• Kaya

Löpartråden 11

Tackar som frågar! Jo tack jag måste ha haft världens tur. Det gjorde lite ont i foten igår morse när jag körde några solhälsningar som jag brukar... Att typ sitta på foten i "Diamanten" var lite obekvämt... Men sen blev det en extra vilodag igår eftersom vi hade besök och idag känner jag nästan ingenting. Skönt! Jag kommer att springa igen först på söndag, innan dess annan träning som inte belastar fotlederna på samma sätt (spinning, poweryoga, styrketräning), så mitt lilla "snedsteg" (ha ha) påverkade inte min träningsvecka nämnvärt.

Det snöar här, började igår o fortsätter idag. Nice! Även om det bara är blötsnö som inte ligger kvar på marken.

K

• Kaya

PS. Man behöver ju inte frukta det stundande vinterväglaget numera för löpningens skull eftersom man har ett par sprillans dubbade löpskor i skåpet!

• Kaya

Hej alla löpare.

Det blev en riktigt bra träningsvecka trots allt. Trots att jag knäckte till fotleden i tisdags och tog en halvt om halvt oplanerad vilodag i onsdags (vi hade gäster så det var mest därför men om jag inte hade varit lite rädd om foten hade jag nog kört ett litet roddpass framför TV:n efter att barnen somnat åtminstone... Jag är ju så fanatisk! ).

Söndag: ca 14 km löpning + core
    Måndag: ca 7 km löpning
    Tisdag: Styrka 1 (powerwalk som uppvärmning, styrka för rygg axlar biceps core, powerwalk som avslutning)
    Onsdag: Vila (storstädning!)
    Torsdag: 60 min spinning, 60 min poweryoga *oooooohhhh nice*
    Fredag: Styrka 2 (15 min crosstrainer intervall som uppvärmning, styrka för bröst triceps rumpa ben, 15 min powerwalk på löpband med varierande speed/incline som avslutning)

Och så min vanliga morgonyoga såklart. Ibland blir det bara några solhälsningar och så hinner jag inte mer. Ibland hinner jag köra ett lite mer "fullständigt" yogapass med uppvärmningssövningar, många sittande o stående solhälsningar, benstyrka/krigare, rotationer, balansövningar, stretch, yogabrygga/hjulet, clownen o lite avslappning (basically att tvinga mig själv att sitta stilla, blunda och andas sjupt 10 andetag innan jag rusar iväg för att börja min dag... ).

Imorgon vilodag från träningen, JOBB *lite nervös*, mycket resande, umgås med min kära storebror som jag träffar alltför sällan, och släktträff hemma hos mina föräldrar! På söndag stort kalas med en massa släktingar, halva släkten fyller år typ samtidigt (min mormor fyller 90!) plus att det är Fars Dag... Det kommer bli massa smarrig mat och jag och min dotter ska baka en stor kladdig chokladtårta. INNAN jag hugger in på all festmaten tänkte jag kuta en runda, har packat löpargrejorna och längtar redan...

Ha en härlig helg!

K

• Kaya

Himmel vad ni tränar på bra och springer långt o snabbt! Tävlar och kutar hur långt som helst på knappa halvtimmen, imponerande! Och 300 mil hittills I ÅR???? *gaaaahhh* Och du Snillis kommer tillbaka efter problem med benhinnorna , suveränt! Vilken härligt peppande tråd detta är.

Pust vilken helg. Fattar inte hur mycket man hinner göra på två dagar. Igår gick jag upp kl 5.30, åkte bil i flera timmar, ansvarade för ett 5 timmar långt seminarium (inkl lunch), höll mig igång med hjälp av kopiösa mängder starkt kaffe och chokladpraliner, spenderade ett par timmar på ett stort shoppingcenter för att bl a köpa presenter till min mormor som fyller 90 och min mamma som fyller 64, landade till slut hos mina föräldrar och åt mammas mat - mammas stek och mammas sås som är det godaste som finns. En liten kvällspromenad för att testa de nya gummistövlarna var allt jag hann med i motionsväg igår och det hjälpte mig "få dagen ur kroppen" lite. Men ändå. En lååång och ganska ohälsosam dag.

När jag vaknade imorse var jag inte direkt på topp, trots att jag fått 9 timmars sömn (=ovanligt). Men jag följde planen, åt havregrynsgröt, rörde ihop en kladdkaka till eftermiddagens släktkalas, och gav mig ut och sprang. Hade haft funderingar på att ta en längre runda som jag ju gör ibland på söndagarna men dels var jag seeeeg i benen o hela kroppen och dels var tidsschemat för dagen minst sagt pressat, så det blev ca 30 min löpning i mestadels söligt tempo, tvingade mig själv att öka farten lite på slutet men benen ville inte så gärna... Med tanke på att mitt "normaltempo" även när jag är någorlunda vältränad ligger på 6 min/km så gissar jag på att jag sprang 5, max 5.5 km idag. Dock - SKÖNT att åtminstone ha tagit en liten löptur innan släktträffen brakade loss med massa mat, tårta och trevlig samvaro!

K

• Kaya

PS. Det jag skulle berätta var ju att jag när jag sprang idag inte kände ett enda dugg i fotleden efter att jag trampade snett i tisdags. Skönt! Vilken tur jag hade.

