Shagwell skrev 2009-09-18 13:04:12 följande:
Känner ibland att jag av ren "lathet" plockar upp efter min tjej som nu ska bli 4 år i januari...Dvs hon har lekt och dragit fram en massa grejjer och jag plockar undan för att det går snabbast så och man slipper konflikten.Hur tidigt lärde ni era barn att plocka undan??På dagis får de ju hjälpa till och där protesterar hon inte.Jag känner att jag får bli onödigt arg på henne för att hon ska plocka undan och det är ju inget kul heller. Att plocka undan ska kännas naturligt och "kul"...hur gör ni???
Ska det kännas kul att plocka undan? Och om det inte känns kul, så behöver man inte? Är det något att lära barnet eller, något som ska vara en lärdom för livet?
För jag tycker itne att det är kul att plocka undnan och jag är vuxen. Tycker inte om att laga mat och tvätta heller kan jag säga. Är det ok att strunta i det då
Man ska lära sig att plocka undan efter sig eftersom världen fungerar så att ingen annan tycker om att dra i andras skräp, såvida man inte betalar för sådan hjälp.
Min snart 3åring påminner jag om att lägga sin jacka i sin back och plocka undan leksaker. Min 6åring måste plocka undan efter sig.