• Anonym (Babel)

Min 3-åring har börjat kissa på sig

Min 3 åring har börjat kissa på sig. Vi funderade på om han hade urinvägsinfektion eller något som gjorde att han behövde kissa så ofta, men nu har vi testat med stickor och det visade på bakterier i kisset en gång men inte därefter så han har antagligen inte bakterier i urinen. Han klagar heller inte på att det gör ont.
    Har hört att det kan vara som "ticks" eller nervöst beteende och känner att vi kommit in i en ond cirkel. Ingen blir "arg" när han kissar på sig utan vi byter bara byxor, på dagis kan det bli 5 om dagen - eller mer! Det jag tycker är värre är att han inte säger till, varken hemma eller på dagis vilket resulterar i att han i alla fall på dagis kan gå runt ett tag med blöta kalsonger och byxor och han blir röd i kalsongområdet!
    Vi har sagt att det inte gör något att han inte hinner till pottan/toaletten men att han måste säga till när han är blöt så vi kan byta byxor. Men nej..han säger inte ofta till!
    Vet inte heller varför detta pågår, han går oftast på toaletten hemma, ibland hinner han inte men oftast. Han har varit blöjfri dagtid i över ett år så det känns konstigt att han "glömmer" kissa? Varför känner han inte att han är kissnödig och varför kissar han så ofta? Känns som lite nervöst beteende, hur bryter man det eller vad gör man, hur ska vi föräldrar och dagis agera? Jag vill inte att han ska skämmas eller känna sig dum på något sätt för att det händer olyckor. Är det bara en period som man får vänta ut eller vad gör man?

Svar på tråden Min 3-åring har börjat kissa på sig