Och nej, jag fastnade inte för yoga direkt. Första gången jag testade var i Nordirland i en iskall lokal med en i och för sig duktig instruktör som inte kunde förmedla "känslan" i yoga över huvud taget. Jag fattade inget, frös och var obekväm. Kunde inte efterlikna de "akrobatiska" övmingar som instruktören långt därframme ägnade sig åt. Några år senare testade jag igen, för en underbar instruktör och i en varm och mysig yogalokal - sen var jag i stort sett fast! (Då hade jag i och för sig tränat Body Balance ett bra tag och var väldigt mottaglig för att ta till mig yogans grundprinciper kring andning och kroppsmedvetenhet).

K

• Kaya

Rövardotter, har du månne fått baconsjukan? VILA VILA och DRICK DRICK så är du snart ute i spåret och kutar igen! Krya på dig!

BRA JOBBAT Yoijo!!!!! Du springer så fort som jag VILL springa till våren, Vårruset 2010! Nu måste jag ta mig i kragen med intervallerna så jag verkligen förbättrar mina tider - dina bedrifter inspirerar mig!

Idag 60 min funk + 30 min booty express. Nice! Då har man god nytta av springmusklerna.

K

• Kaya

Yoijo, något konstigt som jag har upplevt är att man inte alltid kan "känna tempot i kroppen"... Ibland när jag känner mig pigg och stark och ska försöka springa lite snabbare och det verkligen KÄNNS som att min vanliga runda går mycket fortare än vanligt så blir jag superförvånad när jag kommer in på samma tid som vanligt, eller till och med har sprungit långsammare än jag brukar, enligt klockan! Och tvärtom, ibland är man ute på en seg och oinspirerad runda, benen är stumma och trötta och man bara tvingar sig att slutföra löpturen, och så visar det sig att man har kapat en minut eller två på sin vanliga tid...! Mysko.

K

• Kaya

Hm, jag kanske borde testa något liknande som du Yoijo för att bli snabbare, dvs lägga in något kort men snabbt pass ibland. Typ kolla om jag kan springa 2 km på 10 min, eftersom mitt mål är att kunna springa 5 km på max 25 min. Som det är nu springer jag alltid minst 4 km, oftast 5-8 km, och lyckas då inte hålla tillräckligt hög fart i snitt för att nå målet 5 min/km.

Mina begränsningar är nämligen av ett annat slag... jag kan springa precis hur länge som helst i makligt tempo. Både mentalt och fysiskt klarar jag att jogga LÅNGT och LÄNGE, det är bara att slå på autopilot och låta benen springa på. Men så snart jag ska öka farten från min vanliga "tantlunk" och få upp pulsen tar det stopp! Vad är det som gör att min kropp så otroligt ogärna ökar intensiteten?? Jag börjar undra om det kanske trots allt är sant att vi har olika förutsättningar utifrån den "typ" vi tillhör...

... vissa är harar, andra sköldpaddor... osv

K

PS. Jag tror jag ropade hej innan jag var över bäcken angående fotleden. Det hade gått en hel vecka utan besvär och jag hade tränat som vanligt utan minsta problem. Men så igår när det var exakt en vecka sen jag stukade fotleden gjorde det ONT att sitta i skräddarställning med fotknölen mot mattan, och idag är jag lite stel/öm där precis över fotnölen. Hmmm... Det blir förmodligen en extra vilodag idag, hoppas jag kan köra som vanligt resten av veckan sen utan att överbelasta fotleden.

• Kaya

Waimea, tack för tipsen! Det är faktiskt ungefär så som du beskriver det som jag försöker träna nu sedan i somras (efter att ha "läst på" i diverse tidningar o webbsajter). Jag kör långa rundor i slapptempo varvat med kortare rundor där jag antingen avslutar med backintervaller (trycka på som tusan upp, jogga ner) eller intervaller på slät rak grusväg (tokspringa ena hållet, jogga tillbaka). Det känns bättre nu än första gångerna jag testade, men jag har LÅNG väg kvar innan jag blir en riktigt sprinter!

Oj då vad hände med min extra vilodag igår som bl a skulle låta min fotled vila och läka? *skäms*

Jag KUNDE inte låta bli! Hade barnen varit hemma hade jag haft lättare att hålla mig hemma, men så tog min man med dem för att kolla på en fotbollsmatch (Linköpings damer mot ett tyskt lag, 0-2). Jag blev ensam hemma, hade laddat med suverän fitnessmat hela dagen, det kröp i hela kroppen på mig och jag kände att jag bara MÅSTE få det där ruset som kommer efter löpningen... (vaddå beroende?! Måste jag söka hjälp för det här???)

En jättelugn runda på cirka 7 km blev det, verkligen "tanttempo", och jag försökte känna efter så jag inte skulle överanstränga fotleden. Den höll! Det gör inte alls ont att springa/gå, däremot kan det kännas lite obekvämt att sitta på foten typ i yogan, och om jag snurrar på foten känner jag i ett visst läge att jag har stukat den lite, att senor o ligament är uttöjda och behöver tid på sig att återgå till normalläge.

Nåväl. Nu har jag erkänt.

Ikväll spinning + poweryoga, imorgon styrka 2, lördag vilodag. Först på söndag blir det löpning igen, då ska jag köra intervaller av någo slag ute vid torpet!

K

• Kaya

fågelnfenix, jag förstår att det känns otroligt lockande att ge sig ut och träna. Jag har själv extremt svårt för att VÄNTA på att få träna igen efter en infektion. Men den grundregel som jag har hört är att man MÅSTE avstå från träning så länge som man har minsta halsont, oavsett vilken tid på dygnet... Hur trist som helst men det är viktigt.

K

Svar på tråden Löpartråden 11