas och min hejarklack anmäler sig innan siste september 2010.

Monstrig; välkommen hit. vad det låter skoj med London maraton. En vacker dag ska även jag springa det loppet. Har tyvärr (eller tack och lov) inga råd ang. bäckensmärtor till dig.

• LillLisa

Välkomna hit Kaya och qd girl!

Ska bara skriva att jag är sååå springsugen och kan knappt bärga mig tills mannen kommer hem från jobbet så att jag kan ge mig ut. Det ska bli så skönt och jag har sovit SÅ gott i natt så det bara flödar energi inom mig. kanske dags att utmana sig själv en sån här dag...?

Vad det låter härligt Isold när du berättar om din semester. Det låter ju som att du levde som en äkta storstadsbrud några dagar!

Förresten; någon som vet om Runner's world alltid bara har kvinnliga löpare på omslaget? Börjar bli lite enformig tycker jag, men jag hara bara köpt kanske fem nummer senaste två åren, så jag har kanske missat alla hunkar? Eller är det dags att dra iväg ett mail till redaktionen?

• LillLisa

...och en sak till; vad kul att du också vill starta tillsammans med Waimea och mig i Växjö nästa år Kattstugan!

• LillLisa

Isold; vilket fin reportage! Kan inte tänka mig att medlemsökning uteblir efter den bildtexten. Man måste ja vara totalkall för att inte bli taggad av den!

Har varit ute på några sköna rundor senaste veckan. I lördags 15 km i ösregn, men det var ändå skönt och det doftade gott ...av höst antar jag... i skogen. När jag kommit hem och gjort mig i ordning sov vi middag ihop, hela familjen. Skönt!

Ännu har jag inte kommit igång med mit bodypumpande, kanske blir det på torsdag, men jag har fått ett litet uppsving igen med löpningen och då är ju det skojigare, eller hur!?

waimea; vad kul att det går så bra för dig, jag blir riktigt inspirerad och har bestämt mig för att absolut inte tappa löparformen denna vinter, det är ju annars lätt hänt! Tänk vad skönt att springa 12-15 km på juldagen när alla andra trycker i sig aladdinchoklad fast de redan är knökamätta! Åh vad jag ska känna mig självgod då!

Förresten Kattstugan, var det gott med glögg? Jag är en riktig glöggoman, men riktigt så tidigt som du har jag nog aldrig haft premiär!

• LillLisa

Kul att du blir inspirerad Kaya! Det blir jag också, man vill liksom bara ut och springa så fort man läser här i tråden. Hur bra som helst för mig! Skönt att fira höstlov med barnen och kunna springa lite extra. Blir kul att se hur det går på milen! Det var ett tag sedan sist eller?

isold; vad innebär löptekniksträning? Du skrev att ni var i en backe; är det detsamma som backträning? Jag är lite lost ibland, jag bara lallar ju runt lite för mig själv här i skogarna, vilket i o f s passar ganska bra för det mesta, jag har ju mina klubbkompisar här i tråden Inte blir ni sura heller om man struntar i ett pass eller bestämmer sig för att ta en backe en extra gång mitt i milen . jag skulle vara så stolt om jag dragit igång en klubb som Er! Sträck på dig!

Waimea; Apropå Runner's World; nya numret har Charlotte kalla på omslaget och hon är förvisso inte snorig och påpälsad, men hon ser ändå lite ansträngd ut(på ett snyggt sätt såklart ) och svettig. Bra med ett steg i rätt riktning. Nästa gång kanske det blir en snyggt svettig löpande man!

• LillLisa

Isold och Kattsugan; alltid lika kul att läsa om er träningsflit!

Passar på att rapportera av jag med; sprang en mil i terräng (tro det eller ej) igår kväll och det kändes så lätt och härligt trots kylan. Tyvärr är många lysen i spåret söndriga så det var en del snubblande emellanåt men inga fallolyckor.

Idag tog jag äntligen itu med bodypumpingen också och HERREGUD vad jobbigt. Tre timmar senare känner jag mig alldeles skakig i armarna. Ledaren var super, så jag blev såklart taggad att pressa mig till mitt yttersta. Ser fram emot träningsvären följande dagar... Blir kul framåt våren att förhoppningsvis skörda frukterna av mitt småskaliga styrketränande!

• LillLisa

Isold; du är min hjälte!

Själva har jag sån enorm träningsvärk att jag kan knappt minnas att jag känt något liknande sedan jag på impuls blev medlem i den lokala boxningsklubben för några år sedan... (Är inte längre medlem. Hade inte riktigt rätta virket... ) Triceps svider så fort jag tänker på dem, biceps likaså. Bröstmuskulaturen fick sig visst också en omgång och tror ni inte att jag har lite ont i in- ut- och bakdsida lår också! Måste nog gå och pumpa regelbundet nu, för uppenbarligen var detta vad mina arma lekamen behövde.

kan inte skriva mer nu, det gör ont. På riktigt.

• LillLisa

kaya, vad skönt att det inte blev värre med foten! Man blir ju helt klart oroad när det knastrar när men stiger snett.

Själv har jag nu hämtat mig efter BP-passet, men jag hade förskäckligt ont särskilt lördag söndag. Har nu mjukat upp ett par dagar med en 8 km runda och igår ett nytt BG-pass, denna gång kändes det bättre. Och jo, Waimea; jag lastade nog på ungefär lika mycket som jag lyfte i våras, efter ett halvårs pumpande, det kan ju vara orsaken till all träningsvärk. Igår körde jag lite lättare. Måste säga att det är härligt att känna styrkan i benen på något annat sätt än när man springer och jag ser ju hur stark jag är i förhållande till andra i gruppen. Tack för det all terränglöpning! Alla ni andra skulle också testa punp nå'n gång för att få en liten egokick när ni märker hur många kilo ni kan lägga på när det är dags att köra lår och rumpa!

Hur är det med din träningsvärk Kattstugan? Du ska inte prova på Vasan nästa år? Nu när du ändå är ute och springer med stavar menar jag? vad skoj det låter med ett lopp i riktig terräng! Själv har jag inte hittat några lopp på rimligt avstånd hemifrån på ett tag.

På vår sons dagis har de varje år ett löparlopp, ca 650 m, alla barn deltar (även de som är 1,5 år orkar) och verkar tycka att det är skoj. Eftersom vår son blev superladdad och glad efter förra årets lopp, tänker jag såklart att om 10-12 år så kan vi ju springa lite längre sträckor tillsammans. (Vaddå carpe diem!? Jag lever inte i nuet, det passar mig bättre med framtiden.)

• LillLisa

Wow Isold! 300 mil i år, du är helt makalös!

Grattis kattstugan, Vilket tempo du håller! Jag har åkt tjejvasan och känner att det där med skidåkning är inte riktigt min melodi. Precis som du har jag lite dåliga träningsförutsättningar här i söder, så det blir helt enkelt för jobbigt för min smak.

Snillis; vad kul att se dig här igen, och vad skönt att det funkade med benhinnorna på löpbandet. Härligt att få känna lite hopp igen kan jag tänka mig?

Yoijo; lycka till med halvmilen! Hoppas att du kapar lite tid!

• LillLisa

waimea; du börjar ju bli ett riktigt proffs på det här! Tufft att kunna känna på några sekunder när vilket tempo man håller.

Själv har jag just snöat in lite på bodypump. Hade inte varit på ett enda pass sedan i våras och nu är det ju SÅ kul när man kan lägga på kilo efter kilo på skivstången. Träningsvärken håller sig också på en lagom nivå . Är dessutom lite småförkld och då känns det bra med träning som inte fär hjärtat att rusa så snabbt.

Planerar att förkylningen avtagit tills på torsdag, för då ska jag springa. Så det så. Innan dess blir det nog lite vikter igen. Alltså i morgon.

• LillLisa

Ajabaja Fågelfenix. Ta det lugnt en stund till så blir det bra sen när du ska ut och knata.

Kaya; ja, du ska nog söka hjälp. Jag vet av egen erfarenhet att beroendet av löpning ger sig inte i första taget och om man inte bekämpar det med kraftfulla medel á la KBT, så riskerar du att fastna i ett livslångt beroende... Och det vill vi ju inte? Tror att det finns ytterligare några frekventa trådbesökare som kan vittna om denna åkomma.

Är hemma med en sjuk dotter idag. Hög feber och megaskrikig. Hon har inte velat äta sedan igår morse, med ett undantag; jag hittade en liten rest av en oxfilégryta med trattkantarell i frysen. Den dög tyckte lilla fröken. Verkar som att man fått en finsmakare på halsen.

• LillLisa

Krya på dig Rövardotter! Hoppas att din envisa åkomma snart ger sig...

kaya, vad du är flitig och vad du varierar din träning! Håller med om att det är gôtt att svettas mängder, det känns liksom att man varit extra duktig då. Min lilla fisförnäma fröken är 15 månader och har nu återhämtat sig. Jag tror såklart att hon haft svinis, men då borde väl alla vi andra också ligga däckade nu, så det talar mot min tes även om alla symtom uppvisades.

Yoijo, bra jobbat med intervallerna. Det kommer säkert att ge resultat nästa gång du kör din halvmil. Ang. att äta onyttigt; du får ju tänka på hur kroppen mått om du bara ätit onyttigt utan att träna. "Always look on the bright side of life...."

Har varit ute en mil idag. Min kära mamma ringde igår eftermiddag och undrarde om barnen ville sova där inatt (det vill de såklart gärna. Deras föräldrar led inte heller av så svår beslutsvånda inför erbjudandet.). Så nu har vi badat tillsammans, varit på bio, restaurang och idag ätit en lång god frukost och nu sprungit en mil medan maken tränar innebandy. Snart dags att hämta småttingarna.

• LillLisa

God kväll!

jag har varit lite slö här på sistone, inte ens läst allt det ni andra skriver, men jag vill bara upplysa om min status;

jag håller mig till höst/vinterplanen med tre träningspass per vecka. Ett pass bodypump och jag börjar bli ganska stark. Ibland blir det två om lusten anfaller. På det lägger jag ett lite längre löppass, ca 15 km, har ofta avverkats i duggregn och snålblåst, men det funkar ok, däremot är de tidsmässiga framstegen minimala, för att inte säga obefintliga. Och till sist ytterligare ett löppass bestående av intervaller/backträning eller terränglöpning runt en timme. Har lite planer på att aksnek var sjätte vecka ta en riktig pärs med runt fem avverkade mil, bara för att kolla läget, men detta är som sagt än så länge bara en plan...

Ambitionsnivån är inte så värst hög, men jag tillåter mig själv att endast upprätthålla status quo under de mörka månaderna och sedan göra lite framsteg under sommarhalvåret. Det tar ju tid att dricka glögg, möblera om bland hyacinterna, kolla bönderna på TV och allt annat världsligt...

Svar på tråden Löpartråden 11